artikel

De gezondheidswaarde van een boterham: B-vitamines

Dossiers

Dat brood gezond is, is algemeen bekend. Maar wat maakt het brood dat u bakt nu eigenlijk zo gezond? En hoe vertelt u dat uw klanten? Vorige week gingen we al in op de kracht van voedingsvezels, nu staan we stil bij de B-vitamines.

De gezondheidswaarde van een boterham: B-vitamines

Dat brood gezond is, is algemeen bekend. Maar wat maakt het brood dat u bakt nu eigenlijk zo gezond? En hoe vertelt u dat uw klanten? Vorige week gingen we al in op de kracht van voedingsvezels, nu staan we stil bij de B-vitamines.

Brood bevat een aantal vitamines en mineralen dat van belang is voor de gezondheid. Niet voor niets beveelt het Voedingscentrum zes sneetjes brood per dag aan voor volwassenen. Brood draagt voor een belangrijk deel bij aan de inname van onder meer B-vitamines.

Tarwe, en dan met name het buitenste deel van de korrel, is hier verantwoordelijk voor. De graankorrel levert met name B1, B3, B6 en  B11 (foliumzuur). Dus, net als met vezels, geldt ook hier dat brood een hoger gehalte aan B-vitamines bevat naarmate de meelsoort een groter deel van de tarwekorrel bevat. Volkorenmeel heeft dus een hoger gehalte aan B-vitamines dan bloem. Brood waarin melk is gebruikt, bevat daarnaast ook nog extra vitamine B2.

De B-vitamines hebben veel verschillende functies in het lichaam. Hieronder de belangrijkste:
– gezonde werking zenuwstelsel;
– aanleg van hersenen en ruggenmerg;
– verbranding van ons voedsel;
– gezonde spijsvertering;
– vorming van rode bloedcellen;
– gezonde huid en haren.

Bijdrage van brood aan de vitamine B behoefte
Uw klanten willen natuurlijk graag weten hoeveel brood zij moeten eten om voldoende B-vitamines binnen te krijgen. Dit is lastig te zeggen, omdat het verschilt per B-vitamine en broodsoort. Zes sneetjes witbrood leveren 15 procent van dagelijks benodigde hoeveelheid foliumzuur (vitamine B11). En bij volkorenbrood is dat zelfs dertig procent. Ook het regelmatig kiezen voor bijvoorbeeld een mueslibol levert weer extra B-vitamines op. Variatie in het broodmenu is dus van belang voor uw klanten!

Dus:
– Verschillende soorten brood leveren verschillende soorten en hoeveelheden B-vitamines.
– B-vitamines in brood zijn met name afkomstig uit het buitenste deel van de graankorrel en eventueel toegevoegde noten en melk.
– B-vitamines hebben veel verschillende functies in het lichaam.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels