artikel

1 op 3 kinderen ontbijt niet goed

Dossiers

Wist u dat een op de vijf kinderen niet of niet altijd voldoende ontbijt? En dat dit in de grote steden zelfs voor een op de drie kinderen geldt?

1 op 3 kinderen ontbijt niet goed

Wist u dat een op de vijf kinderen niet of niet altijd voldoende ontbijt? En dat dit in de grote steden zelfs voor een op de drie kinderen geldt?

Dit blijkt uit onderzoek door het Nationaal Schoolontbijt onder leerkrachten van basisscholen. Maar wat staat er eigenlijk op de ontbijttafel bij degenen die wél ontbijten?
Een huishouden besteedt gemiddeld 200 euro per jaar aan basis ontbijtproducten. Deze worden onderverdeeld in brood, broodvervangers en cereals. Binnen de totale bestedingen aan deze producten heeft brood een aandeel van maar liefst 78%. Bijna de helft van de bestedingen aan het basisontbijt is afkomstig van gezinnen met kinderen. Binnen deze groep kiezen huishoudens met een beperkt inkomen relatief vaak voor groot brood en klein brood. Bij huishoudens met kinderen met een ruimer budget zijn cereals en klein brood favoriet.

Weinig
Jonge alleenstaanden en tweeverdieners spenderen relatief weinig geld aan het ontbijt. Bovendien hebben zij een voorkeur voor cereals. Ook gepensioneerden geven niet zo veel uit aan hun ontbijt. Zij kopen relatief vaak broodvervangers zoals beschuit, crackers en ontbijtkoek. Welgestelde ouderen kiezen eerder voor gevulde broodsoorten. Hiertoe behoren onder meer Duits brood, rozijnen- en krentenbrood, suikerbrood en roggebrood.

Vezelrijk en slank
De verkoop van broodvervangers en cereals stijgt, mede als gevolg van de introductie van nieuwe producten. Consumenten hebben vooral belangstelling voor producten met extra vezels en producten die gekoppeld zijn aan gewichtsbeheersing. Vloeibare fruitontbijten en drinkontbijten worden daarentegen minder populair.

Dus:
• Er liggen kansen in de verkoop van ontbijtproducten, omdat een behoorlijk aantal consumenten niet ontbijt;
• Huishoudens met kinderen besteden relatief veel aan ontbijtproducten en brood;
• Er is veel belangstelling voor vezelrijke en slanke producten. Wellicht biedt dit een basis voor verdere innovaties in brood.

(Bron: GfK)

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel