artikel

Verleid uw klant

Dossiers

Wist u dat ruim de helft van de levensmiddelenaankopen niet op het boodschappenbriefje van uw klant staan? Dat zijn dus producten die de consument ongepland mee naar huis neemt. Dit blijkt uit zogenaamd shopperonderzoek van IRI. Dit gegeven biedt u de gelegenheid om uw klanten te verleiden om meer of andere producten aan te schaffen.

Verleid uw klant

Wist u dat ruim de helft van de levensmiddelenaankopen niet op het boodschappenbriefje van uw klant staan? Dat zijn dus producten die de consument ongepland mee naar huis neemt. Dit blijkt uit zogenaamd shopperonderzoek van IRI. Dit gegeven biedt u de gelegenheid om uw klanten te verleiden om meer of andere producten aan te schaffen.

Impulsaankopen
57% van de consumenten die boodschappen doet, maakt vooraf geen boodschappenbriefje, 33% doet dit wel en 10% zegt een lijstje ‘in het hoofd’ te hebben. Het gaat hier om gemiddelde percentages; per productcategorie zijn de verschillen behoorlijk groot. Zo beslist 80% van de consumenten thuis al welk biermerk er wordt gekocht; 20% doet dit op de winkelvloer. Bij koek, biscuit en snacks liggen de verhoudingen heel anders. Ruim 60% van de aankoopbeslissingen vindt in de winkel plaats. Dit zijn dus impulsgevoelige artikelen.

Presentatie en keuze
De presentatie en keuze in assortiment spelen een belangrijke rol in het aankoopproces van de consument. Klanten willen genoeg keuze, maar ook weer niet te veel want anders ontstaat er keuzestress. Verleiding in de winkel speelt daarbij een belangrijke rol. Dit bereikt u bijvoorbeeld door een uitnodigende presentatie op de juiste plaats(en) in uw winkel en actieve verkoopondersteuning van uw medewerk(st)ers. Of nog beter: laat de klant een lekker voorproefje nemen!

Dus:
• Veel aankopen van levensmiddelen zijn ongepland
• Impulsaankopen kunt u stimuleren door een aantrekkelijke presentatie, voldoende keuzemogelijkheden en actieve verkoopondersteuning door uw winkelmedewerk(st)ers

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels