artikel

Hoe is het nu met..? Banketbakkerij Michiels in Eindhoven

Dossiers

De eigenaren van Banketbakkerij Michiels in Eindhoven verbouwden in de zomer van 2005 hun winkel. Ze kozen voor een Italiaanse stijl. Een grote winkelpui, een eenlaags presentatiemeubel en een grote vitrinekast zijn de blikvangers. Maar heeft de verbouwing opgeleverd wat ze er van dachten?

Hoe is het nu met..? Banketbakkerij Michiels in Eindhoven

De eigenaren van Banketbakkerij Michiels in Eindhoven verbouwden in de zomer van 2005 hun winkel. Ze kozen voor een Italiaanse stijl. Een grote winkelpui, een eenlaags presentatiemeubel en een grote vitrinekast zijn de blikvangers. Maar heeft de verbouwing opgeleverd wat ze er van dachten?

‘Wij wilden het in een keer goed aanpakken. Bovendien was de winkel vijftien jaar oud en was een frisse wind nodig. Dat waren de argumenten van Carola en Marcel Michiels, eigenaren van Banketbakkerij Michiels in Eindhoven om hun winkel in Winkelcentrum Woensel te verbouwen in de zomer van 2005. Naast een geheel nieuwe inrichting (Koning Interieurbouw in samenwerking met Beko Bakkerijtechniek) werd de oppervlakte van de winkel uitgebreid van 40 naar 75 vierkante meter door de vriezer naar beneden te verplaatsen. De extra vierkante meters in de nieuwe winkel zijn vooral benut om de presentatie van de producten te verbeteren. Zo is de rechthoekige toonbank ingeruild voor een ronde eenlaagse toonbank die doorloopt tot in de etalage.

Meer omzet
Maar hebben de investeringen (€ 200.000) opgeleverd wat ze er van dachten? Carola Michiels: ‘Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zijn we heel positief. Als ik een compliment krijg van de boekhouder ben ik tevreden’, lacht ze. ‘In december 2006 hebben we 20 procent meer omzet gedraaid dan de jaren daarvoor. Als ik het hele jaar 2006 neem hebben we een omzetplus behaald van 15 procent. Zowel het klantenaantal is licht toegenomen als de gemiddelde besteding. Op zaterdag bijvoorbeeld hadden we 380 klanten, nu zijn dat er 470. De gemiddelde besteding is verschoven van € 5,00 naar € 7,00.’ Marcel Michiels schrijft de goede cijfers toe aan de vernieuwde, open inrichting en uitstraling, die ze zelf als Italiaans typeren. ‘We krijgen nog steeds complimenten. Wat vooral een goede zet is geweest is de open bak bij de kassa. Hier liggen verpakte producten in als roggebrood, ontbijtkoek, kleinbrood die de klant zelf kan pakken. Dat kan ik iedereen aanraden.’ Ook de voltooiing van het winkelcentrum (Winkelcentrum Woensel) waar ze in zijn gevestigd heeft de verkoopcijfers goed gedaan. ‘Het centrum is na vijf jaar verbouwen klaar. Door de overlast meden veel mensen het winkelcentrum, maar ze komen terug nu het klaar is.’ Om bekendheid te geven aan de verbouwde zaak is Michiels ook begonnen met adverteren in het plaatselijke weekblad.

Achterdeur
Een ander argument voor de stijgende omzet is volgens de Eindhovense ondernemers de keuze voor een tweede in- en uitgang aan de achterkant van de winkel waar ook de parkeerplaatsen liggen. ‘Die achterdeur is een gouden deurtje’, stelt Carola Michiels. ‘Wij krijgen hierdoor veel extra klanten binnen, omdat ze nu even snel vanuit de auto de bakkerij binnenlopen, anders moesten ze helemaal omlopen en dat doet men niet zo snel. Bovendien zijn wij als enige winkel om 8.00 uur open, ook op maandag.’
De eigenaren hebben geen spijt voor de keuze van banket. ‘Daarmee kun je je als banketbakker onderscheiden, bovendien zijn er nog amper banketbakkers in Eindhoven.’ Het gevolg is wel dat de belegde broodjes minder goed verkopen dan ze hadden gehoopt.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels