artikel

‘Goede producten maken en opvallen

Dossiers

De historie van Bakkerij Jos Rood gaat terug naar 1850 toen Jan Rood een bakkerij opende in Sijbekarspel. Inmiddels zwaait Jos Rood de scepter over het bedrijf op zijn eigen eigenzinnige manier. Zijn filosofie: goede producten maken en opvallen.

‘Goede producten maken en opvallen

De historie van Bakkerij Jos Rood gaat terug naar 1850 toen Jan Rood een bakkerij opende in Sijbekarspel. Inmiddels zwaait Jos Rood de scepter over het bedrijf op zijn eigen eigenzinnige manier. Zijn filosofie: goede producten maken en opvallen.

‘Dat ik bakker ben geworden is niet vreemd, want het vak is met de bekende paplepel ingegoten. Ik ben namelijk de zevende generatie. In 1850 begon Jan Rood in Sijbekarspel met een bakkerij. Sinds 1881 is de zaak gevestigd in Heerhugoward. Het ondernemen trekt me aan, evenals het vak. Ik ben sinds 1987 eigenaar nadat ik de zaak overnam van mijn vader. Het is dus puur een vader op zoon overname geweest, maar ik heb wel meteen vernieuwd. Zo stopte ik direct met brood voorgesneden in de winkel te leggen. Waarom? Omdat het snijden van brood de impulsverkoop stimuleert. Snijden kost tijd waardoor klanten meer tijd hebben om andere producten te bekijken. Je moet niet te snel verkopen. De klant wil ook aandacht. Daarnaast heb ik direct een eigen merkteken ontworpen. Ik wilde iets hebben dat niet standaard was. Ik heb daarom een snee brood gemaakt, maar je kunt het ook zien als een kokmuts en als je goed kijkt zie je de initialen JR.’

Marketing
‘Goede producten maken en opvallend aanwezig zijn, daar gaat het om. Zo was ik bijvoorbeeld de eerste met de gebaksgemaksfax waardoor klanten eenvoudig konden bestellen. Goed inspringen op mogelijkheden die zich voordoen horen bij mijn marketingaanpak. Enkele jaren terug mocht ik met Koninginnedag niet open zijn van de gemeente en de snackbar naast mij wel. Ik heb toen de stoep gehuurd van de snackbar en heb daar een kraam neergezet. Dergelijke ideeën komen spontaan bij me op. Als het vriest geef ik klanten zakjes broodkruimels mee om vogels te voeren. Daarmee heb ik de krant gehaald, free publicity dus. Vorig jaar bijvoorbeeld werd ik rond Sinterklaas getroffen door brand. Omdat de brandweer de zaak snel bluste heb ik de brandweer een cadeau aangeboden met amandelbanket en speculaaspoppen. Om zoveel mogelijk publiciteit te werven, heb ik het cadeau (verpakt in een grote doos, red.) op een paard en wagen gezet, met zwarte pieten er op, door de stad laten rijden om vervolgens bij de brandweer af te leveren. Waar ik nodig vind, roep ik de krant er bij. Zo mocht ik het afgelopen jaar van de burgemeester van Heerhugowaard geen oliebollen bakken voor mijn winkel. Omdat ik ook bak voor het goede doel miste de organisatie nu 4200 euro aan inkomsten. Ik heb daarom de burgemeester een frituurpan gegeven zodat hij de oliebollen zelf kan bakken. Mijn bedrijfsfilosofie is dan ook door ondernemen leuke dingen doen. Het is elke dag feest, maar je moet zelf de slinger ophangen.’ 

Techniek en personeel
‘Voor ideeën bezoek ik beurzen. Maar dan kijk ik vooral naar de machines. Ik houd van techniek en maak bijna alles zelf. Ik ben een echte Willie Wortel. Zo heb ik bijvoorbeeld een eigen taartsnijder gemaakt, maar ook een schoonmaakmachine voor bakplaten. Voorheen werden de platen schoongemaakt en in de karren gespoten. Nu gebeurt het spuitwerk direct. Dat scheelt me een half uur per dag. Ik ben dan ook verantwoordelijk voor de bakkerij en het bakkerijpersoneel. Mijn vrouw richt zich vooral op de winkels en het winkelpersoneel. Ik begin zelf elke ochtend om 5.00 uur om mee te helpen in de banketbakkerij. Ik vind dat belangrijk, ik blijf zo bij en ik weet wat er speelt bij de jongens. Zelfstandigheid vind ik eveneens belangrijk. Ik betrek het personeel graag overal bij. Iedereen moet alle voorkomende werkzaamheden doen. Een nieuweling hoeft dus niet alleen te poetsen. Een team creëren, daar gaat het om. Ik heb een hekel aan verschillende eilandjes. Daarom heb ik onlangs ook in de diverse productieruimten ramen laten plaatsen. Ook dat verbetert het contact onderling. Een team, een eiland wil ik. De aanpak werkt, want de meesten werken al tien jaar bij me. Ik ben eigenlijk een katalysator: ik breng beweging op gang, maar verander zelf niet. Motiveren doe ik de mensen ook door een keer per jaar cadeaus te geven met Sinterklaas. Maar om de cadeaus te krijgen, moeten ze wel komen. Dit in verband met de teamgeest. Ik geef altijd iets blijvend, waar ze trots op zijn. Bijvoorbeeld een pen met de naam van de medewerker er in gegraveerd, een kofferset of een horloge.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels