artikel

Groen en duurzaam doen

Dossiers

‘Groen doen’ en ‘duurzaamheid’ zijn belangrijk anno nu. Juist ook als het om ondernemen gaat. Het goede nieuws: er zitten vele voordelen voor u aan. En ingewikkeld hoeft het niet te zijn.

Groen en duurzaam doen

‘Groen doen’ en ‘duurzaamheid’ zijn belangrijk anno nu. Juist ook als het om ondernemen gaat. Het goede nieuws: er zitten vele voordelen voor u aan. En ingewikkeld hoeft het niet te zijn.

Verantwoord
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) betekent dat u naast het streven naar winst (profit) ook rekening houdt met het effect van uw activiteiten op het milieu (planet) en dat u oog heeft voor menselijke aspecten binnen en buiten het bedrijf (people). Het gaat er om een balans te vinden tussen people, planet en profit. Steeds vaker blijkt dat deze balans leidt tot betere resultaten voor zowel het bedrijf als de samenleving.

Waarom is MVO zo belangrijk?
We zetten alle belangrijke, positieve punten voor u op een rij:
• MVO verhoogt de arbeidsproductiviteit: aandacht voor mens en milieu zorgt voor een positieve sfeer. Medewerkers zijn meer betrokken en minder vaak ziek.
• Sommige maatregelen leveren direct winst op: besparing op energieverbruik of het voorkomen van afval is goed voor het milieu en voor uw eigen portemonnee!
• U speelt sneller in op de markt: MVO verbetert de relaties met uw omgeving zoals klanten, leveranciers, banken en overheden. Bovendien zijn MVO-bedrijven innovatiever, origineler en meer onderscheidend.
• Het zorgt voor positieve publiciteit: MVO geeft bedrijven vaak een streepje voor bij klanten, kredietverstrekkers en investeerders.
• Het verkleint uw ondernemersrisico’s: u vermindert uw risico op imagoschade. En in 2010 mogen alleen nog MVO-bedrijven aan de rijksoverheid leveren (met een markt van 40 miljard euro per jaar). Banken nemen MVO steeds vaker mee als voorwaarde bij de kredietverlening.
• MVO biedt marktkansen: ruim 1,5 miljoen consumenten vragen naar duurzame producten. Ook in de bedrijvenmarkt stellen klanten/opdrachtgevers steeds vaker MVO-eisen aan hun leveranciers.
• MVO maakt van u een aantrekkelijke werkgever: mensen werken graag voor bedrijven die verder kijken dan winst alleen.
 

Van grondstof tot eindproduct
MVO speelt van grondstof tot eindproduct. Alle kernprocessen van het bedrijf spelen een rol, van inkoop en productie tot personeelsbeleid en marketing. Wellicht gebruikt u al energiezuinige producten of machines, of hebben uw werknemers uitstekende arbeidsomstandigheden. Maar is MVO een integraal onderdeel van uw bedrijfsbeleid? Zijn er nog meer mogelijkheden voor deze vorm van ondernemen in uw bedrijf?
 

Tips om morgen te beginnen:
1. Test gratis uw bedrijf op www.mvotest.nl
2. Kijk hoe MVO onderdeel kan worden van de kernprocessen van uw bedrijf – dit model helpt u erbij om de mogelijkheden in kaart te brengen
3. Begin met kleine stappen en bouw steeds verder uit
4. Wees creatief, MVO heeft een innovatieve blik nodig!
5. Ga in gesprek met relaties, zoals klanten, werknemers, buren en collega-ondernemers
6. Communiceer over uw MVO-activiteiten.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels