artikel

V&D jaagt met Mangerie op de gemaksklant

Dossiers

ARNHEM – V&D gaat de strijd om de gemaksklant aan met de supermarkt en traiteurs. Het Amerikaanse Whole Foods Market is één van de inspiraties voor de eetwinkel-formule La Place Mangerie. Bakkerswereld.nl en Misset Horeca gingen kijken bij de nieuwe vestiging in de V&D in Arnhem.

V&D jaagt met Mangerie op de gemaksklant

ARNHEM – V&D gaat de strijd om de gemaksklant aan met de supermarkt en traiteurs. Het Amerikaanse Whole Foods Market is één van de inspiraties voor de eetwinkel-formule La Place Mangerie. Bakkerswereld.nl en Misset Horeca gingen kijken bij de nieuwe vestiging in de V&D in Arnhem.
 

La Place gaat de slag aan met supermarkten en traiteurs. De eerste La Place Mangerie opende vorig jaar december in Amsterdam de deuren en is volgens V&D een groot succes. De formule wordt nu voorzichtig over Nederland uitgerold, zoals onlangs in Arnhem. De eetwinkel ligt daar op de begane grond, direct naast de ingang.

 

De bekende marktuitstraling van La Place is ook bij de Mangerie nog steeds duidelijk. De methode werd door de aartsvader van La Place, Paul Bringmann, eind jaren negentig geïntroduceerd als een combinatie van een restaurant en een versmarkt.

 

La Place maakt onderdeel uit van de V&D-dochter Les Halles. Deze scoort ook met de chocolade-afdeling, die in de nieuwe La Place Mangerie is geïntegreerd.

 

De Viennoisserie is de verwenafdeling van de Mangerie. Hier is geen slagroom te vinden omdat dit in de ogen van La Place ‘uit’ is. Wel zijn er veel cakes en vruchtentaarten te vinden. ‘De trend is gezond eten, daarom hebben we veel groenten en fruit’, zegt director commercial services Droes Prinsen in het blad Misset Horeca.

 

De nieuwe Mangerie is niet alleen een eetwinkel, het is ook gewoon een plek om te eten of gewoon een kopje koffie te drinken. Het is een uitbreiding van de bestaande formule.

 

Alles bij de Mangerie wordt ter plekke vers bereid. Daartoe worden bij voorkeur producten rechtstreeks van de boer gebruikt. Die troefkaart gaat het bedrijf in 2006 sterker uitspelen. In een eigen eettijdschrift wordt de versheid en de herkomst van de ingrediënten toegelicht. De helft van de klanten van La Place weet niet dat alles ter plaatse is gemaakt.

 

Met de Mangerie speelt La Place in op twee verschillende trends. Grazing en de aandacht van consumenten voor verse en gezonde waren.

 

Het is écht horeca meets retail, schrijft Misset Horeca. Aan de voorkant wordt de creativiteit, kwaliteit van producten en presentatie van de horeca toegepast. Achter de schermen heerst de ijzeren efficiency van retail. Inkoop, marketing en logistiek zijn zeer strak geregisseerd.

 

La Place werkt met in totaal twaalfhonderd recepten, die allemaal in de computer zitten. Het betreft eenvoudige recepten met weinig ingrediënten. ‘Een stoofschotel verkopen we niet. Te bewerkelijk’, aldus Prinsen.

 

Het prijsniveau is scherp. Salades kosten 1,25 euro per ons, foccaccia 0,65 euro per ons, een emmertje soep 2,75 euro en maaltijdgerechten van 500 gram 4,75 euro. ‘We noemen dat plezierig geprijsd, zodat de consument meerder keren per week bij ons komt eten.

 

De keten maakt handig gebruik van het principe dat het oog groter is dan de maag. Veel gerechten worden per gewicht verkocht.

 

Foto’s: Michel Zoeter
Tekst: Radboud Bergevoet
Bewerking: Joep Meijsen

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels