artikel

Experts: Lage tarweprijs houdt aan tot nieuwe oogst

Dossiers

De gedaalde prijs voor baktarwe was onlangs voor enkele bakkers reden om de broodprijs te verlagen. Maar waarom is de tarweprijs gedaald, wat zijn de verwachtingen voor de komende maanden én wat houden de prijsaanpassingen van de bakkers precies in?

Experts: Lage tarweprijs houdt aan tot nieuwe oogst

De gedaalde prijs voor baktarwe was onlangs voor enkele bakkers reden om de broodprijs te verlagen. Maar waarom is de tarweprijs gedaald, wat zijn de verwachtingen voor de komende maanden én wat houden de prijsaanpassingen van de bakkers precies in?

Anne Broekema, voorzitter Comité van Graanhandelaren: ‘Ik kan me voorstellen dat bakkers de prijs van brood aanpassen nu de prijs van baktarwe is gedaald. De meelprijzen zijn ook lager en die informatie is nu wel bekend bij iedereen. Het is publicitair gezien goed, maar ik zou niet te gek doen als bakker.’
De prijs voor baktarwe is momenteel (eind december 2008 red.) zo rond de € 160 á 170 per ton. In september van 2008 was dat nog rond de € 200 per ton. In december 2007, toen de tarweprijs aan zijn plafond zat, moest voor een ton baktarwe € 240 worden neergeteld. Wat heeft de prijs voor baktarwe zo doen dalen? Broekema: ‘De belangrijkste oorzaak van de prijsdaling is de grote oogsten wereldwijd. De oogstopbrengst van 2008 was 312 miljoen ton, in 2007 was dat 250 miljoen ton. De opbrengst was wereldwijd groot en dat is uniek. Een andere reden is dat er vorig jaar veel werd gespeculeerd in tarwe, die speculaties zijn nu uit de handel. De economische recessie heeft niets te maken met de prijsdaling. Wel is de benzineprijs gedaald waardoor transport goedkoper is geworden, maar daar staat tegenover dat retourvrachten moeilijk te verkrijgen zijn.’
Hoewel uitspraken doen over de tarweprijs lastig is zo blijkt uit het recente verleden, durft Broekema er wel aan. Hij verwacht dat de prijs van € 160 á 170 per ton wordt gehandhaafd tot juli 2009. Na juli verwacht Broekema een prijsstijging. Getallen kan hij niet noemen, de oorzaak van een mogelijke stijging wel. ‘Gezien de inplantingen van graan is de verwachting dat de oogst in 2009 20 miljoen ton minder op gaat leveren dan in 2008.’ In vergelijking met de opbrengst van 2008 (312 miljoen ton) zou dat een oogstdaling van ongeveer 6 procent betekenen. ‘Dat gaat invloed hebben op de prijs.’

Rabobank
Paul Braks van Rabobank International: ‘In februari 2008 kostte een ton goede baktarwe in de Franse haven rond € 300 per ton. Reden was de krappe markt. Nu kost diezelfde kwaliteit baktarwe € 137 per ton.’ Reden van de sterke prijsdaling van de tarweprijs is volgens Braks tweeledig. ‘De financiële crisis heeft invloed gehad. Banken zijn conservatiever waardoor er minder liquiditeit in de markt is en er wordt minder gespeculeerd. Reden twee is de goede oogst in 2008. Het ruime aanbod drukt de prijs. Ik verwacht dat de komende maanden de prijs zo blijft als die nu is. Waarschijnlijk tot het nieuwe oogstmoment in augustus. Over de nieuwe oogst maak ik me wel wat zorgen. Met deze lage prijs zaaien boeren minder in, daarnaast gebruiken ze minder kunstmest. Het gevolg hiervan is dat de opbrengst per hectare lager zal zijn en dat kan leiden tot een krappere markt en dus hogere prijzen.’ Braks begrijpt dat bakkers nu hun prijzen aanpassen. ‘Juist nu het consumentenvertrouwen gezakt is, zet de retail in op lagere consumentenprijzen, ook in brood. Als je als bakker tegen de huidige tarweprijs kunt inkopen, is er meer ruimte voor een prijsaanpassing.’
Collega Sebastiaan Schreijen vult aan: ‘De retail ziet het consumentenvertrouwen kelderen. Ik voorzie een grote prijzenslag. Naar aanleiding van de daling van de grondstofprijzen, zal de nadruk komen te liggen op dalende prijzen. Delhaize heeft de prijs van brood al verlaagd met 10 cent. Bakkers zullen dus ook gedwongen worden tot prijsdaling.’ Schreijen verwacht dat de prijsdruk drie tot vier maanden aanhoudt in verband met lopende contracten. ‘Wat daarna gaat gebeuren hangt af van het consumentenvertrouwen en de nieuwe oogst.’

Broodprijs bakkers
Gert Jongerius, eigenaar van Jongerius Bakker in Zoetermeer is een van de twee bakkers die een prijsaanpassing van de broodprijs heeft aangekondigd. In tegenstelling tot zijn collega Jos Huijbregts, eigenaar van Van Vessem & Le Patichou in Haarlem, kiest Jongerius niet voor een prijsverlaging, maar voor beloning. ‘We gaan mensen belonen door ze extra producten te geven bij aankoop. Bij twee broden krijgen ze bijvoorbeeld een halve cadeau.’ De aanpak is te vergelijken met die van de auto-industrie waarbij de consument ook een kleine auto gratis krijgt bij de koop van een grote, aldus Jongerius. ‘Hierdoor is de perceptie van prijsverlaging voor de klant veel groter.’ De actie geldt alleen voor het merk Monnikenbrood. ‘We kiezen voor ons vlaggenschip omdat we daar de meeste klanten mee bereiken en het geeft een extra push aan onze marktpositie. De actie moet nog worden uitgekristalliseerd, dat geldt ook voor de communicatie.’
Over het waarom van de actie is Jongerius duidelijk. ‘De bloemprijs gaat voor de tweede keer naar beneden. Dat geld geven we terug aan de klant. Daar heeft hij recht op. Klanten slikken prijsverhogingen als de grondstofprijzen stijgen, maar als ze dalen moet je daar ook wat mee doen.’ De aangekondigde actie van de twee bakkers heeft op de website van Bakkerswereld voor verontwaardigde reacties gezorgd. Jongerius snapt dat sommige bakkers de plannen niet leuk vinden, maar zegt hij: ‘Wij zijn in Zoetermeer en omstreken een marktspeler met een marktpositie van 25 procent. Daar handelen we dan ook naar.’
Jos Huijbregts kiest in tegenstelling tot collega Gert Jongerius wel voor een prijsverlaging. Hij heeft door middel van een speciale krant, die in een oplage van 80.000 stuks huis aan huis is verspreid, de prijsaanpassing van 10 procent gecommuniceerd. Huijbregts verlaagt al zijn volkorenbrood met 10 procent. ‘Ik heb me afgevraagd wat de mogelijkheden zijn bij een recessie. Mensen gaan dan terug naar de basis en volkorenbrood is basisbrood bij uitstek.’ Huijbregts snapt dat niet alle collega-bakkers zijn actie waarderen, maar zegt hij: ‘Als specialist hebben we een duur imago. Door de prijzen van het volkorenbrood te verlagen, geven we een signaal af naar de consument en geven we ze het gevoel iets terug te doen. De graanprijs is flink gezakt de laatste maanden, daar moet je iets mee doen. De mensen zijn niet gek. Ik weet ook wel dat de broodprijs niet alleen bestaat uit grondstofprijzen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de consument goed te laten voelen.’ 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels