artikel

‘We willen vooruit

Dossiers

Echte Bakker Vliegendehond uit Wolvega werd te klein, reden voor de eigenaren om te verbouwen. De oppervlakte is verdubbeld, de omzet gestegen.

‘We willen vooruit

Echte Bakker Vliegendehond uit Wolvega werd te klein, reden voor de eigenaren om te verbouwen. De oppervlakte is verdubbeld, de omzet gestegen.
 

 
Hoewel zelfbedieningswinkels een opmars maken, hebben Ivo en Fetsje Vliegendehond gekozen voor een bedieningswinkel. Een zelfbedieningsconcept is niet geschikt voor Wolvega stelt Ivo Vliegendehond. Onderzoek hiernaar hebben ze niet gedaan. ‘Het is een gevoel.’ Toch zitten er ook veel zelfbedieningselementen verwerkt in de nieuwe zaak die aan oppervlakte is verdubbeld van 46 vierkante meter naar 100 vierkante meter.
 
De winkel herbergt twee zelfbedieningsmeubels die vol liggen met voorverpakt stukswerk als koek en koekjes. Tussen de twee meubels staat een ‘koeleiland’ (een open koeling red.) die gevuld is met Oranjekoeken, roggebrood en taartjes, eveneens voorverpakt. ‘Vooral de verkoop van koek is toegenomen sinds de nieuwe winkel, ik schat met 20 procent. Mensen kunnen de producten nu veel beter zien en kunnen ze zo pakken, voorheen zaten ze in een dichte koeling.’
 
In het nieuwe ontwerp, (ingericht door Emondt) is plaats gemaakt voor een grote snacktoonbank die aan de linkerkant van de winkel is gevestigd. In de hoek staan twee tafels met in totaal zes stoelen. Naast snacks worden ook belegde broodjes aangeboden. Om de versbeleving te vergroten worden de broodjes in de winkel afgebakken.
 
‘De jeugd, scholieren komen speciaal voor de belegde broodjes en snacks binnen. Momenteel bedraagt het assortiment snacks en belegde broodjes 5 á 6 procent van de omzet’, schat de bakkerondernemer. ‘Het zijn voor ons bijproducten, maar het trekt mensen aan. We zien meer jongeren en jonge gezinnen in de winkel dan voorheen.’
 
De eigenaren Ivo en Fetsje Vliegendehond
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels