artikel

Nieuw management Van Keulen Bakkerijmachines

Dossiers

Van Keulen Bakkerijmachines heeft een hectische tijd achter de rug. Na een aantal moeilijke jaren ging het bedrijf begin april failliet, medio mei werd de doorstart aangekondigd met een nieuw managementteam. Wat is er veranderd bij het bedrijf uit Nijverdal, hoe zit het met servicecontracten en gedane aanbetalingen en wie leiden het bedrijf? Een interview met een van de twee directeuren, Hans de Ruiter.

Nieuw management Van Keulen Bakkerijmachines

Van Keulen Bakkerijmachines heeft een hectische tijd achter de rug. Na een aantal moeilijke jaren ging het bedrijf begin april failliet, medio mei werd de doorstart aangekondigd met een nieuw managementteam. Wat is er veranderd bij het bedrijf uit Nijverdal, hoe zit het met servicecontracten en gedane aanbetalingen en wie leiden het bedrijf? Een interview met een van de twee directeuren, Hans de Ruiter.

Van Keulen Bakkerijmachines maakte in mei een doorstart met een nieuw managementteam. Hoe ziet dat team er uit?
‘Van Keulen Bakkerijmachines wordt geleid door Piet de Brouwer en door mij, Hans de Ruiter. We hebben hiervoor beiden diverse managementfuncties bekleed bij meerdere organisaties in de IT en uitzendbranche.’

Dus geen ervaring in de bakkerijbranche?
‘Nee, dat klopt. Maar dat zie ik niet als een nadeel. We zijn hierdoor onpartijdig. Natuurlijk heb je een bepaalde basiskennis nodig, maar onze belangrijkste taak is de organisatie goed neer te zetten en dat kunnen we.’

Waarom hebben jullie de naam Van Keulen behouden. Die is toch besmet geraakt door het faillissement?
‘Om de naam te behouden was geen twijfel. Van Keulen is een heel goede naam. Het bedrijf bestaat 75 jaar en er hebben altijd vakmensen gewerkt. De bakkers zijn, met uitzondering van het laatste anderhalf jaar, altijd tevreden geweest. Daarnaast staat het nieuwe bedrijf helemaal los van het oude met een andere BV. We hebben alle opdrachten, debiteuren, pand, naam, goodwill, auto’s en bakkerijmachines gekocht. De schulden niet, die zitten in de oude BV.’

Waar ging het fout bij Van Keulen Bakkerijmachines?
‘Simpel gezegd ging er meer geld uit dan er in kwam. Het oude bedrijf had veel personeel, zo’n twintig man, de opdrachten werden minder en ze hadden te kampen met veel zieke medewerkers. Dit alles bij elkaar zorgde er voor dat de aangenomen opdrachten niet meer of niet op tijd uitgevoerd konden worden. Maar wij willen niet te veel afgeven op de oude situatie. We kijken liever vooruit.’

Wat hebben jullie dan van de situatie geleerd en wat is er veranderd?
‘We hebben na de doorstart als eerste naar het personeel gekeken. We wilden graag oude monteurs overnemen, maar dat lukte niet. Zij hadden al een andere baan gevonden. Er zat veel tijd tussen het faillissement en de doorstart. We hebben nu drie monteurs in dienst (uitzendbasis) en twee mensen in de binnendienst.
Wat wij willen is een op een opdrachten aannemen en afhandelen voordat we een nieuwe, grote order aannemen. Waarom? Omdat we dan controle houden en overzicht. 
Waar we nu druk mee bezig zijn is alle vragen die er zijn bij bakkers te beantwoorden en problemen op te lossen. Het is heel belangrijk dat het vertrouwen hersteld wordt. We willen geen beloften doen die we niet kunnen waarmaken. Niets is vervelender dan dat er wordt gezegd “het komt wel goed”, terwijl het niet goed komt. We begeven ons dan ook niet op vlakken waar we geen verstand van hebben. We schromen dan ook niet om bepaalde opdrachten bij een collega-bedrijf neer te leggen als dat betekent dat de opdracht sneller klaar is voor de bakker. De bakker staat immers centraal. Een ander voorbeeld om aan te geven dat we anders werken dan voorheen, is dat bakkers geen aanbetaling hoeven te doen. Pas bij aanlevering hoeven ze te betalen. Als we vooraf machines moeten aanschaffen, bij grote orders, of wanneer de bakkerij nog niet klaar is, moeten ze natuurlijk wel vooraf betalen. Dit doen we dan in overleg met de bakker en tonen we hem de factuur.’

Hoe gaan jullie om met geschillen die zijn ontstaan in het verleden?
‘Om duidelijk te zijn: sommige bakkers hebben in het verleden aanbetalingen gedaan. Die zijn ze kwijt. Schulden zitten namelijk opgesloten in de oude BV. We willen problemen oplossen, maar we kunnen geen geld betalen. We kunnen wel zorgen dat die aanbetaalde machine er komt en lagere marge aanhouden om de bakker tegemoet te komen. Belangrijk is openheid. Natuurlijk zijn ze boos, en terecht, maar als je het uitlegt begrijpen ze het.’

En de servicecontracten?
‘Alle contracten die we kunnen afhandelen, handelen we af. Alles loopt gewoon door: servicecontracten, vervangingsreglementen en garantieovereenkomsten.’

Jullie aanpak is veranderd, geldt dat ook voor het dienstenpakket?
‘Dat is onveranderd gebleven. Naast revisie zal Van Keulen zich bezighouden met onderhoud en verkoop van machines. En zoals eerder gezegd, we zullen gebruikmaken van andere specialisten als dat nodig is. Het probleem van de bakker staat centraal en dat moet worden opgelost.’

Toekomstvisie?
‘Als we de reacties bekijken van de bakkers en de vakbekwaamheid van ons team ligt er een goede toekomst. Maar we zijn ook realistisch, we moeten ons opnieuw bewijzen. Onze doelstelling is dit jaar schuldenvrij te zijn en de orderportefeuille af te handelen. We hebben ruimte voor nieuwe orders.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels