artikel

VenloVers.nl opent aanval op supermarkten

Dossiers

‘Offensief tegen supermarkten gelanceerd.’ Dat kopte dagblad De Limburger in december bij de introductie van Venlo Vers. Zeven lokale detaillisten uit de Venlose binnenstad staken de koppen bij elkaar. De versondernemers zijn een online webshop met bezorgdienst begonnen. Met de internetbestellingen willen de initiatiefnemers de generatie tussen de 35 en 45 jaar aanboren. Deze doelgroep leidt een druk bestaan en gunt zich geen tijd de specialist te bezoeken. Na twee jaar moet het concept zijn bestaansrecht hebben bewezen.

VenloVers.nl opent aanval op supermarkten

‘Offensief tegen supermarkten gelanceerd.’ Dat kopte dagblad De Limburger in december bij de introductie van Venlo Vers. Zeven lokale detaillisten uit de Venlose binnenstad staken de koppen bij elkaar. De versondernemers zijn een online webshop met bezorgdienst begonnen. Met de internetbestellingen willen de initiatiefnemers de generatie tussen de 35 en 45 jaar aanboren. Deze doelgroep leidt een druk bestaan en gunt zich geen tijd de specialist te bezoeken. Na twee jaar moet het concept zijn bestaansrecht hebben bewezen.

In Venlo zetelen ze in de sfeervolle binnenstad. En de eigenaren van Bakkerij Rutten, Slagerij Schreinemachers, Banketbakkerij Lamers, De Niezings Visspecialist, Versmarkt De Mop, Partí (noten, koffie en chocolade) en slijterij Bert & Joep Dielen hebben elkaar gevonden. Sinds 14 december kunnen consumenten op de website VenloVers.nl een keuze maken uit meer dan tweeduizend producten van de ondernemers. En het bruinbrood, de filetrollade en de krabsalade worden op bestelling gelijktijdig dagvers bezorgd.

Runshoppen
Stuwende kracht achter Venlo Vers is slager Toine Schreinemachers, die al verschillende pogingen heeft ondernomen om meer winkelend publiek over de vloer te krijgen bij de versdetaillist. Zoals het vroeger ook ging, toen moeder en dochter nog uren door de binnenstad slenterden en voor kwaliteit en versheid kozen. ‘Het consumentengedrag is de afgelopen jaren giga veranderd’, zegt Schreinemachers. ‘Tijd om rustig te winkelen is er niet meer. Dat geldt zeker voor de categorie mensen tussen de 35 en 45. Man en vrouw werken beiden en zijn in de avonduren en weekenden met de kinderen in de weer, die een druk verenigingsleven hebben. Ze gunnen zich geen tijd om de verschillende versspecialisten af te lopen. Funshoppen is runshoppen geworden. Met feestperiodes als carnaval en kerst en bij communiefeestjes wisten ze ons wél makkelijk te vinden. De naamsbekendheid is het probleem niet. Alleen neemt men de moeite door het jaar heen niet om hier te komen. Dat lijkt onomkeerbaar. Het aanboren van internet, waarmee de doelgroep bekend is, moet ons daarom gaan helpen de omzetten weer te laten stijgen.’
De participanten van Venlo Vers, allen rond de veertig jaar, voelen de problematiek haarfijn aan en hebben de aanval frontaal ingezet. Maar dus niet op een manier die de klant naar de binnenstad lokt. Integendeel. De druk bezette en toch ook wel gemakzuchtige consument hoeft de deur niet meer uit en kan vanuit de luie stoel, gebruikmakend van het medium internet zijn bestellingen digitaal versturen. Na een grootscheepse reclamecampagne, met zestienduizend huis aan huis bezorgde kranten, zijn de eerste maanden hoopgevend. 114 klanten uit stadsdeel Venlo hebben inmiddels een of meerdere malen gebruikgemaakt van de online diensten. Fasegewijs kunnen ook inwoners van Tegelen, Blerick, Arcen, Velden en Belfeld de komende tijd met enkele drukken op de knop hun versproducten thuis laten bezorgen.

Praktijk
Hoe werkt het in de praktijk? In vier stappen op het internet kan de consument tot 23 uur ’s avonds de klantenkaart invullen, een keuze maken, de bestelling bevestigen en het bezorgmoment voor de volgende dag kiezen. De backoffice van de website splitst de binnenkomende orders en verspreidt deze automatisch onder de deelnemende ondernemers. Zij brengen hun gecodeerde producten dagelijks naar het distributiecentrum van VenloVers.nl, ondergebracht in het pand van Schreinemachers, die ook de bezorging voor zijn rekening neemt. En zo kan het gebeuren dat banketbakker Jos Lamers zich ‘s ochtends met koek, chocolade en cake bij de slager aan de Gasthuisstraat begeeft. ‘Producten die tegen een stootje kunnen’, aldus Lamers. ‘Tot voor kort reed ik regelmatig achter Toine aan en bezorgden we in dezelfde buurt. Dat moet anders kunnen’, dacht ik. ‘Op deze manier bundelen we onze krachten efficiënt.’ De Niezings Visspecialist laat, behalve warme vis, álle producten uit het assortiment bezorgen door Toine Schreinemachers of een van zijn medewerkers. ‘Tot dusverre zijn vooral verse vis, paling en zalm populair’, constateert Bianca Niezing na ruim een maand ervaring. VenloVers.nl bezorgt het totaalpakket in één keer aan huis, gescheiden verpakt in een statiegeldkrat. Voor de bezorging wordt een vergoeding van € 3,50 gevraagd.

Reclame
Om de internetbezorgdienst draaiend te houden hebben de zeven leveranciers afgesproken € 1000 per jaar in te leggen voor reclameactiviteiten en € 150 per maand te betalen voor onder meer het onderhoud van de website. Verder leveren de deelnemers 12 procent van de extra omzet in (fee) als vergoeding voor de ontwikkeling en het onderhoud van de formule. De versondernemers gunnen zichzelf twee jaar de tijd om te kijken of Venlo Vers toekomst heeft en de omzetten daadwerkelijk laat stijgen. ‘Alles wat verandering teweegbrengt heeft tijd nodig’, zegt Toine Schreinemachers. ‘Wanneer ik een nieuw traiteurproduct in de toonbank leg, heeft dat soms ook drie jaar nodig. Voorlopig ben ik heel tevreden met tussen de tachtig en negentig bezoekers van de site per dag.’
Ook landelijk heeft het project inmiddels interesse gewekt. Vooral bij de brancheorganisaties voor slagers (KNS), brood- en banketbakkers (NBOV), agf-detaillisten (ADN), poeliers (NPBW) en visdetaillisten (VNV), die sinds 11 september 2008 zitting hebben in InVersNed en versspecialisten willen laten samenwerken om de supermarkten het hoofd te kunnen bieden. Zij volgen nauwlettend hoe het de Venlose ondernemers zich met het credo ‘Verrassend, Vertrouwd, Vers’ de komende tijd profileren. 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels