artikel

Banketverkoop verdubbeld

Dossiers

Gelijktijdig met de verbouwing van winkelcentrum Polderplein in Hoofddorp, verbouwde Echte Bakker Den Butter zijn winkel rigoureus. Een moderne fullservice winkel met lage zichtlijnen was het resultaat. De verwachtingen waren hoog. Maar zijn ze ook uitgekomen?

Banketverkoop verdubbeld
den butter polderplein 233 bram van der lee Telefoon: 0252-414904 Mobiel: 023-5640842 bedrijfsreportage

Gelijktijdig met de verbouwing van winkelcentrum Polderplein in Hoofddorp, verbouwde Echte Bakker Den Butter zijn winkel rigoureus. Een moderne fullservice winkel met lage zichtlijnen was het resultaat. De verwachtingen waren hoog. Maar zijn ze ook uitgekomen?

‘Wij willen trendy zijn en we willen ons meten aan de grote landelijke winkelketens als V&D en kledingzaken.’ Dit zei Bram van der Lee, samen met zakenpartner Frans den Butter eigenaar van Echte Bakker Den Butter, juli 2006 vlak na de verbouwing van de winkel in Hoofddorp. Ze hebben de winkel (ingericht door Koning Interieurbouw) aangepast aan de moderne stijl van het winkelcentrum. Bediening maakte plaats voor fullservice, toonbanken werden eenlaags en zichtlijnen verlaagd. De verwachtingen waren hooggespannen, zeker na de eerste maanden die bijzonder goed verliepen. De totale omzet steeg in de eerste vier maanden met 40 procent. ‘Dat hebben we tot zekere hoogte vast kunnen houden’, blikt Van der Lee terug op de afgelopen 2,5 jaar. ‘In zekere zin, omdat we te maken hebben gehad met een zieke filiaalleider het afgelopen halfjaar. Hierdoor is de omzet met 10 procent gedaald.’

Impulsverkoop
De keuze van de winkelverbouwing staat buiten kijf. ‘We zijn overgestapt naar fullservice en dat heeft heel goed uitgepakt. Het personeel heeft meer tijd voor de klant en dat wilden we ook. Dat heeft direct goede invloed op de impulsverkoop. De gemiddelde besteding is in vergelijking met juli 2006 25 procent gestegen’, aldus Van der Lee. Net als het aantal klanten. De totale omzet steeg met 50 procent met dezelfde uren personeel. ‘De banketverkoop is verdubbeld.’ Van der Lee wijst die stijging toe aan de presentatie en het product. ‘Door het eenlaagse presentatiemeubel (6 meter lang) zijn we gedwongen om ander soort gebak te maken, omdat ieder verkeerd gespoten rozetje of deuk meteen opvalt. Het gebak is luxer, maar vooral strakker geworden. Daarnaast moeten we meer met kleur werken. Makkelijk was de aanpassing niet. ‘Verandering kost altijd tijd en overredingskracht, zeker als de medewerkers jaren gewend zijn aan een bepaalde methode.’ 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels