artikel

Meer eenpersoonshuishoudens beïnvloeden assortiment

Dossiers

In 2007 was het aantal huishoudens 7,2 miljoen. Het CBS verwacht 7,8 miljoen huishoudens in 2020. Vooral het aantal eenpersoons huishoudens stijgt. Dat heeft gevolgen voor uw assortiment.

Meer eenpersoonshuishoudens beïnvloeden assortiment

In 2007 was het aantal huishoudens 7,2 miljoen. Het CBS verwacht 7,8 miljoen huishoudens in 2020.  Vooral het aantal eenpersoons huishoudens stijgt. Dat heeft gevolgen voor uw assortiment.

De groei van het aantal huishoudens wordt grotendeels veroorzaakt door een toename van het aantal eenpersoonshuishoudens. Momenteel bestaat ongeveer eenderde van de huishoudens uit één persoon. In 2020 is dat aandeel opgelopen tot bijna 40 procent. In dat jaar bestaat ruim 30 procent van de huishoudens uit 2 personen. Van het totaal van 7,8 miljoen huishoudens is dan 70% dus één of tweepersoons.

Individuele voorkeuren

De toename van het aantal huishoudens heeft tot gevolg dat meer consumenten koper zijn (of worden). Nog niet zo lang geleden deden huisvrouwen boodschappen voor het hele (en veelal grotere) gezin. Tegenwoordig bestaat een aanzienlijk deel van de klantenkring uit personen die alleen voor zichzelf en hun eventuele partner boodschappen doen. Door deze ontwikkelingen verandert ook het behoeftepatroon van de consument. Individuele voorkeuren spelen een steeds belangrijkere rol en de vraag naar kleinere portiegroottes stijgt. Vooral in kleine(re) huishoudens met twee werkende partners wordt vrije tijd steeds schaarser. Deze consumenten proberen zo efficiënt mogelijk hun boodschappen te doen en te koken. Zij hechten daarbij veel waarde aan gemak en een minimale tijdsinvestering.

Kleinere hoeveelheden

De vraag naar kleinere hoeveelheden per verpakking is groot en zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Vrijwel uw gehele assortiment leent zich ervoor om op deze trend in te spelen. Een voorbeeld hiervan is om voorverpakte stuksartikelen niet alleen in grote(re) hoeveelheden per verpakking aan te bieden, maar ook kleinere aantallen of minder gewicht per verpakking te presenteren. Ook kunt u eens nadenken over aangepaste formaten/gewichten van bepaalde productsoorten. Laat bij promotionele activiteiten niet alleen de ‘volumekopers’ profiteren van kortingen, maar bied ook kleinere huishoudens dit voordeel bij een kleinere aankoophoeveelheid.

Dus:

-         Het aantal een- en tweepersoonshuishoudens stijgt;
-         Toenemende vraag naar kleinere hoeveelheden per verpakking;
-         Gun ook kleinere huishoudens voordeel.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels