artikel

‘Achterblijvers in kaart brengen

Dossiers

Jan Meen zwaait de scepter over het Echte Bakkersgilde, sinds 16 april. De ondernemer uit Delden is vanaf die dag voorzitter en daarmee opvolger van Gerard Besseling. De eigenaar van Echte Bakker Jan Meen en Hofbakkerij de Meester werd met zijn bakkerij in 2003 uitgeroepen tot Bakkerij van het Jaar. Meen (43) predikt innovatie. Een monoloog aan de hand van sleutelwoorden.

‘Achterblijvers in kaart brengen

Jan Meen zwaait de scepter over het Echte Bakkersgilde, sinds 16 april. De ondernemer uit Delden is vanaf die dag voorzitter en daarmee opvolger van Gerard Besseling. De eigenaar van Echte Bakker Jan Meen en Hofbakkerij de Meester werd met zijn bakkerij in 2003 uitgeroepen tot Bakkerij van het Jaar. Meen (43) predikt innovatie. Een monoloog aan de hand van sleutelwoorden.

Alvorens ja te zeggen, heb ik eerst met directeur Geert Caniëls gebrainstormd om te kijken of we elkaar liggen en dezelfde visie hebben. Anders zou het onwerkbaar worden. Maar dat zat goed. Waarom wil ik dit? Ik ben vijf jaar bestuurslid geweest, een wisseling van de wacht zat er aan te komen en dan ga je nadenken. Alles wat met penningen te maken heeft, trekt me niet zo -wel in mijn eigen bedrijf hoor! – en mijn hart ligt bij marketing en vooruitgang. Als voorzitter zie ik mezelf als een soort boegbeeld van de club. Door de uitverkiezing tot Bakkerij van het Jaar in 2003 heb ik enig aanzien gekregen. Contacten zijn in deze functie heel belangrijk en ik heb het voordeel dat ik kan putten uit een groot netwerk. Het is moeilijk aan te geven of mijn aanpak veel gaat verschillen met die van mijn voorganger Gerard Besseling.
 
Beklemmend
Er zijn bakkers die denken dat het gilde beklemmend is, omdat deelname nou eenmaal verplichtingen met zich meebrengt. En een bakker is over het algemeen toch een individualist en een tikkeltje eigenwijs. Toch denk ik dat het een gemiste kans is, wanneer je niet tot de familie behoort. Deelnemers kunnen hun eigen accenten blijven leggen, alleen krijgen ze van ons de tools aangereikt, bijvoorbeeld op het gebied van reclamemateriaal. En neem nou het opnemen van een lening bij een bank. Ik weet dat banken eerder geneigd zijn mee te denken met een ondernemer die aangesloten is bij een formule, aangezien die gemiddeld genomen gewoon beter scoort. Dus dat kan sowieso al een reden zijn om te participeren. Door het lidmaatschap krijg je ook meer contacten met anderen.
 
Toekomst
Wij zien dat het aantal bakkers afneemt. De leus van het gilde is dan ook ‘van meer naar beter’, degenen die overblijven zijn de betere. Als Echte Bakkers willen we ergens naar toe. Aan het eind van dit jaar móeten alle leden voldoen aan de eisen met betrekking tot de nieuwe huisstijl. De afgelopen vijf jaar is ook het oude logo gedoogd, dat is straks afgelopen. Degenen die niet voldoen krijgen te maken met royement. Over het algemeen zit het wel goed. Er mankeren nog wel eens kleine dingen, zoals een deur die niet goed opengaat of personeel dat niet netjes gekleed is. De komende jaren wordt veel aandacht besteed aan de uitstraling, het is een speerpunt van beleid. In het gilde is altijd sprake van een kopgroep, een groot peloton en een groep achterblijvers. Deze laatste 15 procent gaan we in kaart brengen, met maar één insteek: ondersteuning bieden. Zélf vind ik dat de uitstraling ook kan verbeteren door de band met de consument aan te halen. Regelmatig houd ik sessies, zoals chocoladeworkshops.
 
Kwaliteit
We zitten echt in de lift. Dat blijkt uit het puntensysteem dat we hanteren. Sinds Chris Scholtens per 1 januari 2003 is aangesteld als Gildemeester laten de rapporten van het NBC een gemiddelde score van 7,29 zien. Voor die tijd zaten nog 66 bakkers onder de minimale  kwaliteitsnorm van 7,1 en vorig jaar waren dat er zes. Met kleine tips is er veel vooruitgang geboekt. Het scheelt ook dat personeel sneller iets aanneemt van een onafhankelijke derde, zoals Scholtens, dan van de eigen baas. Vreemde ogen dwingen. Door de kwaliteitsverbetering hebben we nu in een keer veertien nieuwe aanmeldingen erbij. 
 
Versspecialisten
Stilstand is achteruitgang. Samenwerking spreekt mij op allerlei gebied aan, dus ook als het gaat om het aanhalen van banden met andere versspecialisten. Het is duidelijk dat de omzetten van versspecialisten onder druk staan. Daarom moeten we de krachten bundelen. Als pak ‘m beet een groentespecialist uit het segment wegvalt en de consument trekt naar de supermarkt, dan hebben slagers en bakkers daar ook last van. De ambachtelijke versspecialisten zullen dus actie moeten ondernemen.
 
Trends
Gezondheid is momenteel dé trend, ook in de producten die wij verkopen. Je kunt als bakker wel zeggen dat je eierkoeken niets vindt, maar je kunt het ook oppakken. De eierkoek is aan een onwaarschijnlijke opmars bezig. Sonja Bakker heeft de koek in haar nieuwste boek opgenomen als een verantwoord tussendoortje. Ze vliegen bij ons de deur uit. Ook crackers, light cake en ontbijtkoek zijn toppers. En desembrood. In tegenstelling tot brood dat gebakken is met gist, is brood gebakken met desem smaakvoller en luchtiger. Daardoor blijft desembrood ook langer mals. Als innovatieve bakker moet je je ogen niet sluiten voor dergelijke ontwikkelingen. Als gilde erkennen wij het bestaan van trends. Van 24 tot en met 30 september wordt in Nederland bijvoorbeeld voor de eerste keer de Week van de Smaak gehouden. Daarin werken we samen met de NBOV. Het is een nationaal evenement met honderden grote en kleine lokale activiteiten waarin smaak centraal staat, en waarin ambachtelijke (streek)producten, seizoensproducten en biologische voeding de hoofdrol spelen. Een week dus, waarin de ambachtelijke (banket)bakkerij niet mag ontbreken. Deelnemende bakkers kunnen op verschillende manieren inhaken op de Week van de Smaak, door bijvoorbeeld een proeverij te houden of een bijzonder product te ontwikkelen.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels