artikel

Inspelen op vergrijzing

Dossiers

WAGENINGEN – Als ondernemer bent u deels afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen. Ursula den Ouden, marketinganalist bij het Nederlands Bakkerij Centrum, neemt de komende weken een aantal ontwikkelingen onder de loep en vertelt welke gevolgen deze hebben voor de bakkerijsector. Als eerste: ontgroening en vergrijzing in Nederland.

Inspelen op vergrijzing

WAGENINGEN – Als ondernemer bent u deels afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen. Ursula den Ouden, marketinganalist bij het Nederlands Bakkerij Centrum, neemt de komende weken een aantal ontwikkelingen onder de loep en vertelt welke gevolgen deze hebben voor de bakkerijsector.
Als eerste: ontgroening en vergrijzing in Nederland.

Nederland ontgroent en vergrijst. Uit de onderstaande gegevens blijkt dat het percentage jongeren en personen tussen 20 en 40 jaar daalt ten opzichte van het percentage Nederlanders van 40 jaar en ouder.

  2000 2007 2020
Jonger dan 20 jaar 24,4 24,2 22,0
20 – 39 jaar 30,0 26,4 24,5
40- 64 jaar 32,0 34,9 33,9
65 jaar en ouder 13,6 14,5 19,6

In 2002 was 54 procent van de Nederlanders jonger dan 40 jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft een prognose gemaakt dat dit aandeel in 2020 is gedaald tot 46,5 procent. Maar liefst 1 op de 5 Nederlanders zal dan 65 jaar of ouder zijn.

Productkwaliteit
De financiële positie van ouderen verschilt – gemiddeld genomen – aanzienlijk met de situatie van 10 of 20 jaar geleden. Ouderen hebben steeds meer te besteden en hechten veel waarde aan een goede productkwaliteit. Ze zijn bewust bezig met voeding en gezondheid en streven ernaar zo lang mogelijk vitaal te blijven. Ze staan open voor informatie die hen hierbij kan ondersteunen.

Genieten
Als de kinderen de deur uit zijn, zal men regelmatig met het gezin samenkomen om bij te praten. Het samen genieten, met een hapje en drankje, gaat dan een nadrukkelijke(r) rol spelen. Dit zijn uitstekende pijlers voor u als ondernemer. 

Gezondheidswaarde
Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan extra informatie op de winkelvloer over uw assortiment en de gezondheidswaarde van specifieke producten. Zowel met brood als banket kunt u uitstekend inspelen op het sociale aspect, ‘het samen genieten’. En vergeet ook niet de rol van deskundig personeel op de winkelvloer. Niet alleen om vragen te beantwoorden en klanten te adviseren, maar ook om consumenten te attenderen op nieuwe of andere producten.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels