artikel

Groeikansen met luxe en gezondheid

Dossiers

De omzet van brood- en banketbedrijven nam in 2007 licht toe. Ook dit jaar zal dat gebeuren, verwacht de Rabobank. Dagvers blijft de komende jaren onder druk staan. Kansen zijn er vooral in gezondheid. Ook moet de bakker zich beter onderscheiden.

Groeikansen met luxe en gezondheid

De omzet van brood- en banketbedrijven nam in 2007 licht toe. Ook dit jaar zal dat gebeuren, verwacht de Rabobank. Dagvers blijft de komende jaren onder druk staan. Kansen zijn er vooral in gezondheid. Ook moet de bakker zich beter onderscheiden.

 

Dat concludeert Rabobank Nederland in haar uitgave Cijfers&Trends waarin tachtig verschillende branches onder de loep zijn genomen. De bakkersbranche zag in 2007 de omzet licht toenemen. In 2006 was nog een omzetstijging van 3,6 procent gerealiseerd. Hoewel de categorie dagvers brood onder druk blijft staan de komende jaren, ziet Rabobank kansen om de volume te vergroten. Onder meer door broodsoorten aan de consument aan te bieden die op verschillende momenten gebruikt kunnen worden. Ook stimulering van (gevuld) brood als onderdeel van het diner kan het volume een impuls geven.

Onderscheid
Een andere groeimogelijkheid ziet de bank in de verkoop van meer luxe en biologische producten door de stijgende economische welvaart. Om aan de behoefte van de consument te voldoen, adviseert Rabobank de bakker zijn assortiment uit te breiden met dieetproducten, glutenvrije artikelen, suikervrij en brood met toegevoegde vitamines.
Om niet meer marktaandeel kwijt te raken aan het supermarktkanaal wordt het onderscheidende vermogen steeds belangrijker. Dit geldt niet alleen voor het assortiment, maar juist ook in de reclame, presentatie en verpakking. Een duidelijk concept en of formule kan daarbij helpen.

Koek- en banketbakkerijen
Voor koek- en banketbakkerijen was 2007 een moeilijk jaar, mede door de sterk gestegen grondstofprijzen. Doordat vele bedrijven vaste prijsafspraken hebben gemaakt met de retail, konden ze de gestegen kostprijs niet doorberekenen. Innovatie is daarom essentieel voor deze groep. Gezond, gemak en genieten zijn daarbij sleutelwoorden. Gemak heeft vooral te doen met verpakking (per stuk verpakt of sluitbaar). Verder is kostenbeheersing belangrijk waarvoor schaalvergroting nodig is.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels