artikel

Marc Oonk: ‘Trotsheid op het vak beter uitdragen

Dossiers

Zo’n tachtig leden van inkoopvereniging ABO, actief in het oosten van het land en gelieerd aan Grobak, hebben 15 oktober vol bewondering de bakkerij van Marc Oonk in Glanerbrug bekeken. Ze waren onder de indruk van de ruimte, de inrichting en de organisatie van het bedrijf. Oonk sleepte eerder de titels Bakkerij van het Jaar en Leerbedrijf van het Jaar in de wacht en maakte deel uit van Holland Bakery.

Marc Oonk: ‘Trotsheid op het vak beter uitdragen

Zo’n tachtig leden van inkoopvereniging ABO, actief in het oosten van het land en gelieerd aan Grobak, hebben 15 oktober vol bewondering de bakkerij van Marc Oonk in Glanerbrug bekeken. Ze waren onder de indruk van de ruimte, de inrichting en de organisatie van het bedrijf. Oonk sleepte eerder de titels Bakkerij van het Jaar en Leerbedrijf van het Jaar in de wacht en maakte deel uit van Holland Bakery.

Marc en Remien Oonk maken naar eigen zeggen een ‘megajaar’ mee. Het is ‘indrukwekkend’ om dat mee te maken. Marc Oonk is blij met de veranderde opzet van de Bakkerij van het Jaar. De nieuwe opzet van de wedstrijd naar een sterrensysteem spreekt hem aan omdat zo meer bedrijven ervan kunnen profiteren.

En nu eruit
Oonk uitte scherpe kritiek op de manier waarop de branche het vak naar buiten toe uitdraagt. ‘We moeten veel trotser zijn op ons vak en dat ook uitstralen. Dan til je het niveau omhoog.’ Hij verwees naar de wijze hoe de horeca zich profileert. Oonk vindt dat de bakkers ook trotser op elkaar moeten zijn. In 2007 werd hij tweede bij de Bakkerij van het Jaar-verkiezing. Na een halfjaar maakte hij daarover een praatje met een vertegenwoordiger. ‘Weet je wie dit jaar tweede is geworden?’, vroeg Marc Oonk hem. ‘Neen’, was het antwoord. ‘Hij staat voor je. En nu eruit’, was zijn reactie. ‘We zijn te weinig trots op elkaar.’ Die tweede plek leverde Oonk ook een positieve ervaring op. ‘Marc, volgend jaar gaan we voor de titel’, riep zijn personeel, 74 man in getal. ‘Wat ben je gelukkig als je voor deze mensen werkgever bent.’
‘Wij zijn een “wij” bedrijf’, zegt Oonk. ‘We doen het met elkaar.’ Hij wijst op de belangrijke inbreng van zijn vrouw Remien. ‘Ik vind dat je zo’n bedrijf met z’n tweeën moet runnen. En samen met het personeel.’

Holland Bakery
Ook lovend was Oonk over het initiatief van de Nederlandse bakkerij om actief aanwezig te zijn op de Olympische Spelen in Peking. In een zeer korte tijd is Holland Bakery ontstaan. ‘Daarmee plaatsen wij de bakkerij in de kijker. En er zit als vervolg hierop nog heel wat in de pijplijn waar de gehele bakkerij wat mee kan doen. Ik zie het als een kans om de bakkerij sexyer te maken.’ Het meest bijzondere in Peking was voor Oonk het moment dat prinses Maxima Holland Bakery bezocht. ‘Ik heb me nog nooit zo trots gevoeld als toen.’
Voor Oonk heeft Holland Bakery nog een aardig vervolg gekregen. Rianne Guichelaar, speelster van het gouden waterpoloteam, werd in Peking 25 jaar en voor haar maakte Oonk een speciale taart. Die taart kreeg veel media-aandacht. Als vervolg daarop gaat Guichelaar Oonk in de week van Het Nationaal Schoolontbijt helpen bij het uitdelen van de ontbijtpakketten. Zij zal dan in haar Olympisch tenue met gouden medaille verschijnen.

Leerplan
Voor de ABO-leden had Grobak een paneldiscussie georganiseerd met de forumleden Marc Oonk, Hans Som (chef d’equipe Holland Bakery) en Harrie Leijten (hoofdredacteur Bakkerswereld). De eerste stelling was: ‘Merken als Waldkorn en de Hema-tompouce zorgen voor smaakvervlakking bij de consument.’ Een goed merk leidt niet tot smaakvervlakking, wel is het belangrijk dat een specialist zijn eigen onderscheidende producten in zijn assortiment opneemt.
De meerderheid van de ABO-leden hebben geen weerstand tegen het feit dat de ambachtelijke bakker aan supermarktorganisaties brood en banket levert. ‘Maar niet tegen elke conditie.’ Op deze wijze worden bakkerijmachines efficiënter gebruikt, vindt Som. Leijten zegt dat in dit opzicht bakkers ook meer voor elkaar zouden kunnen produceren. Dat lijkt een eenvoudige gedachte, maar in de praktijk levert dat veel haken en ogen op.
De stelling dat ‘hedendaagse consumenten overgevoelig voor prijs zijn’ onderschrijven veel ABO-leden. Wel is belangrijk de consument te laten zien wat er komt kijken bij het maken van ambachtelijke producten. Overigens merkt nog niemand van de ABO-bakkers omzettechnisch iets van de huidige economische en financiële crisis.
De ondernemers zijn verantwoordelijk voor de leerlingen van de vakopleiding, vinden de ABO-leden. Leerlingen worden nog te veel gebruikt voor het inpakken en platen schoonmaken, vindt Marc Oonk. Hij stelt met een leerling een leerplan op. Leijten opperde een roulatiesysteem in te voeren waarbij leerlingen in een paar jaar in meerdere bedrijven ervaring opdoen.

 

Reageer op dit artikel