artikel

NBC Ondernemingsscan: snel inzicht in het bedrijf

Dossiers

Kwaliteit is waar het om draait. In de bakkerij, in de winkel, maar ook in de bedrijfsvoering. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) biedt tal van diensten om u te helpen de kwaliteit op alle fronten te verbeteren. In deze aflevering: de NBC Ondernemingsscan.

NBC Ondernemingsscan: snel inzicht in het bedrijf

Kwaliteit is waar het om draait. In de bakkerij, in de winkel, maar ook in de bedrijfsvoering. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) biedt tal van diensten om u te helpen de kwaliteit op alle fronten te verbeteren. In deze aflevering: de NBC Ondernemingsscan.

“De NBC Ondernemingsscan is op meerdere fronten anders dan andere diensten”, vertelt hoofd buitendienst Marcel de Bruin enthousiast. “Zo wordt nu vaak op één onderdeel actie ondernomen als het resultaat tegenvalt. Daarmee pak je een klein stukje aan. Met de Ondernemingsscan krijg je echter in één keer inzicht in alle onderdelen van de bedrijfsvoering, waardoor je als ondernemer prioriteiten kunt stellen.”

Klant als uitgangspunt
Aan de hand van de scan wordt een zogeheten SWOT-analyse gemaakt, een overzicht van de kansen en bedreigingen (extern) en de sterktes en zwaktes (intern) van de onderneming. Daarbij wordt, en dat is het tweede unieke punt, uitgegaan van de klant. Marcel de Bruin: “Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk is het de klant die bepaalt of het met de onderneming goed gaat. De klant is immers degene die geld besteedt in de winkel.”

Breed onderzoek
Bij het maken van de Ondernemingsscan wordt ‘van buiten naar binnen’ gewerkt. Alles wat invloed heeft op de consument, wordt gemeten. De scan start bij de klant: welk type klant heeft de bakker en waar komt hij vandaan? Hoe tevreden is die klant? Verder wordt er een concurrentieonderzoek gedaan, krijgt de winkel bezoek van een mysteryshopper en volgen een winkel- en productbeoordeling.

“Ook intern wordt het bedrijf geanalyseerd, onder anderen met een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Cliché misschien, maar blij personeel betekent blije klanten. Gemotiveerde medewerkers zorgen automatisch voor een prettige sfeer in de winkel”, weet Marcel de Bruin. Uiteraard wordt ook een financiële analyse gemaakt om te kijken waar het bedrijf nu staat. Belangrijk, want als je de bedrijfsresultaten wilt beïnvloeden, zul je ook de effecten moeten meten.

Visie bepalen
Binnen 4 tot 6 weken is de scan afgerond. De ondernemer ontvangt de rapporten en de SWOT-analyse waaruit een advies voortvloeit. Aan dit plan van aanpak werken verschillende specialisten van het NBC mee, zoals accountmanagers, een bedrijfskundige en marketing- en retaildeskundigen. Marcel de Bruin: “De scan geeft veel inzicht omdat je naar het geheel kijkt. Daardoor kun je als ondernemer je visie voor de korte en langere termijn bepalen.”

Dankzij de scan zijn aspecten die minder goed gaan, effectiever aan te pakken. “Nu wordt bijvoorbeeld vaak een training Actief Verkopen gevolgd als de gemiddelde bestedingen zijn gedaald. Actief Verkopen werkt altijd goed – aandacht scoort bij de klant – maar lost niet álles op. Als uit de Ondernemingsscan bijvoorbeeld blijkt dat een groot deel van het klantenbestand te lijden heeft onder de crisis, ligt de oplossing eerder in het gericht werven van nieuwe klanten om de bestedingen weer op peil te krijgen.”

Grotere omzet
De Ondernemingsscan geeft de ondernemer concrete tools in handen om proactief mee aan de slag te gaan. Marcel de Bruin: “Het doel van de scan is om meer klanten te krijgen of de huidige klanten meer te laten besteden, zodat je uiteindelijk je omzet vergroot.”

Voor meer informatie over de NBC Ondernemingsscan kunt u terecht bij uw rayon- of accountmanager.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels