artikel

Extra omzetkansen voor bakkers

Dossiers

Het EK voetbal betekent traditiegetrouw extra omzetkansen. Maar hoe bereidt ondernemend Nederland zich voor op het Oranjefestijn?

Extra omzetkansen voor bakkers

Het EK voetbal betekent traditiegetrouw extra omzetkansen. Maar hoe bereidt ondernemend Nederland zich voor op het Oranjefestijn?

Joop Hiel van Slagerij Gebr. Hiel in Barendrecht:
‘Uitstraling winkel belangrijkste’

‘Als er een voetbalevenement is zoals het EK of WK doe ik altijd iets. Zo speel ik er op in door de producten aan te pakken. Bijvoorbeeld een gehaktschnitzel met bieslook en bijpassende kruiden. Daardoor lijkt het al snel op een grasmatje. Maar het belangrijkste vind ik de uitstraling van de winkel. Zo heb ik barbecues gekocht in de vorm van een voetbal en heb ik voetballampionnetjes in de winkel hangen. Hoewel ik in 2006 niet echt veel meer omzet heb gemaakt tijdens het WK, is het belangrijk om op activiteiten in te spelen. Het hele jaar door ben je als vakman bezig met het op peil houden van de winkel en de omzet en daar hoort een EK ook bij.’

André Lemmers van Keurslagerij Lemmers in Beneden Leeuwen:
Grasmat in de winkel

Kunstgras is voor veel voetballers een doorn in het oog. Keurslager André Lemmers zweert er bij. Net als in 2006 (WK in Duitsland) rolt hij ook dit keer een kunstgrasmat uit in zijn winkel. Om er een echt voetbalveld van te maken, worden de lijnen weer getrokken door de lijnentrekker van de plaatselijke voetbalclub. ‘Ja, die grasmat komt er weer in. Het was een beste investering, maar ook een groot succes. Ik heb heel veel media-aandacht gekregen door die mat. Veel kranten toonden interesse. Ook de inwoners van Beneden Leeuwen vonden het prachtig. Ze spraken over niets anders en daar doe je het voor. Naast de grasmat spelen we ook in op het EK door middel van producten via de Keurslagerorganisatie. Onder andere met oranje grillworstjes en steaks. Ik vind dat je als ondernemer er ook op in móet spelen. Dat doet de supermarkt ook. Met afwachten red je het niet. Ik organiseer dit jaar denk ik geen toto, daarvoor heb ik het te druk. Maar dat is wel een heel goed instrument om klanten te trekken. Daarnaast trekken we natuurlijk oranje kleding aan in de winkel.’

Ingrid Nieland van Slagerij Nieland in Noordbroek:
Barbecue in vorm van voetbal

‘We zijn er druk mee bezig. Op zo’n evenement moet je inspelen en dat doen we dus ook. Onder meer door oranje producten aan te bieden. Maar hoe en wat precies kan ik nu nog niet zeggen. We versieren uiteraard de winkel met Oranjemateriaal. Daarnaast verloten we een barbecue in de vorm van een voetbal.’

Henk Staghouwer van Echte Bakker Staghouwer in Zuidhorn:
‘Je kunt er mee scoren’

‘Wij hebben veel voetbalenthousiasme. Wij spelen er zeker op in, dat doen we altijd. De consument is er gevoelig voor dus dan zijn wij dat ook. Het EK biedt omzetkansen, je kunt er mee scoren. Wij proberen dat door middel van gerelateerde producten aan te bieden die inspelen op voetbal. Zo hebben we natuurlijk de oranje tompouce en de voetbalbollen (moorkop). Daarnaast richten we de winkels in met oranje ballen en banners van het Echte Bakkersgilde. We gooien niet de hele winkel om, maar een deel omdat er ook consumenten zijn die niet van voetbal houden. Daar moet je ook rekening mee houden.’

Marcel van der Waal van Bakkerij van der Waal in Ridderkerk:
‘We houden het simpel’

‘De afgelopen jaren merk je natuurlijk wel dat je in die dagen meer gebak verkoopt, dus wij spelen daar ook dit keer weer zeker op in. Wel houden we het simpel, zoals oranje soezen en moorkoppen. Die verkopen het beste. Bijzondere creaties werken hier niet. Het staat leuk en is een goede service naar de klant toe, maar je verkoopt er maar vijf van. Daarnaast versieren we de winkel uiteraard met Oranjeattributen.’

Louis van der Krogt van Bakkerij van der Krogt in Schiedam:
‘Als ze eerste ronde overleven ga ik uitpakken’

‘Ik ben een en al voetbaldier dus ik speel uiteraard in op het EK voetbal. Toch heb ik niet veel Oranjeattributen ingekocht, omdat ik denk dat we de eerste ronde niet overleven. Natuurlijk versier ik de winkel wel en bied ik Oranjeproducten aan. Ook hang ik een lijst in de winkel op waarop mensen de uitslag kunnen voorspellen. Zo’n toto werkt altijd heel goed. De winnaar krijgt een taart. Maar als we wel verder komen dan de eerste ronde, ga ik uitpakken. Dan wil ik een oud Oranjespeler uitnodigen in de winkel of een speler van Sparta om vragen te beantwoorden over voetbal.’  

Marc Oonk van Bakkerij Oonk in Enschede:
‘Vier weken lang actie’

‘Je moet gebruikmaken van momenten van euforie en het EK voetbal is zo’n moment. Je moet klanten prikkelen om ze geld uit de zak te kloppen. Wij houden vanaf week 23 vier weken lang actie. Klanten kunnen een vast aantal producten kopen voor € 15,00 die normaal € 23,00 kost. De tweede week kosten diezelfde producten nog € 10,00. De laatste weken € 7,50. Daarnaast hebben we vijfduizend Oranje-cd’s laten maken in samenwerking met zanger Dennis van Dijkhuizen. Klanten krijgen de cd bij besteding van € 15,00 of meer.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels