artikel

De Broodspecialist: Ieder jaar flinke omzetstijging

Dossiers

Deborah en Daniël van Schijndel namen in 2005 De Broodspecialist in Den Bosch over van Tonnie en Bert van Haren. Plannen en optimisme hadden de twintigers genoeg, maar hoe is het de nieuwe, jonge eigenaren gegaan sinds de grote stap?

De Broodspecialist: Ieder jaar flinke omzetstijging

Deborah en Daniël van Schijndel namen in 2005 De Broodspecialist in Den Bosch over van Tonnie en Bert van Haren. Plannen en optimisme hadden de twintigers genoeg, maar hoe is het de nieuwe, jonge eigenaren gegaan sinds de grote stap?

Na 33 jaar vonden Tonnie en Bert van Haren het mooi geweest. Zij verkochten op 1 juli 2005 de zaak aan Deborah en Daniël van Schijndel. Met veel enthousiasme en vertrouwen namen zij de bakkerszaak over in hartje Den Bosch. Ruim drie jaar later is dat vertrouwen en enthousiasme nog steeds aanwezig. ‘Het gaat goed’, antwoordt Daniël van Schijndel op de vraag hoe hij terugkijkt op de eerste jaren als zelfstandig ondernemer. ‘Gewoon super’, vult Deborah van Schijndel meteen aan. ‘We hebben nog ieder jaar een flinke omzetstijging kunnen realiseren. Niet alleen door de prijzen te verhogen, maar ook door meer te verkopen. Het aantal klanten is gelijk gebleven of misschien wel licht stijgend. Om eerlijk te zijn, hebben we daar nog niet goed het zicht op. Eigenlijk moet je die cijfers meteen bijhouden, maar er komt zoveel op je af in het begin dat we er niet aan toekwamen. Daar zijn we nu veel alerter op.’

Pinnen
Een van de dingen waar het jonge ondernemersstel meteen mee aan de slag ging na de overname, was pinnen. ‘We hebben direct een pinautomaat geïnstalleerd. Ik vind het heel vervelend om klanten naar een automaat om de hoek te moeten verwijzen. Bovendien kostte het niet hebben van een pinautomaat omzet, omdat klanten de producten gewoon lieten liggen. Ook merken we dat klanten door pinnen sneller meer producten meenemen. Ze hebben namelijk altijd genoeg geld op zak.’
Ook het logo en de naam is aangepast. De zaak heet nu De Broodspecialist. De toevoeging van de oud-eigenaren is weggehaald. In navolging van de veranderingen is ook de kleding aangepast. Wit is nu zwart/rood. ‘Veranderingen moet je langzaam doorvoeren om medewerkers mee te krijgen in je plannen. Doe je het te snel, jaag je iedereen tegen je in het harnas.’

Eigenaar
Hoewel Daniël en Deborah van Schijndel positief terugkijken op de eerste jaren, hebben ze ook moeten vechten. Vooral tegen het bekende vooroordeel dat het brood anders zou zijn nu er een nieuwe eigenaar op zit. Daniël van Schijndel: ‘Ondanks dat ik al acht jaar werkzaam was voordat ik de zaak overnam, heb je altijd klanten die denken dat het brood is veranderd. Dat is onvermijdelijk. Het enige dat je kunt doen is vertrouwen winnen door als eigenaar veel in de winkel te staan en uitleg te geven. Door de week sta ik ‘s middags vaak in de winkel om pauzes op te vangen en op zaterdag ben ik zoveel mogelijk aanwezig. Deborah staat fulltime in de winkel.’
Terugkijken op het overnametraject doen ze met een goed gevoel. Ze hebben een deel gefinancierd door de bank en een deel door de oud-eigenaren. Voor de overname zelf (half jaar red.)  zouden ze achteraf meer tijd inplannen. ‘Geef je meer voorbereidingstijd.’
De plannen om een tweede winkel te openen en een nieuwe bakkerij zijn er nog steeds. Van Schijndel: ‘We moeten eerst deze zaak nog beter in de vingers krijgen.’
 

Reageer op dit artikel