artikel

Brouwer negen maanden dicht geweest door brand

Dossiers

Brand. Een rampscenario dat iedere ondernemer vreest. Het noodlot trof de eigenaren van Banketbakkerij Brouwer in Winschoten. Brandstichting was de oorzaak. Negen maanden waren ze gesloten om de zaak weer opnieuw op te bouwen. De winkel is sinds september 2006 weer open.

Brouwer negen maanden dicht geweest door brand

 

Brand. Een rampscenario dat iedere ondernemer vreest. Het noodlot trof de eigenaren van Banketbakkerij Brouwer in Winschoten. Brandstichting was de oorzaak. Negen maanden waren ze gesloten om de zaak weer opnieuw op te bouwen. De winkel is sinds september 2006 weer open.
 

 

De zwart geblakerde plekken op de toren die naast de banketbakkerij staat herinneren nog aan de brand. Het gebouw waar de brand begon is compleet verdwenen en is nu braakliggende grond. In januari 2006 werd Winschoten voor even nationaal nieuws. Een grote brand in het oude centrum van de stad haalde de landelijke media. Banketbakkerij Brouwer was hier onderdeel van. Het bakkersbedrijf raakte door de brand namelijk zwaar beschadigd. Hoewel het gebouw niet aangetast werd door het vuur, werd het pand compleet onbewoonbaar en onwerkbaar door water- en roetschade. Eigenaar Harry Brouwer: ‘Op de avond van de brand werden we door de pers als slachtoffer neergezet, maar dat wilden we niet. Wij gingen namelijk direct plannen maken wat nu te doen, we schakelden meteen door en zetten de knop om. Aan zitten balen heb je niks.’

 

Eigen regio
Hoewel Brouwer in eerste instantie dacht dat de schade nog meeviel, werd het de volgende dagen snel duidelijk dat het tegendeel waar was, nadat het gebouw grondig was geïnspecteerd. ‘Het was erger dan we dachten en uiteindelijk moest het hele pand worden gestript. De expert van de verzekering echter rook en zag niks en wilde dat we zo snel mogelijk weer aan het werk gingen om de kosten natuurlijk te drukken. Daarom moet je altijd contra-expertise inschakelen’, waarschuwt Brouwer zijn collega’s stellig. ‘Ook is het goed om contra-expertise uit de eigen regio te nemen. Zij weten wat er speelt, zijn direct bereikbaar waardoor de lijnen korter worden. Je moet je niet door prijs laten verleiden, want die kosten zitten vaak in de verzekering. Bij ons gelukkig ook. Het is raadzaam om dat te controleren. Een andere tip is om foto’s van de zaak te nemen voor de verzekering en die foto’s op een andere plaats te bewaren. Daarnaast is het raadzaam om zoveel mogelijk te vernieuwen na een brand, zodat eventuele onzichtbare schade ook wordt aangepakt waardoor je later geen gezeur hebt. Bijvoorbeeld kortsluiting door vocht in de bedrading.’

 

Nieuwe winkel
Brouwer is door de brand negen maanden gesloten geweest, ze hadden dus tijd genoeg om na te denken en ideeën op te doen voor de inrichting van de winkel. ‘We hebben veel rondgekeken bij andere bedrijven. Maar wat ons opviel was dat veel geel en bruin wordt gebruikt als kleuren en daar wilden wij vanaf stappen, we willen anders zijn.’ Brouwer heeft daarom gekozen voor paars als dominante kleur in de winkel. ‘Paars is warm en modern.’ Om niet te modern te zijn, want dat past niet in Winschoten meent hij, heeft de banketbakker Hollandse, witte kasten geplaatst en diverse kroonluchters. ‘Het is een mengeling van stijlen.’ De kleur paars is ook doorgetrokken in de verpakkingslijn. ‘Witte dozen vallen niet op paarse wel, waardoor klanten de kleur paars gaan associëren met ons bedrijf. Hoewel we tevreden waren is de winkel totaal anders terwijl we pas vier jaar geleden hadden verbouwd. De winkel is nu strakker ingedeeld doordat de vitrines rechter staan opgesteld. Ook is de sfeer warmer door de houten vloer, voorheen hadden we deels hout en steen. Het aantal zitplaatsen en de verdeling bediening en zelfbediening zijn ongewijzigd gebleven. ‘De klanten worden graag bediend hier en het nadeel van een zelfbedieningsconcept is dat alle producten voorverpakt en geëtiketteerd moeten worden.’ In tegenstelling tot voor de brand, toen het gebak voor in de winkel lag, ligt gebak nu achter in de zaak. ‘Gebak is een belangrijke omzetmaker en hierdoor worden de klanten gedwongen de hele winkel door te lopen waardoor ze meer zien liggen.’

Voor het volledige artikel:
Bakkerswereld 28 september 2007
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels