artikel

De gezondheidswaarde van een boterham: voedingsvezel

Dossiers

WAGENINGEN – Dat brood gezond is, is algemeen bekend. Maar wat maakt het brood dat u bakt nu eigenlijk zo gezond? Welke voedingstoffen in de boterham zijn van belang en waarom? We starten met voedingsvezel.

De gezondheidswaarde van een boterham: voedingsvezel

WAGENINGEN – Dat brood gezond is, is algemeen bekend. Maar wat maakt het brood dat u bakt nu eigenlijk zo gezond? Welke voedingstoffen in de boterham zijn van belang en waarom? We starten met voedingsvezel.

Het Voedingscentrum geeft aan dat een gezonde voeding voor volwassenen zo’n 30-40 gram vezel per dag zou moeten bevatten. Slechts 10 procent van de Nederlanders voldoet momenteel aan deze aanbeveling. Door uw klanten te wijzen op brood als belangrijke bron van vezel, helpt u hen lekker en gemakkelijk meer vezel te eten. Vijf bruine boterhammen leveren al 29 procent van de aanbeveling en 5 volkorenboterhammen zelfs ruim 38 procent.

Voedingsvezel komt alleen voor in planten, dus ook in graan. Omdat voedingsvezel met name aanwezig is in het buitenste deel van de graankorrel, bevat brood een hoger gehalte aan voedingsvezel naarmate de meelsoort een groter deel van de tarwekorrel bevat. Volkorenmeel heeft dus een hoger gehalte aan voedingsvezel dan bloem.
 

De vezel in graan is voornamelijk een zogeheten niet-fermenteerbare voedingsvezel. Dit soort voedingsvezel, dat het lichaam ongewijzigd verlaat:
– vergroot het volume van de darminhoud;
– bevordert de bewegelijkheid van de darm;
– zorgt voor een vlotte stoelgang;
– bindt stoffen aan zich, zoals cholesterol;
– geeft sneller een vol gevoel.

Toegevoegde voedingsvezel
De voedingsvezel die wordt toegevoegd aan bloem om vezelrijk witbrood te maken, is meestal een fermenteerbare voedingsvezel (bijv. inuline en/of appelpectine). Dit soort voedingsvezel wordt in de dikke darm afgebroken door bacteriën. De stoffen die hierbij vrij komen:
– zorgen voor een soepele massa in de darm en bevorderen daarmee de stoelgang
– dienen als voedsel voor ‘goede’ bacteriën in de darm waardoor ze bijdragen aan een goede afweer

Dus:
– Het Voedingscentrum adviseert een vezelinname van 30-40 gram per dag uit een gevarieerde voeding met veel (volkoren)graanproducten (brood!) en groente en fruit.
– Brood – met name bruin-, volkoren- en gevuld brood zoals mueslibrood – bevat veel voedingsvezel.
– Fermenteerbare en niet-fermenteerbare voedingsvezel hebben een verschillende werking, maar zijn allebei belangrijk voor een gezonde darm en een goede stoelgang.

Nederlands Bakkerij Centrum
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels