artikel

Omzet en aantal klanten fors gestegen

Dossiers

2 in 1 De Nieuwe Bakkerij in Volendam opende september 2006 haar deuren. Zoals de naam het zegt werden twee bedrijven samengevoegd. Maar hoe is het sinds de start gegaan?

Omzet en aantal klanten fors gestegen

2 in 1 De Nieuwe Bakkerij in Volendam opende september 2006 haar deuren. Zoals de naam het zegt werden twee bedrijven samengevoegd. Maar hoe is het sinds de start gegaan?

Twee bedrijven sluiten en een nieuwe openen. Dat is in het kort het verhaal achter 2 in 1 De Nieuwe Bakkerij in Volendam. 2 in 1 De Nieuwe Bakkerij, zoals het bedrijf nu heet, is een samenvoeging van de bakkerijen Harry & Sandro en de Gezonde Apotheek. De eigenaren zijn Harry Runderkamp en Kees Smit. Hoewel zij de beschikking hadden over twee bakkerijen en winkels in Volendam, kozen ze er voor om een compleet nieuwe zaak te starten. De reden: de goede locatie. Het pand ligt onder aan de dijk, aan een grote parkeerplaats en is omringd door andere winkels zoals een vis- en een slagerswinkel, telefoonzaak en het Kruidvat. Een goede basis voor een nieuw bedrijf, maar is het ook goed gegaan het eerste jaar? Kees Smit: ‘Het eerste jaar was vrij chaotisch en druk. Dat kwam vooral vanwege de samenvoeging van twee bedrijven. Twee bedrijven samenvoegen betekent namelijk ook dat het personeel gewend is aan verschillende werkmethodes. En om twee manieren van werken goed te structureren, kost tijd. De eerste maanden hebben we daar hard aan gewerkt, maar dat gaat nu prima.’

Kennis
Een verschil tussen de medewerkers van de verschillende bedrijven, was het kennisniveau van de remrijskast. Om dit niveau zo snel mogelijk gelijk te trekken, hebben Smit en Runderkamp de hulp ingeroepen van Jan Zweistra. Toch ging de operatie in de bakkerij niet zonder slag of stoot  De eigenaren hebben een banketbakker er uit moeten doen, omdat hij niet goed functioneerde. Smit: ‘Dat was niet gemakkelijk, maar het was wel het beste voor het bedrijf.’ Op de vraag wat hij anders zou doen met de wetenschap van vandaag, zegt Smit: ‘Ik zou direct de werkplanning hebben aangepast. In het begin werkten we teveel langs elkaar heen.’
Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, hebben Runderkamp en Smit diverse vergaderingen belegd met het personeel. ‘In dit soort situaties is goede communicatie met je medewerkers belangrijk. Je moet ze duidelijk maken wat je wilt met het bedrijf.’ 

Winkel
Wennen was het ook voor het winkelpersoneel. 2 in 1 De Nieuwe Bakkerij hanteert namelijk semi-zelfbediening, een fenomeen dat nieuw was in Volendam. Om de zelfbediening te stimuleren staan er bij de ingang mandjes. In het midden van de zaak staan twee eilanden met daarop voorverpakt stukswerk en chocolade. Groot- en kleinbrood liggen voorverpakt op verrijdbare rekken. Een ander nieuw element in de winkel is de tearoom. Om deze innovatie goed te coördineren, hebben de eigenaren direct een medewerker aangetrokken met horeca-ervaring.
Hoewel het personeel moest wennen aan semi-zelfbediening, hadden de klanten er minder moeite mee. ‘De winkelmedewerkers klaagden in het begin over het feit dat de klanten de producten steeds aanraakten. Maar de klanten nemen wel meer mee en daar gaat het om.’ Zowel de omzet als het aantal klanten is in vergelijking met de start een kleine 10 procent toegenomen. De goede cijfers zijn mede te danken aan de komst van Marinapark, een recreatiedorp met 270 woningen, meent Smit.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels