artikel

Roelof Krist nieuwe voorzitter Nebafa

Dossiers

Roelof Krist, directeur van Zeelandia volgde begin dit jaar Jan Hoogstad van Damco op als voorzitter van de Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen (Nebafa). Wat zijn de plannen van de nieuwe leidsman? Hoe kijkt hij aan tegen het onderwerp zoutreductie en hoe staat het met de ingrediëntendatabank Specsplaza?

Roelof Krist nieuwe voorzitter Nebafa

Roelof Krist, directeur van Zeelandia volgde begin dit jaar Jan Hoogstad van Damco op als voorzitter van de Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen (Nebafa). Wat zijn de plannen van de nieuwe leidsman? Hoe kijkt hij aan tegen het onderwerp zoutreductie en hoe staat het met de ingrediëntendatabank Specsplaza?

Sinds dit jaar bent u gekozen tot de nieuwe voorzitter van de Nebafa. Waarom hebt u zich kandidaat gesteld voor de vacante functie?
‘Het is een goede traditie dat Zeelandia, een honderd jaar oude speler op de bakkerijmarkt, een voorzitter levert aan deze vereniging. Wij willen altijd een goede bijdrage leveren aan de Nebafa. Het werd dan ook weer tijd dat Zeelandia de voorzitter leverde. Maar het belangrijkste is dat we ons als vereniging blijven profileren en de belangen behartigen van alle leden en inzetten voor de gehele keten.’

Nieuwe voorzitter, nieuwe ideeën?
‘Niet echt, maar de wereld verandert heel snel, ook in onze branche. Daarom is het essentieel dat het beeld dat de consument altijd heeft gehad van brood en banket, namelijk lekker en gezond, ook zo blijft. Daar moeten we voor waken.’

Wat niet nieuw is, is ingrediëntendatabank Specsplaza. Hoe staat het daar mee?
‘Het aantal leveranciers loopt nu op. Op dit moment doet 80 procent van de leveranciers mee aan het project. Dat gaat dus de goede kant op. Wat zeker nodig is, is een lobby starten om de gebruikers, de bakkers dus, te overtuigen van het systeem. Momenteel werken 185 bakkers met het systeem. Dat zijn er te weinig, maar ik verwacht dat de bakker uiteindelijk het nut en het gemak van Specsplaza gaat inzien.’

Het aantal specificaties dat in Specsplaza is ingevoerd is 3615. De doelstelling was zevenduidend specificaties eind 2007. Waarom verloopt de vulling zo moeizaam?
‘Het enige dat ik kan constateren, is dat het tempo van vullen omhoog gaat. Begin dit jaar was het aantal ingevoerde specificaties tweeduizend. Het aantal is gestegen tot 3615 nu, dat is een flinke stijging. Het is geen gemakkelijk traject, het kost veel energie. Bovendien hebben we te maken gehad met automatiseringsproblemen. Daarnaast was de uitgesproken verwachting van zevenduizend optimistisch en niet realistisch. Ik heb nu het gevoel dat Specsplaza loopt.’

Wat kan er nog worden verbeterd en welke rol kan de Nebafa daar bij spelen?

‘Wat nog beter kan is de deelname aan de gebruikerskant. Om de bakker helpen in te zien dat hij met dit systeem op een eenvoudige manier kan etiketteren, geldt per 1 september een normering. Dat houdt in dat een grondstof een universele naam meekrijgt. Een voorbeeld: leveranciers gebruikten voorheen zowel de termen vitamine c als ascorbinezuur. Per 1 september wordt alleen nog de naam ascorbinezuur vermeld. In de verdere toekomst zie ik kansen om het systeem ook internationaal uit te rollen, maar de Nederlandse markt heeft onze prioriteit. Daar richten we ons eerst op.’

Een ander belangrijk onderwerp dat momenteel speelt, is zoutreductie. Hoe denkt de Nebafa daar over?
‘Wij staan daar heel positief tegenover. We waren al langer met het onderwerp bezig, het komt dus niet uit de lucht vallen. Als het aan ons ligt, voeren we zoutreductie geleidelijk door, maar wij schrijven niets voor. We ondersteunen het plan en leveren wat de klant wil, de klant is koning. Als vereniging proberen wij onze leden te overtuigen van het nut van zoutreductie. De individuele bedrijven moeten vervolgens zelf hun invulling daar aan geven. Maar alle bedrijven die in brood zitten, ondersteunen het onderwerp en zoutreductie is vooral een broodaangelegenheid.’

Wat zijn andere onderwerpen waar de Nebafa zich mee bezig gaat houden?
‘We willen vooral op het onderwerp gezondheid een actieve bijdrage leveren. Naast de zoutreductie is het terugdringen van vetgehaltes in producten een belangrijk aandachtspunt. In het bijzonder transvetten hebben onze aandacht. (Transvetzuren zijn twee tot vier keer slechter dan verzadigde vetten.Vanaf 2010 mogen producten niet meer dan 2 procent transvetzuren bevatten red.). Sinds 2005 zijn we actief bezig met het terugdringen van transvetten in onze producten en we zitten onder de norm van 2 procent.’
‘Een ander onderwerp is overgewicht. Een aspect dat vooral in de banketbranche speelt. Het is zaak om de producten lekker te houden en toch calorieën terug te dringen en daar zijn alle leden druk mee aan de slag. Een ander element is vezelinname. Zo is een aantal Nebafa leden bezig om producten te ontwikkelen die voldoen aan het Ik kies bewust norm.’
‘Scholing is essentieel voor de branche. We doen als vereniging nog weinig aan dit onderwerp en dat willen we veranderen. Wij hebben onlangs scholen benaderd met de vraag hoe wij als Nebafa een toevoeging kunnen zijn voor het onderwijs. Het is niet alleen onze taak de bakkersopleiding te promoten, maar ook om de leerlingen kennis te laten nemen van de bedrijven. Dat versterkt zowel het onderwijs als de bedrijven. Wij willen niet concurreren, maar complementair zijn of ondersteunend. Dat geldt niet alleen voor initiatieven op het gebied van onderwijs, maar ook als het gaat om promotie van brood en banket.’

De bakkerij in Peking was zo’n promotie van het bakkersvak en de producten. Wat vindt u van dat initiatief?
‘Iedere promotie juichen we toe. Het initiatief heeft veel promotie en publiciteit opgeleverd, prima dus.’

Waarom heeft de Nebafa dit idee dan niet financieel gesteund?
‘De Nebafa is er niet voor benaderd.’

Maar als het initiatief een vervolg krijgt tijdens de komende Olympische Spelen?
‘Het is nog niet duidelijk of er een vervolg komt, maar wellicht dat de Nebafa in de toekomst wel iets kan betekenen op dit gebied.’
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels