artikel

Looijenga: kwaliteit gaat boven rendement

Dossiers

In Nijmegen zit al ruim anderhalve eeuw een banketbakkerij chocolaterie aan de Berg en Dalseweg. Goos Jan Looijenga heeft er de leiding. Bij hem gaat kwaliteit boven rendement. ‘Wij zijn een echte taartenwinkel en proberen op zoveel mogelijk feestelijkheden in te haken.’ Omdat hij geen ‘nee’ wil verkopen heeft hij zaterdagmiddag nog een volledig assortiment. Hij sluit de week vervolgens af met een happy hour.

Looijenga: kwaliteit gaat boven rendement

In Nijmegen zit al ruim anderhalve eeuw een banketbakkerij chocolaterie aan de Berg en Dalseweg. Goos Jan Looijenga heeft er de leiding. Bij hem gaat kwaliteit boven rendement. ‘Wij zijn een echte taartenwinkel en proberen op zoveel mogelijk feestelijkheden in te haken.’ Omdat hij geen ‘nee’ wil verkopen heeft hij zaterdagmiddag nog een volledig assortiment. Hij sluit de week vervolgens af met een happy hour.

Wat bij Looijenga al bijna 180 jaar voorop staat, is de aandacht voor smaak. ‘Die gaat bij ons boven efficiënte productie. Het is natuurlijk niet zo dat efficiency niet telt, maar smaak gaat voor. Onze kaasvlinders bakken we bijvoorbeeld vijf minuutjes korter, we pakken ze op en laten ze, rechtop staand, op een lagere temperatuur drogen. Een extra handeling, maar de kaasvlinders (€ 4,75 voor 100 gram – red.) worden er wel lekkerder door.’
Aan het woord is Goos Jan Looijenga (41). Hij staat samen met zijn echtgenote Tine (52) aan het roer van Banketbakkerij Chocolaterie Looijenga in Nijmegen met als pay-off ‘Lekker van Looijenga’.
De eigenaren: ‘Het bedrijf bestaat dit jaar 178 jaar en is vorig jaar bij Koninklijke beschikking benoemd tot hofleverancier. Heel uniek omdat het niet al die tijd in dezelfde familie was. De zaak is in 1830 opgericht, destijds in het centrum van Nijmegen. Sinds 1925 zit het hier aan de Berg en Dalseweg, buiten het centrum, maar wél met parkeermogelijkheden voor de deur. Ikzelf heb het bedrijf in 1994 gekocht. Het stond te koop en ik zocht een bedrijf om over te nemen, zo gaat dat. Eerdere eigenaren waren de familie Rups, de familie Koper en de familie Kersten. Op de gevel prijkt ook nog steeds de naam Rups.’
Looijenga omschrijft zijn bedrijf als een echte taartenwinkel. De helft van de taarten wordt besteld, de andere helft gaat via de winkel. ‘We doen veel in kindertaarten, feesttaarten en bruidstaarten. Van deze laatste verkopen we er gemiddeld twee per week gedurende het hele jaar. De prijs van een bruidstaart varieert van € 5 tot € 7 per persoon. Ook de tijd van het verkoopgesprek berekenen we. Hiervoor staat een half uur per paar. Soms is de gehele zaterdag vol gepland met gesprekken. Bruid en bruidegom krijgen echt een unieke taart. Gemaakt volgens hun wensen. Als het goed is herkennen de gasten van het feest het bruidspaar erin. Als nazorg bellen we altijd even na afloop van het feest. Het moet gewoon perfect zijn voor zo’n speciale dag. En als er eens iets is dat niet helemaal naar wens is gegaan, kunnen wij daar van leren. De bruidsparen waarderen dit enorm.’

Happy hour
In 2005 kampte Looijenga met een probleem. Steeds vaker constateerde hij dat hij zaterdagmiddag om 13.00 uur ‘nee’ moest verkopen. ‘Dat wilde ik niet meer. Ik besloot van alle taarten en gebakjes vijf of tien extra te maken. Met als resultaat: weer volop keus. Maar toch ook meer derving. Hij besloot om gedurende twee maanden op zaterdagmiddag van 15 tot 16 uur een happy hour te organiseren. Al het dagverse gebak wat er nog is, gaat dan weg voor de helft van de prijs. Het was zo’n succes dat we het nooit meer hebben afgeschaft. Er geldt op=op. Meestal is om 4 uur alles op. Soms is dat al eerder, bijvoorbeeld om 15.30 uur. Maar dan hebben we nog ander assortiment, bijvoorbeeld diepvriestaartjes. Natuurlijk waren wij ook wat afwachtend in het begin. Zou niet iedereen na 15.00 uur komen? Maar dat is niet zo. Gemiddeld krijgen we dat uurtje wel zo’n zestig klanten. Dat zijn vaak mensen die geen gebak ‘nodig’ hebben, maar een keertje extra komen kopen. Vaste klanten of mensen die voor een verjaardag komen kopen, nemen niet het risico dat het op is of dat ze niet meer die producten kunnen krijgen die ze graag willen.’
Looijenga houdt goed in de gaten wat hij voor en na 15.00 uur verkoopt. ‘Het is nu heel stabiel. Maar als blijkt dat toch te veel mensen tussen 3 en 4 komen, schaffen we het weer af. Al zal dat niet door iedereen gewaardeerd worden, omdat we er inmiddels in heel Nijmegen om bekend staan. En natuurlijk zullen er altijd een aantal mensen tussen zitten die alleen tijdens dat happy hour komen, maar ik denk dan maar zo: als ze ons lekkers eenmaal hebben geproefd, komen ze wellicht vaker terug.’
Looijenga beseft dat hij tijdens het happy hour al zijn marge weggeeft, maar zo stelt hij: als ik de gehele zaterdagmiddag ‘nee’ moet verkopen, mis ik ook omzet. Dat heb ik nu niet. En tja… wat is dan wijsheid?’

Brutomarge
Omdat bij Looijenga bijna alles uit de eigen banketbakkerij komt, zijn de inkoopkosten niet al te hoog. De brutomarge ligt op 75 procent. ‘Onze grootste kostenpost is arbeidsloon. Maar tegelijkertijd is dat ook onze kracht. Want een pak suiker en boter kan ik alleen niet verkopen voor vier keer zo veel geld. In onze handen en creativiteit ligt onze toegevoegde waarde. Bijna alles wordt in de eigen banketbakkerij gemaakt, ook de decoraties. Alleen korstdeeg kopen we in.’ Zelf staat Goos Jan Looijenga niet meer in de productie. ‘Ik doe alle administratie, kantoorzaken, besprekingen met personeel, automatisering, de website, productontwikkeling, de verkoopgesprekken voor bruidstaarten, het invoeren van deze bestellingen, het klantcontact, de hygiënecode en ga zo maar door. Buiten mijn vakanties om, doe ik ook elke woensdagmiddag twee kinderfeestjes in de banketbakkerij. Ook organiseer ik veel workshops voor particulieren en bedrijven. Dat zie ik als pr voor ons bedrijf. Echt rijk word je er niet van, maar het is goede reclame.’

Toekomst
Looijenga is van mening dat de banketbakkerij steeds meer een winkel wordt voor feestmomenten. ‘Daarom proberen we daar zo veel mogelijk op in te haken. Op allerlei feestmomenten, bijvoorbeeld de dag van de verpleging, secretaressedag et cetera. Enkele van onze bonbons hebben het hele jaar door als decoratie een hartje van marsepein. Omdat je het hele jaar door van elkaar kunt houden. Niet alleen op je trouwdag of met Valentijn. Ook hebben we standaard een cadeauverpakking met harten van chocolade. Een ander cadeauartikel waar we goed mee scoren zijn de miniverpakkingen met bonbons. Mooie geschenkverpakkingen met een of twee bonbonnetjes. Een heel leuk en lekker cadeau voor € 3,00.’

Verbouwen
Binnen nu en drie jaar wil Looijenga de winkel rigoureus verbouwen. De 60 vierkante meter van nu wil hij uitbreiden, zodat de inpakruimte die nu vlak achter de winkel zit erbij getrokken wordt. De tekeningen zijn klaar. Het is in een vrij gevorderd stadium, maar ik wil niet over één nacht ijs gaan. We blijven op deze locatie. Weliswaar niet in of nabij een winkelcentrum, maar wel goed bereikbaar en met parkeermogelijkheden voor de deur. Dat is voor ons belangrijker dan veel toevallige passanten.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels