artikel

Hygiëne beheersbaar maken

Dossiers

Hygiëne is een eerste vereiste in de voedingsmiddelenbranche. Of het nu gaat om de productie van vlees en brood of voedselverwerking met een hoog risico, Hygiëne Centrum Nederland (HCN) wil hygiëne beheersbaar maken en onduidelijkheden – die er op dat vlak bij ondernemers leven – wegnemen. Op 5 en 6 september gaat het centrum aan de Operetteweg 5a in Almere open voor bezoekers. Bij het HCN kunnen ondernemers terecht voor zowel ongedierteproblemen (preventie, detectie en bestrijding) als alle mogelijke hygiënische oplossingen voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

Hygiëne beheersbaar maken

Hygiëne is een eerste vereiste in de voedingsmiddelenbranche. Of het nu gaat om de productie van vlees en brood of voedselverwerking met een hoog risico, Hygiëne Centrum Nederland (HCN) wil hygiëne beheersbaar maken en onduidelijkheden – die er op dat vlak bij ondernemers leven – wegnemen. Op 5 en 6 september gaat het centrum aan de Operetteweg 5a in Almere open voor bezoekers. Bij het HCN kunnen ondernemers terecht voor zowel ongedierteproblemen (preventie, detectie en bestrijding) als alle mogelijke hygiënische oplossingen voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

Romke Elzinga is de initiator van het Hygiëne Centrum Nederland. ‘Ik ben hartstikke blij dat we erin geslaagd zijn dit centrum van de grond te krijgen. We hebben drie jaar lang gewerkt aan de totstandkoming ervan. We werken samen met toonaangevende producenten die weten wat er komt kijken bij hygiënisch werken, zoals CWS, Kärcher, Eco2Clean, Atkins en Interhal. Startende ondernemers zijn nu afhankelijk van verschillende loketten, maar kunnen voortaan ook op één locatie terecht voor alle vragen over hygiëne. We geven informatie, advies en de ondernemers kunnen meteen de spullen – zoals bijvoorbeeld thermometers – die ze nodig hebben, meenemen.’
De dagelijkse leiding van het NHC is in handen van Sebastiaan Elzinga, die een achtergrond heeft in de voedingsmiddelentechnologie. Hij wil de komende jaren zijn opleiding afmaken door deelcertificaten te behalen voor die onderdelen die nog niet zijn afgerond. ‘Mijn broer Rainier en ik zijn opgegroeid in de wereld van hygiëne en ongediertebestrijding. We gingen regelmatig mee als mijn vader op pad ging’, vertelt hij. Rainier Elzinga werkt in de buitendienst van het familiebedrijf. Hij verhelpt eventuele overlast die ondernemers hebben met ongedierte.

Logboeken
Van alle branches in de voedingsmiddelensector zijn in de showroom in Almere de hygiënecodes en bijbehorende logboeken te vinden. Sebastiaan: ‘Ze zijn te koop voor de prijs die ondernemers ook bij hun branchevereniging voor deze logboeken betalen. Wij hoeven daar geen winst op te maken, het is puur service van onze kant.’
‘We willen met de ondernemers in gesprek komen door hen te wijzen op alles wat bij hygiënisch werken komt kijken’, vult Romke Elzinga aan. ‘Meedenken dus op basis van onze uitgebreide expertise. Natuurlijk hopen we dat de mensen hier bij ons producten kopen en contracten afsluiten voor controles en eventuele bestrijding van ongedierte, maar het belangrijkste is dat er nu een plek is waar je alles op het vlak van hygiëne bij elkaar kunt vinden. En dat allemaal op een mooie zichtlocatie, waar we alles in alle openheid zullen laten zien. Zo zullen we bijvoorbeeld in onze eigen toiletten de nieuwste snufjes tonen, zodat de bezoekers in de praktijk kunnen ervaren wat de mogelijkheden zijn. We hebben een open houding. Ook ons magazijn is bijvoorbeeld voorzien van een bunker waar de middelen worden opgeslagen die giftig zijn. Het is belangrijk zelf het goede voorbeeld te geven, anders ben je ongeloofwaardig.’

Ongedierte
Ervaring met ongediertebestrijding en het voorkomen van ongedierte heeft Romke Elzinga volop. Zijn ouders hadden een dierenwinkel en zelf heeft Romke Elzinga jarenlang bij Ongediertebestrijding Nederland gewerkt. ‘Ik heb bijvoorbeeld veel kennis over HACCP (productveiligheid) opgedaan toen dat halverwege de jaren negentig in Nederland werd ingevoerd. Dat onderwerp is ook vandaag de dag nog steeds essentieel in de voedingsmiddelenbranche. Niemand wil onveilige producten op de markt brengen. Door hygiënisch te werken leg je al een goede basis.’
Bij HCN melden zich zowel klanten die last hebben van ongedierte als bedrijven die geen overlast hebben, maar zeker willen weten dat er in een later stadium ook geen overlast ontstaat. Bedrijven moeten ook op grond van de Warenwet en hygiënecodes voorkomen dat plaagdieren in aanraking komen met voedsel en daar maatregelen tegen nemen. ‘Het is dus belangrijk de oorzaken weg te nemen en te voorkomen dat plaagdieren met voedsel in aanraking komen. Dus goed sluitende deuren en ramen zijn bijvoorbeeld een eerste vereiste. Daarnaast zijn er ook allerlei buizen die ook gecontroleerd moeten worden. Allerlei beesten komen op kruimels en resten van de producten af. Het is dus zaak om ook de omgeving van slagerij en bakkerij zo schoon en kruimelvrij mogelijk te houden. Ratten ruiken vleesafval bijvoorbeeld op twee kilometer afstand’, vertelt Romke Elzinga. Ook zijn horren en gaaswerk goede instrumenten om ongedierte buiten het pand te houden. HCN is in een vergevorderd stadium met een leverancier op dat terrein om ook mee te doen in het centrum. ‘Alles moet je eigenlijk nalopen. Kijk bijvoorbeeld ook naar ventilatoren en luiken. Die zijn ’s winters wellicht dicht en ’s zomers open, en moeten dus ook van horren of gaaswerk worden voorzien. Dat komt allemaal naar voren als we gaan detecteren.’

Risico’s
Er zijn geen concrete cijfers beschikbaar hoe groot het probleem is, maar daar waar sprake is van voedselaanbod kan men veelal ongedierte verwachten. Sebastiaan Elzinga: ‘Ondernemers geven natuurlijk niet graag toe dat ze overlast hebben. Het probleem is dat er het ene moment niks aan de hand is en je het andere moment overlast kunt hebben. Daarom is het belangrijk regelmatig te monitoren en te registreren. Dus te kijken waar zich mogelijk plaagdieren kunnen bevinden. We onderzoeken de oorzaak van de overlast, kijken naar de wijze van voortplanting, en inspecteren het gebouw. Als je de wering van ongedierte goed op orde hebt, bespaart dat geld dat je eventueel later voor bestrijdingsmiddelen uit moet geven.’

Website
Automatisering staat bij HCN op een hoog plan. ‘Via de website www.hygienecentrumnederland.nl (zonder puntjes op hygiene) kunnen ondernemers onder meer digitale rapporten inzien waar alle gegevens terug te vinden zijn, zoals de uitkomst van de laatste inspectie en de gegevens van het logboek. Je hebt alles bij de hand en dat is mooi, want dan heb je overzicht en kun je sturen’, vertelt Sebastiaan. De website is vanaf 1 september in de lucht.
HCN wil uitgroeien tot een van de toonaangevende spelers op de markt van hygiënisch werken. Romke Elzinga: ‘Dat is mogelijk omdat we samen met onze partners een uniek concept hebben neergezet. We opereren nu alleen nog boven de grote rivieren, maar zullen op afzienbare termijn een landelijke dekking hebben. Ik weet alleen niet hoe snel dat zal gaan. Wellicht zullen er dan ook vestigingen worden geopend in het noorden en het zuiden. Ik blijf zelf de klanten bezoeken. We hebben een hele mooie showroom en een prachtig pand, maar het is niks voor mij om de hele dag binnen te zitten. Ik moet onderweg zijn en met de klanten contact hebben. Zo houden we bovendien feeling met de dagelijkse praktijk.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels