artikel

Voorkom problemen bij het kopen van machines en ovens

Dossiers

‘Ik word doorziek van die prutsers in de bakkerijwereld (de leveranciers van appartuur).’ Een ‘hartenkreet’ van een bakker-ondernemer die bij de redactie Bakkerswereld binnen kwam. Er gaat wel eens wat mis bij de aankoop van een machine. Hoe wordt ergernis daarover voorkomen?

Voorkom problemen bij het kopen van machines en ovens

‘Ik word doorziek van die prutsers in de bakkerijwereld (de leveranciers van appartuur).’ Een ‘hartenkreet’ van een bakker-ondernemer die bij de redactie Bakkerswereld binnen kwam. Er gaat wel eens wat mis bij de aankoop van een machine. Hoe wordt ergernis daarover voorkomen?

Lees hieronder enkele tips en trucs.

Aandachtspunten:

  • Bedenk ruim van tevoren aan welke eisen uw machine/apparatuur allemaal moet voldoen.
  • Informeer welke versies er zijn en wat de verschillen zijn.
  • Welke mogelijkheden/uitvoeringen zijn voor u onmisbaar en welke opties zou u kunnen missen.
  • Inventariseer of de aansluiting problemen met het bestaande machinepark oplevert
  • Welke (bouwtechnische) aanpassingen moeten er worden gedaan/
  • Op internet is veel informatie na te trekken waar u veel kennis kunt opdoen.
  • Probeer goed beslagen ten ijs te komen, voordat u contact zoekt met een potentiële leverancier.
  • Formuleer voorafgaand aan het gesprek een lijst met vragen en leg die de leverancier voor.
  • Voorgaande aan het gesprek zou u in het bezig moeten zijn van de schriftelijke antwoorden. Dit is niet kinderachtig. U bent niet de eerste bakker die ‘overdonderd’ wordt door de snelle babbel of verkoopargumenten van de verkoper.
  • Het bezoeken van andere bakkerijen is altijd aan te raden. Collega-bakkers voelen zich vrijer om correcte informatie te geven. (Als het kan zonder mogelijke aanbieder.)
  • Het advies van een onafhankelijke partij is vooral raadzaam wanneer het een investering betreft die jaren mee moet gaan.
  • Heeft u geen voldoende technische kennis schakel dan een deskundige in.
  • Vergelijk de schriftelijk gedane aanbiedingen kritisch met elkaar en maak op basis daarvan een eerste schifting in de aanbieders.
     

Helderheid krijgen
Wanneer er duidelijkheid is over de (on)mogelijkheden ga dan pas het gesprek aan met één of meerdere leveranciers. In dat gesprek is het van belang om niet alleen helderheid te krijgen over de prijs, maar eerst en vooral over aspecten als:

Te bereiken einddoel(en):

  •   Formuleer zo duidelijk mogelijk wat u met de nieuw aan te schaffen machine denkt/wenst te bereiken (denk hierbij aan de te behalen productkwaliteit, vraag na of die wel haalbaar is).
  • Geef hierbij de hoeveelheid deeg aan die u denkt te gaan verwerken.
  • Noteer zo nauwkeurig mogelijk de tolerantie waaraan de machine moet voldoen (snelheid, rijsverschillen, maximale afwijking).
  • Stel alles op schrift en zorg ervoor dat de verkopende partij daarmee akkoord gaat.
     

Uitvoering-type:
Tegenwoordig zijn er zoveel merken en types dat bakkers soms door de bomen het bos niet meer zien. Leg daarom uw ensen nadrukkelijk vast. Zorg ervoor dat er geen onduidelijkheid bestaat over de gewenste uitvoering (metaalsoort, teflonisering ja/nee, aantal walsen en dergelijke).

Capaciteit:

  • Praat over het aantal stuks per uur.
  • Wat is het energieverbruik.
  • Duurzaamheid van het materiaal/slijtage.
     

Onderhoud:

  • Welke activiteiten mag u bij een onderhoudsbeurt verwachten.
  • Hoe vaak moet onderhoud plaatsvinden.
  • Welke middelen mag u wel of niet gebruiken bij het schoonmaken.
  • Welke kosten brengt dat met zich mee.
     

Begeleiding bij de ingebruikname:

  • Wat en hoeveel begeleiding zit bij de aanschafprijs inbegrepen en wat niet.
  • Heeft de leverancier wel deskundig/vakkundig personeel in huis of huurt hij dat extern in.
  • Hoeveel uur of hoe vaak kunt u iemand verwachten die u ondersteunt.
  • Wat wanneer u er niet uit komt of niet het gewenste eindresultaat bereikt.
     

Wat te doen bij verschil van inzicht:

  • Bij een wat grotere aanschaf is het wel zo veilig om van tevoren afspraken te maken wie bepaalt of de machine/installatie doet wat hij moet doen. Dus zorg ervoor dat er iemand of een organisatie is waar beide partijen vertrouwen in hebben om die eventueel te kunnen inschakelen.
     

Service:

  • Maak duidelijkheid wat wel en niet valt onder de aangeboden service.
  • Wanneer komt u voor extra kosten te staan.
  • Hoeveel tijd is er te verwachten tussen de storingsmelding en de komst van een monteur.


Prijs:

  • Bedenk dat een goede prijs/kwaliteitsverhouding altijd meer waard is, dan gaan voor de goedkoopste prijs.


De verkopende partij

In de afgelopen jaren ben ik regelmatig inschakeld bij een meningsverschil tussen fabrikant en koper. Soms ontstond er een meningsverschil, omdat de bakker onterecht hoge eisen stelde. Vaker kwamen we er a onderzoek achter dat er andere oorzaken waren:

  • De verkopende partij tijdens het verkoopgesprek toezeggingen had gedaan die niet reëel waren.
  • Dat de bakker soms onvoldoende kennis had van de machine of het uit te voeren proces.
  • Dat de begeleiding vanuit de verkopende partij onvoldoende was.
  • Dat er geen heldere, concrete afspraken waren over de begeleiding bij de ingebruikname.
     

Onkunde:
Helaas hoor ik ook nogal eens dat er onbegrip en onkunde is over het bakkersvak bij leveranciers en hun monteurs in geval van problemen of vragen. Dan schort er wat aan de aftersales! Alleen door heldere en schriftelijke afspraken te maken worden onnodige irritaties voorkomen. En laten we ook niet vergeten te melden dat het gelukkig ook goed gaat en dat beide partijen erg tevreden zijn.

 

Reageer op dit artikel