artikel

etiketteren: voorverpakte producten versus werkvoorraad

Dossiers

Voorverpakte producten moeten worden voorzien van een etiket met uitgebreide informatie. Maar wanneer is precies sprake van voorverpakte waar?

etiketteren: voorverpakte producten versus werkvoorraad

Voorverpakte producten moeten worden voorzien van een etiket met uitgebreide informatie. Maar wanneer is precies sprake van voorverpakte waar?

Of uw product een ‘voorverpakt waar’ is, hangt af van waar het wordt verpakt, of het via eigen verkooppunten wordt verkocht of via derden, hoe lang het verpakt in de winkel staat en het soort verpakking dat u gebruikt.

Voorbeelden
Producten die in de consumentenverpakking zitten en langer dan 24 uur in de winkel staan voordat ze worden gekocht, zijn per definitie een voorverpakte waar. Voorbeelden daarvan zijn verpakte ontbijtkoek, cake, koekjes en zoutjes. Ook dagverse producten die in een consumentenverpakking zitten maar die niet in het bedrijf van de verkoper worden verpakt, zijn voorverpakte producten. Denk hierbij aan brood dat in de bakkerij wordt verpakt in een broodzak en vervolgens wordt geleverd aan een supermarkt.

Geen etiket
Wanneer het gaat om verpakte producten die worden geleverd aan horeca en instellingen, hoeft de informatie vaak niet op een etiket. De producten worden namelijk nog verder verwerkt of zijn in opdracht van de koper uit hygiënisch oogpunt verpakt. In dat geval volstaat een productspecificatie op papier, aangevuld met een productiecode op de verpakking van het product.

Fantasieproducten
Ook op fantasieverpakkingen hoeft geen uitgebreid etiket (alleen productiecode en netto hoeveelheid vermelden). Deze vormen namelijk een uitzondering op de regel. Onder fantasieverpakkingen vallen bijvoorbeeld verpakkingen met het karakter van een souvenirartikel, waarbij de afbeelding of de vorm van de verpakking doorslaggevend is voor de aankoop. Ook verpakkingen die zijn gemodelleerd naar producten met een speciale vorm behoren tot de fantasieverpakkingen. Hierbij gaat het meestal om seizoensproducten zoals paashazen, chocoladeletters of kerstkransen. Dozen worden niet beschouwd als fantasieverpakking, ook niet als het een cadeauverpakking betreft.

Meer informatie
Gedetailleerde informatie over dit onderwerp vindt u in het dossier Etiketteren en aanduiden op de website van NBC. In de werkwijzer Etiketteren en aanduiden  leest u welke informatie u minimaal wanneer en hoe moet geven. In de informatiemap Etiketteren en aanduiden voor de brood- en banketbakkerij staat informatie over de wettelijke voorwaarden. De inhoud van deze informatiemap wordt momenteel herzien. Na de zomer zal de vernieuwde informatie digitaal beschikbaar zijn.

Dus:
• Producten die in de consumentenverpakking zitten en langer dan 24 uur in de winkel staan, moeten altijd worden voorzien van een etiket;
• Ook op dagverse producten die in een consumentenverpakking zitten maar niet in het bedrijf van de verkoper worden verpakt, hoort een etiket;
• Voor producten die nog verder verwerkt worden kan de informatie op een andere wijze worden verstrekt;
• Fantasieverpakkingen vormen een uitzondering op de regel;
• Meer informatie vindt u op www.nbc.nl in het dossier Etiketteren en aanduiden.
 

Reageer op dit artikel