artikel

Praktijktip 7: Verdere groei Foodservicekanal

Dossiers

Het belang van buitenshuis eten en drinken ten opzichte van de thuisconsumptie wordt steeds groter. In Nederland wordt nu 34 procent van de totale uitgaven aan food buitenshuis besteed. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Food Service Instituut Nederland

Praktijktip 7: Verdere groei Foodservicekanal

Het belang van buitenshuis eten en drinken ten opzichte van de thuisconsumptie wordt steeds groter. In Nederland wordt nu 34 procent van de totale uitgaven aan food buitenshuis besteed. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Food Service Instituut Nederland.

 
Het foodservicekanaal
Het foodservicekanaal bestaat uit horecagelegenheden, zoals cafés, restaurants en hotels. Daarnaast zijn benzinestations, bedrijfsrestaurants en (zorg)instellingen belangrijke onderdelen. De bestedingen binnen de foodservicemarkt bedroegen in 2007 18,9 miljard euro, een groei van 6,2 procent ten opzichte van 2006. De komende jaren groeit de omzet verder; de verwachting is dat de bestedingen buitenshuis in 2020 rond de 33 miljard euro liggen. Bovendien groeit de buitenhuisconsumptie de komende jaren sterker dan de thuisconsumptie.
 
Toenemende vraag naar gemak
De toenemende vraag naar gemak vanuit de consument is de drijvende kracht achter de groei binnen de foodservicemarkt. Buiten de deur eten en onderweg eten wordt steeds gangbaarder. De consument kiest daarbij steeds vaker voor kwalitatief hoogwaardige producten die gemakkelijk mee te nemen en te consumeren zijn. Deze ontwikkelingen bieden u – afhankelijk van het afzetkanaal – volop kansen, zowel in brood als in banket.
 
Dus:
-          De buitenshuisbestedingen zijn in 2007 met ruim 6 procent gegroeid tot 18,9 miljard euro
-          De bestedingen aan eten en drinken buitenshuis groeien de komende jaren sneller dan de thuisconsumptie
-          Afhankelijk van het afzetkanaal biedt dit volop kansen voor de brood- en banketbranche
 
 

Reageer op dit artikel