artikel

Minder geld besteed aan eten buitenshuis

Dossiers

De out of home omzet heeft zijn grootste groei gehad.. In 2008 was die stijging voor het eerst sinds jaren echter minimaal.

Minder geld besteed aan eten buitenshuis

De out of home omzet heeft zijn grootste groei gehad.. In 2008 was die stijging voor het eerst sinds jaren echter minimaal.

De bestedingen binnen deze zogeheten foodservicemarkt bedroegen in 2008 18,7 miljard euro. Dat is een groei van 1,1 procent ten opzichte van 2007. In Nederland wordt bijna 34 procent van de totale uitgaven aan eten buitenshuis besteed. Dit blijkt uit recente gegevens van het Food Service Instituut Nederland.

Thuis
Verwacht wordt dat consumenten dit jaar iets minder vaak uit eten gaan, mede als gevolg van de kredietcrisis. In plaats daarvan eten ze vaker gezellig thuis. Kookprogramma’s en optredens van TV-koks zijn hiervoor populaire inspiratiebronnen. Voor de zelfgemaakte, wat luxere maaltijden wil de consument best iets meer betalen.

Gemaksproducten
De verkoop van gemaksproducten zal ook een impuls krijgen, want tijdgebrek speelt nog altijd een belangrijke rol in het aankoopgedrag. Zeker nu minder vaak buiten de deur wordt gegeten, kiezen mensen graag een maaltijd die makkelijk te bereiden is. Daarbij wordt wel meer op de prijzen gelet. Men koopt veel vaker producten die in de aanbieding zijn dan in de afgelopen jaren.  Een andere tendens is dat steeds meer bedrijven in de foodservicebranche proberen de consument thuis te bedienen via bezorg- en afhaaldiensten. Gemak en kwaliteit worden zo gecombineerd. Voorwaarde voor de consument is wel dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit reëel is.

Gevolgen voor de bakkerijbranche
De verwachting is dat de totale verkoop van brood en banket via winkels en het zogeheten foodservicekanaal het komende jaar stabiel blijft. Per onderneming kunnen echter behoorlijke verschillen ontstaan. Dit is afhankelijk van de afzetverhouding tussen winkel en/of derde kanaal.

Dus:
– De bestedingen aan eten buitenshuis zijn in 2008 slechts licht gestegen met een groei van 1,1 procent;
– Gezellig thuis eten is in trek;
– De consument kiest – afhankelijk van de situatie – voor luxe en/of gemak;
– Prijsgevoeligheid van de consument neemt toe;
– Het effect op bakkerijondernemingen hangt af van het aandeel derde kanaal in de totale afzet.

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels