artikel

Biologische voeding: stand van zaken

Dossiers

Er wordt tegenwoordig veel gepraat over biologische en ‘ eerlijke’ voeding. Hoewel de bestedingen voor deze producten jaarlijks flink groeien, is het aandeel in de totale voedselbestedingen nog zeer gering.

Biologische voeding: stand van zaken

Er wordt tegenwoordig veel gepraat over biologische en ‘ eerlijke’ voeding. Hoewel de bestedingen voor deze producten jaarlijks flink groeien, is het aandeel in de totale voedselbestedingen nog zeer gering.

Als ondernemer bent u deels afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen. Ursula den Ouden, marketinganalist bij het Nederlands Bakkerij Centrum, neemt een aantal ontwikkelingen onder de loep.  Dit keer: biologische en eerlijke voeding. Er wordt tegenwoordig veel gepraat over biologische en ‘ eerlijke’ voeding. Hoewel de bestedingen voor deze producten jaarlijks flink groeien, is het aandeel in de totale voedselbestedingen nog zeer gering.

Totale bestedingen biologische producten
Volgens de Bio-monitor 2007 zijn de consumentenbestedingen aan biologische voeding in Nederland in 2007 gestegen van 457,9 miljoen euro naar 518,9 miljoen euro. Dit is een groei van ruim 13 procent ten opzichte van 2006. Per hoofd van de Nederlandse bevolking is er in 2007 ruim 31 euro aan biologische producten uitgegeven. Het marktaandeel van de biologische voeding in Nederland steeg van 1,9 naar 2 procent. De verkopen van biologisch brood zijn tussen 2006 en 2007 met 13,5 procent gestegen. De omzet groeide van 29,3 miljoen euro in 2006 naar 33,2 miljoen euro in 2007. Dit is ongeveer 2 euro per persoon.

De bio-consument
Twee op de drie consumenten koopt wel eens bio; alleenstaanden relatief veel en gezinnen relatief weinig. De groep biologisch kopende consumenten bestaat voor circa 5 procent uit loyale klanten die bij voorkeur biologisch kiest. Daarnaast is er een groep van circa 20% zeer bewust met voeding en gezondheid bezig. Het resterende deel bestaat uit light users: impulsieve consumenten die af en toe voor biologisch kiezen vanwege de smaak en gezondheid.

Prijs
Uit onderzoek onder bezoekers van postbank.nl is gebleken dat de helft van de respondenten niets extra wil betalen voor biologische producten. Degenen die wel bereid zijn meer te betalen, hebben er meestal maar iets meer (tot 5 procent) voor over. “Groen” is op dit moment voor de massa nog geen belangrijk criterium. Maar dit kan het bij een gelijke prijs echter wel worden!

Dus:
– De consumentenbestedingen aan biologische producten is in 2007 met 13,3 procent gestegen ten opzichte van 2006
– De omzet van biologisch brood is in 2007 met 13,5% toegenomen ten opzichte van 2006
– Het begrip ‘ biologisch’ is nog geen belangrijk thema voor de massa, maar kan het wel worden als het prijsverschil met het reguliere assortiment kleiner wordt
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels