artikel

Authentieke streekproducten zorgen voor extra omzet

Dossiers

Consumenten vragen in toenemende mate naar (h)eerlijke producten. Kwaliteit, herkomst en productieproces spelen een steeds belangrijkere rol bij de keuze die de consument maakt. Met ambachtelijke streekproducten kan de versspecialist inspelen op die behoefte. Bakkerswereld selecteerde een aantal initiatieven uit verschillende versbranches.

Authentieke streekproducten zorgen voor extra omzet
Opdr.nr.179530/Bakkerswereld Gerrit Dijkstra van Banketbakkerij De Korenbloem in Sneek met zijn oranjekoek. 5 feb.’09 foto: Marten Sandburg/Penn Comm.

Consumenten vragen in toenemende mate naar (h)eerlijke producten. Kwaliteit, herkomst en productieproces spelen een steeds belangrijkere rol bij de keuze die de consument maakt. Met ambachtelijke streekproducten kan de versspecialist inspelen op die behoefte. Bakkerswereld selecteerde een aantal initiatieven uit verschillende versbranches.

Gerrit Dijkstra, Banketbakkerij De Korenbloem, Sneek:
‘Winnende titels op verpakking’
Gerrit Dijksta won in 2004 en 2007 de titel ‘Lekkerste Oranjekoek van Friesland’. Oranjekoek is traditioneel gebak met amandel, spijs en oranje sinaasappelsnippers. Dijkstra: ‘Oranjekoek is voor de Fries net zo iets als vlaai voor een Limburger. Alleen de Limburger is wat Bourgondischer dan de Fries.’
De Korenbloem heeft meer streekproducten in het assortiment, zoals Fryske Dúmkes en de onlangs geïntroduceerde Elfstedenkoek. Aan de Elfstedenkoek heeft Dijkstra een stempelkaartactie gekoppeld. Bij aankoop van een Elfstedenkoek of € 15,00 aan andere bakkersproducten, krijgt de klant een stempel. Een volle kaart is een Elfstedenkoek waard. ‘De stempelkaart is een historisch provinciekaartje van Friesland met daarop de elf steden van de Elfstedentocht. Bij het afstempelen grappen we tegen de klanten: “U bent al in Bolsward”. Dit soort acties vinden de klanten over het algemeen erg leuk.’
Het winnen van diverse titels voor zijn streekproducten legt Dijkstra geen windeieren. ‘Uit de wijde omtrek van Sneek komen mensen voor de Oranjekoek. Het is een blijvend product in ons assortiment. In de winkel heb ik een “wall of fame” waarop alle prijzen staan die we gewonnen hebben met de bakkerij. Op mijn verpakkingen staan de verschillende titels, zoals “Lekkerste Oranjekoek van Friesland”, vermeld. Als je dat niet doet ebt zoiets weg. Nu worden de mensen er weer even aan herinnerd. Het hele jaar door verkoop ik tussen de zeshonderd en achthonderd stukjes Oranjekoek per week. Dit jaar werd ik tweede bij de verkiezing om de lekkerste Oranjekoek. Werk aan de winkel dus! Ik ga wat sleutelen aan de kruiden en samenstelling, want ik wil weer de lekkerste hebben. Eenmaal gewonnen? Dan blijft de receptuur het hele jaar hetzelfde.’

Zet je product op de kaart
• Kies een traditioneel product van de streek en achterhaal de authentieke receptuur.
• Verdiep je in de achtergronden en vertel die aan de klanten.
• Maak een informatiefoldertje om mee te nemen.
• Laat proeven.
• Zorg voor (eenvoudige) recepten.
• Zorg voor een aansprekende (cadeau)verpakking.
• Laat het product vast onderdeel van een specialiteitenschotel zijn.
• Speel in op de beleving en laat klanten het productieproces zien of organiseer een workshop.
• Zoek samenwerking met collega-bedrijven of een toeristische organisatie.
• Zet je product op de kaart bij de plaatselijke horeca.
• Profileer je op een regionale (streek)markt.
• Lever constante kwaliteit.
• Zorg dat je het product altijd op voorraad hebt.

www.erkendstreekproduct.nl
www.culinairnl.nl/loep.htm
www.slowfood.nl (klik op Ark van de Smaak)

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels