artikel

Hagedoren, de Echte Bakker ‘Leerbedrijf van het Jaar 2009

Dossiers

Voor de persoonlijke en vakbekwame ontwikkeling van de leerling is een goed opleidingsklimaat erg belangrijk, maar ook voor het imago van de branche. Daarvoor is het nodig dat bedrijven leerlingen stimuleren en aanmoedigen, maar ook dat er een goede band is tussen het bedrijf en de opleiding. Betrokkenheid is het toverwoord.

Hagedoren, de Echte Bakker ‘Leerbedrijf van het Jaar 2009
Bekendmaking leerbedrijf van het jaar bakkers opleiding. Vakschool te Wageningen

Voor de persoonlijke en vakbekwame ontwikkeling van de leerling is een goed opleidingsklimaat erg belangrijk, maar ook voor het imago van de branche. Daarvoor is het nodig dat bedrijven leerlingen stimuleren en aanmoedigen, maar ook dat er een goede band is tussen het bedrijf en de opleiding. Betrokkenheid is het toverwoord.

Twaalf bedrijven waren in de race voor de titel ‘Leerbedrijf van het Jaar 2009’. Drie bedrijven werden genomineerd: Ambachtelijke Bakkerij Van Esch in Zevenhuizen, Hagedoren, de Echte Bakker in Hoensbroek (beide waren vorig jaar ook genomineerd) en Banketbakkerij Van Bragt in Geldrop. Lex Janssens, voorzitter van de NBOV-onderwijscommissie noemde de drie bedrijven echte toppers, die goed begeleiden en goed opleiden weten te combineren. ‘Dat is kortweg ook de taak van een leerbedrijf naar de leerling toe.’

Samenspraak
Het juryrapport was echt lovend over Hagedoren, de Echte Bakker uit Hoensbroek. ‘Peter Hagendoren werkt permanent aan de verwachtingen binnen het bedrijf, naar zijn medewerkers en leerlingen toe én naar de school. Het is een sociaal bedrijf dat zich in haar omgeving manifesteert. De mens staat in het bedrijf centraal zonder de kwaliteitseisen uit het oog te verliezen. Leerlingen weten van meet af aan wat er bij bakker Hagedoren van hen verwacht wordt. Leerlingen worden gericht ingezet bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Het gesprek tussen bedrijfsleven en het bakkerijberoepsonderwijs in de regio Limburg wordt niet gemeden. Er wordt veel aandacht besteed aan het individu, maar ook aan het proces en de inhoud van opleiden in samenspraak met de school.’
Peter Hagedoren kreeg uit handen van Marc Oonk uit Glanerbrug, de winnaar van vorig jaar, de beker uitgereikt. Oonk zei dat de titel veel met zijn bedrijf heeft gedaan. Het is niet vreemd dat leerlingen graag bij hem willen werken om kennis en ervaring op te doen. Oonk vindt het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen het bedrijfsleven en de school.

Passie
De nummer twee, Jacques van Bragt uit Geldrop, werd geprezen om de enorme betrokkenheid tussen zijn leermeesters en de leerlingen. ‘Met veel passie en gedrevenheid wordt het vak beoefend en overgedragen’, aldus het juryrapport. Er worden hoge eisen gesteld aan de leerlingen, die als teamlid worden beschouwd. ‘Soms is Van Bragt te bescheiden, waardoor ze zichzelf tekort doen. Topsport en gedrevenheid zijn zeer belangrijk in de uitoefening van het beroep dat breed wordt getoond’, aldus de opmerkingen van de jury.
Bas van Esch (derde) werd in het juryrapport vooral geprezen voor zijn inzet om een goede relatie te bewerkstelligen tussen het ROC en de leerbedrijven in de regio (Groningen/Drenthe). ‘Mede door Bakkerij Van Esch ontwikkelt het regionale bedrijfsleven en het ROC zich tot goede samenwerkingspartners.’ Hij zet zich ook in voor een betere aansluiting van VMBO en MBO in de regio. Bij Bakkerij Van Esch zijn de taken voor alle niveaus duidelijk vastgelegd voor een soepele bedrijfsvoering. ‘Er wordt permanent gezocht naar de kwaliteiten van de leerlingen, die actief worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten.’ Investeren in de medewerker is een investering in de groei van Bakkerij Van Esch en de bakkerijen in de regio Groningen.’

 

Reageer op dit artikel