artikel

‘Laat producten zien in plaats van het meubel

Dossiers

Bediening, zelfbediening, een mix van beiden, kleurstelling, routing. Op de juiste manier een winkel inrichten kan complexe materie zijn. Trendwatcher Erica de Werd gaat uit van een aantal eenvoudige basisvoorwaarden. De belangrijkste: laat zien wie je bent.

‘Laat producten zien in plaats van het meubel

Bediening, zelfbediening, een mix van beiden, kleurstelling, routing. Op de juiste manier een winkel inrichten kan complexe materie zijn. Trendwatcher Erica de Werd gaat uit van een aantal eenvoudige basisvoorwaarden. De belangrijkste: laat zien wie je bent.

Op de vraag of ze vijf winkels wil noemen die goed zijn in het aspect winkelinrichting, antwoordt trendwatcher en marketingspecialist Erica de Werd na een korte denkpauze: ‘Dat is niet zo belangrijk om te noemen, omdat iedereen het op zijn eigen manier doet. De een is goed in gastheerschap, de ander in assortiment. Waar het om gaat bij winkelinrichting is dat de winkel past bij de ondernemer. De winkel moet een eigen uitstraling hebben. Zorg dat je geen eenheidsworst wordt. Als je kijkt naar trends zie je dat de consument terug gaat naar het oude vertrouwde.’ Deze hunkering naar vertrouwen komt volgens De Werd voort uit de economische onzekerheid die is ontstaan door de financiële crisis. ‘De traditionele geborgenheid van slagers, bakkers en visspecialisten past daar uitstekend bij. Maar daar kunnen ze wel meer mee doen. Laat zien wat er in brood zit of toon de herkomst van het vlees of de vis.’
‘Informatie is een belangrijk onderdeel van de winkel. Hoe meer contact je hebt met de klant, zo blijkt uit een recent onderzoek, hoe meer omzet je genereert. Daar kun je rekening mee houden bij het ontwerp. De trend is openheid en minder counter. Dat betekent overigens niet dat je per se moet kiezen voor zelfbediening. Doe je dat wel, houd er dan rekening mee dat de meeste mensen rechts georiënteerd zijn. Plaats het zelfbedieningsmeubel dan ook rechts in de winkel en de kassa links. Op die manier loopt de klant bijna automatisch de hele winkel door, ziet hij het meeste, wat de verkoop zal stimuleren. Contact kan ook prima met een bedieningswinkel. Maar het kan ook op een andere manier dan van achter een grote, lange toonbank. Maak de toonbank minder hoog en breed of bedien aan de voorkant. Je kunt kiezen voor losse delen in plaats van een grote counter. Dat vermindert het barrièregevoel waardoor de klant ook minder het gevoel krijgt van wij (consument) en zij (winkel).’

Kleur en herkenbaarheid
‘Kleur is heel belangrijk in de winkel. Met kleur kun je veel bewerkstelligen, maar zorg wel dat de kleuren consequent worden doorgevoerd. Appeltje groen en felle kleuren zijn passé, basiskleuren zijn in. De consument wil echtheid. Als je bijvoorbeeld een houtkleur gebruikt, neem dan wel echt hout.’ Een ander belangrijk aspect waar de winkel aan moet voldoen is herkenbaarheid. ‘Zet jezelf neer als merk. In mijn woonomgeving heb je bijvoorbeeld meerdere bakkers die zijn aangesloten bij een en dezelfde vereniging. Het gevolg is dat de advertenties in de krant veel op elkaar lijken en je goed moet kijken wie nu adverteert. Dit kun je eenvoudig oplossen door bijvoorbeeld een kader om de advertentie te zetten. Houd het simpel is het advies, dat geldt ook voor het interieur. Minimalistisch, laat je producten zien in plaats van het meubel. Maar verleidt de klant wel. Bijvoorbeeld door je interieur af en toe te veranderen. Verplaats eens een tafel. Je verrast hiermee de consument waardoor je hem dwingt opnieuw naar de winkel te kijken.’ Erica de Werd pleit ook voor verandering in het assortiment. ‘Het assortiment moet niet te groot zijn.’ Seizoensaanbod is een kans oppert ze. ‘Naast wisseling, zorgt het voor duidelijkheid voor de consument die last heeft van keuzestress als het aanbod te groot is.’

Landen
Een juiste winkelinrichting is meer dan alleen kleuren en meubels. Routing is een ander belangrijk aspect. ‘Een klant die van buiten een winkel binnenkomt, moet als het ware landen; hij moet zich even aanpassen aan de omgeving en het licht. Aanbiedingen bij de ingang worden daarom vaak gemist, dat geldt ook voor de mandjes. Zet die een meter verderop.’ Om klanten te helpen bij het oriënteren adviseert De Werd een ‘verkeersdrempel’ aan te brengen bij de ingang. ‘Bijvoorbeeld een tafel met brood, vlees of andere producten. Aanbiedingen kan ook, maar dan moet je die wel terug laten komen in de winkel. Dat is de kracht van de herhaling, speel daar mee. Als de klant verder loopt en in de zogenaamde overgangsfase is, verwelkom hem dan. Meer hoeft niet, het eerste contact is gelegd. Bakkers die het goed doen op het gebied van marketing en winkelinrichting zetten zichzelf neer als merk, kijken buiten de deur om inspiratie op te doen. Wat nog beter kan is het assortiment. Dat is vaak veel te groot. Slagers echter doen het op assortimentsniveau juist beter. Zij spelen met de producten. Slagers zijn meer gastheer en laten veel proeven. De grote toonbank is een groot minpunt, ook kunnen ze meer aan sfeer doen. Visspecialisten hebben het sfeeraspect weer goed in de vingers, bijvoorbeeld door op ijs te presenteren. Hun probleem is dat een bezoek aan de visspecialist nog niet zo in het systeem van de mensen zit als een bakkerij of slagerij. Het product vis is echter sterk. Vis is gezond. Op dat gebied zouden bakkers en slagers weer kunnen winnen. Ze hebben allemaal een flatscreen; vertel hoeveel sneetjes brood men moet eten per dag, de positieve eigenschappen van brood en vlees en de herkomst.’
Voor de toekomst verwacht De Werd een verdere toename van branchevervaging. ‘De juiste sfeer, goederen, beleving en diensten zijn daarbij essentieel voor de consument. Onder diensten valt bijvoorbeeld kennis. Foodspeciaalzaken moeten een voedingsspecialist zijn en dat is nu niet het geval. Op dat gebied valt nog veel te verbeteren.’ Internet als verkoopplaats ziet ze niet als bedreiging. ‘Doe er je voordeel mee, bezorg thuis. Ga mee met de trends, maar wel met behoud van eigen identiteit.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels