artikel

Praktische tips voor websitebeheer

Dossiers

Snel en eenvoudig je website up to date houden. Wie wil dat niet? Met deze praktische tips van Janneke Nijenhuis maak je een eind aan onnodig zoekwerk naar de juiste foto’s of inloggegevens, is je website altijd actueel en staan er geen foutieve linkjes op. Goed gevonden worden door zoekmachines hoort er natuurlijk ook bij. 20 Praktische tips.

Praktische tips voor websitebeheer

1 Foutieve links

Om foutieve links op te sporen op je eigen website is er de tool Broken Link Check. Haal hier je eigen website doorheen, gratis en heel eenvoudig en deze tool spoort je links op die niet (meer) correct zijn. Zorg ook dat een bezoeker de site niet verlaat als hij op een link klikt. Dit kun je aangeven in je eigen Content Management Systeem (CMS).

2 Gevonden worden door Google
Een website die geheel correct is, scoort niet automatisch goed in de zoekmachines zoals Google. Let op de juiste beschrijvingen in de page title (beschikbare ruimte 65 tot 70 tekens) en in je descriptons (150 – 160 tekens). Dit kun je makkelijke bekijken via een Meta Tag Analyzer. Optimaliseer de teksten op je website met de Google Keyword Tool.

3 Inloggegevens
Geen held in het onthouden/bewaren van al die verschillende inloggegevens? Of heb je overal hetzelfde wachtwoord voor? Roboform is een handige tool waardoor je nooit meer op zoek hoeft naar de juiste passwords. Het kost €8,95 voor het eerste jaar.

4 Fotobronnen
Vaak ontbreekt het bakkerijen aan geschikte sfeerbeelden ter illustraties op de website. Goedkope foto’s zijn te vinden op Fotolia of 123rf. Op deze sites kun je leuke beelden vinden. Foto’s zijn te koop vanaf 2 euro per stuk.

5 Foto’s opslaan/delen
Maak een map aan met de 20, 40 of 60 beste foto’s (hoge resolutie en lage resolutie) die iedereen binnen je bedrijf kan gebruiken. Je voorkomt dan het gebruik van oude foto’s. Maak ook een map aan met foto’s voor internet (met de juiste formaten!) Deel deze map met collega’s op bijvoorbeeld Flickr of Picasa. Zorg ook dat de juiste website-formaten er bij vermeld staan.

6 Foto’s benoemen
Gebruik je foto’s op je website, zorg er dan ook voor dat ze een duidelijke naam en titel hebben (title tag en alt tag). Noem ze naar wat er op staat. Zo kan Google ze beter vinden.

7 Formaat foto’s
Via de tool Easy Thumbnails 3.0 op fookes.com kun je grote aantallen foto’s verkleinen tot een formaat.

8 Actualiteit
Niets is storender dan een website die niet actueel is. In februari wil je niets lezen over kerst…. Werk – indien mogelijk – in een content management systeem (cms) waarbij je artikelen kunt publiceren vanaf een bepaalde datum en tot een bepaalde datum. Je bent dan altijd actueel zonder dat je er extra werk aan besteedt.

9 Belangrijke zaken eerst
Wat vindt een klant belangrijk op een website? Waar zoekt hij naar? Deze zaken moeten in ieder geval goed te vinden/zichtbaar zijn. Zorg daarnaast ook voor een zoekvak/zoekmogelijkheid op de site zodat elke klant kan vinden wat hij zoekt.

10 Google Analytics
Met Google Analytics kun je inzicht krijgen in de manier waarop uw klanten uw website vinden, gebruiken en hierop reageren (gratis).

12 Zuinig met pdf’s
Veel bedrijven plaatsen pdf’s op hun website. Om de informatie uit deze bestanden te raadplegen moeten gebruikers altijd extra klikken. Beter is het om de informatie rechtstreeks op de site te vermelden.

13 Linkjes plaatsen
Linkjes plaatsen is goed. Naar de eigen site, maar ook naar buiten toe. Bijvoorbeeld in informatie over evenementen in je regio. Google is er dol op en je wordt er beter door gevonden. Maar gebruik geen teksten als ‘klik hier’ of ‘lees meer’.

14 Standaard teksten
Werk je veel met standaardteksjtes? Ook in e-mail? Hier is een handig programmaatje (Type Pilot) voor waarbij je vaste teksten onder sneltoesten kunt zetten. Type Pilot vanaf €29,99 euro.

15 Werken met een jaarkalender
Stel een jaarkalender samen met de belangrijkste evenementen/arrangementen/promoties en dergelijke. Koppel er ook sociale media aan. Wat doe je op Twitter en op Facebook?

16 Social Media – makkelijk maken

Dashboards zoals Tweetdeck en Hootsuite maken het publiceren op social media eenvoudiger. Je kunt vooruit publiceren en agenderen (met Hootlet). Doe dit aan de hand van de jaarkalender.

17 Eenvoudig een banner maken?
Een nieuwe banner nodig of iemand anders vraagt om een banner van je eigen bedrijf? Deze kun je zelf maken. Via Banner Maker of Glassy Buttons.

18 Kleurgebruik
Het kiezen van de juiste kleuren voor je website kan soms lastig zijn. Soms wil je precies dezelfde kleur gebruiken als in een foto. Dit kan met Instant Eye Dropper (html kleurcode). Of de drukker vraagt om een bepaalde kleurcode. Handige tools voor effectief kleurgebruik Color Hex en Color Scheme Designer (voor aanverwante kleuren aan de gebruikte kleuren). Omzetten van kleurcodes van RGB naar Hex of van Hex naar RGB doet Peter Jones.

19 Keyword position check
Met de gratis online tool van Davozi kunt u de positie bepalen van uw website binnen Google. Met behulp van trefwoorden controleren of je eigen site gevonden wordt (en op welke positie) door Google.

20 Maak een contentplan voor het hele jaar:
- Wat gaan we publiceren
- Wanneer gaan we publiceren
- Waar gaan we publiceren
- Hoe gaan we dit promoten.

Bron: Janneke Nijenhuis van Hands-On-Advies. Ze deed Hotelschool Den Haag (1998), had commerciële functies op het hoofdkantoor van Golden Tulip, was commercieel directeur van Hampshire Hotels en heeft nu haar eigen adviesbureau. Daarnaast is ze eigenaar van de websites: www.toptravelangebot.de en van www.QualitySites4All.com

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels