artikel

Rabobank Cijfers & Trends: vers in beeld

Dossiers

Bakkerondernemers moeten zich meer richten op onderscheidend vermogen. Dat stelt de Rabobank in haar jaarlijkse uitgave van Cijfers & Trends, editie 2006/2007. Maar hoe zit het met de andere versdetaillisten? Een overzicht.

Rabobank Cijfers & Trends: vers in beeld

Bakkerondernemers moeten zich meer richten op onderscheidend vermogen. Dat stelt de Rabobank in haar jaarlijkse uitgave van Cijfers & Trends, editie 2006/2007. Maar hoe zit het met de andere versdetaillisten? Een overzicht.

Bakkerij

 

Trends

- Betere economische vooruitzichten kunnen leiden tot de aankoop van meer luxe producten.

- Gezond en veilig voedsel worden steeds belangrijker.

- De vraag naar gemaksproducten (verpakt, voorgebakken) groeit.

- Samenwerking neemt verder toe.

 

Kansen en bedreigingen

- Veranderend consumentengedrag, mede als gevolg van buitenlandse invloeden, stimuleert productvernieuwing en verdere uitbreiding van het assortiment (verschuiving naar Turks en Italiaans brood).

- Inspelen op gezondheidsaspecten zoals dieetproducten, glutenvrije producten, suikervrij en brood met toegevoegde vitamines.

- Supermarkten komen steeds vaker met eigen merkartikelen, ook op de broodafdeling.

- De consument bezoekt steeds minder vaak de speciaalzaak. Bakkerijen zijn echter de populairste speciaalzaken.

- Van alle consumenten doet 49 procent minimaal eens per maand aankopen in een ambachtelijke bakkerij.

- De concurrentie van de supermarkt blijft onverminderd hevig.

 

Perspectief

Naar verwachting zal de bakkerijbranche in 2006 en 2007 de omzet licht zien toenemen. CAD Accountancy rapporteert in haar bedrijfsvergelijking een lichte omzetgroei gedurende de eerste achttien weken van 2006. Hierbij wordt opgemerkt dat deze groei werd gerealiseerd door een selecte groep bedrijven. Nu de consument weer meer te besteden heeft, kan de verkoop van meer luxe producten wellicht verder groeien. Dit geldt ook voor biologische producten. Deze zijn vaak duurder dan de traditionele producten. Het assortiment kan worden uitgebreid met dieetproducten, glutenvrije artikelen, suikervrij en brood met toegevoegde vitamines. Hiermee komt de bakker tegemoet aan de behoefte van de consument aan gezonde voeding.

 

Agf-speciaalzaak

 

Trends

- De verbeterde economische vooruitzichten kunnen leiden tot de aankoop van luxere producten.

- Voorverpakte groenten en fruit en biologische producten worden steeds meer gekocht.

- Introductie van innovatieve producten. Telers zoeken hierbij in toenemende mate naar rechtstreekse afzet in de speciaalzaken.

- Mede als gevolg van een veranderende bevolkingssamenstelling (toename allochtonen) groeit de vraag naar buitenlandse en uitheemse producten.

- Toenemende belangstelling voor gezondheid, milieu en voedselveiligheid (hygiëne, teeltwijze, herkomst, bestrijdingsmiddelengebruik, genetische manipulatie en dergelijke) leidt tot vraag naar milieuvriendelijk geteelde en biologische producten.

- Veranderend consumentengedrag leidt tot een toenemende vraag naar luxe en gemakkelijk te bereiden producten (zoals maaltijdcomponenten en kant-en-klaarproducten).

 

Kansen en bedreigingen

- Samenwerking in een commercieel samenwerkingsverband of op lokaal niveau biedt kansen voor de agf-speciaalzaak.

- Productkennis, kwaliteit en persoonlijk contact dragen bij aan het onderscheidend vermogen van de versspeciaalzaak, ten opzichte van de supermarkt.

- Met het einde van de prijzenoorlog in de supermarktwereld is de focus op prijs bij de consument wellicht iets minder nadrukkelijk aanwezig.

- Ondanks de grote media-aandacht vanuit het ministerie van Volksgezondheid, eten slechts zeer weinig consumenten de geadviseerde dagelijkse hoeveelheid (van 200 gram groente en 2 stuks fruit). Met name jongeren tussen 19 en dertig jaar scoren slecht.

- De behoefte van de consument aan one-stop-shopping (supermarkt) blijft. Het aantal consumenten dat de agf-speciaalzaak bezoekt daalt.

- De houdbaarheid van voorgesneden groenten kan worden vergroot door slimmere verpakkingen (technologie) en meer uitgekiende logistiek (voordeel supermarkt).

 

Perspectief

Ondanks een verbeterd economisch klimaat zullen de consumptieve bestedingen aan aardappelen, groente en fruit naar verwachting slechts beperkt stijgen. In 2006 wordt alleen voor fruit volumegroei verwacht. Prijsstijgingen en/of -dalingen bij groente en fruit resulteren in relatief forse waardeschommelingen. Het herstel van het consumentenvertrouwen biedt enige ruimte voor prijsstijgingen én kan leiden tot een hogere omzet van luxere producten.

 

Slagerij

 

Trends

- Voorverpakte en bewerkte producten komen tegemoet aan de wensen van de consument. Gemak en een korte bereidingstijd zijn veelal doorslaggevend voor de keuze.

- Toename van het aantal kleine huishoudens beïnvloedt de vraag naar kleinere verpakkingseenheden vlees en vleeswaren.

- De vraag naar vleesvervangers, vis en biologische producten neemt verder toe; al blijft deze markt beperkt.

- Voedselveiligheid en gezonde voeding zijn nog steeds belangrijk.

 

Kansen en bedreigingen

- De vraag naar luxere producten kan toenemen als gevolg van de verbeterde economische situatie.

- Nu de focus op prijs naar de achtergrond verdwijnt, kan de ambachtelijke slager zich ten opzichte van het supermarktkanaal profileren als vakbekwaam en deskundig. Zaken als gemak, kwaliteit en variatie in het assortiment gaan (weer) de doorslag geven.

- Het aandeel van producten met toegevoegde waarde zal verder toenemen, aangezien de vleesconsumptie stabiliseert. De slager dient het assortiment hierop af te stemmen.

- Samenwerking op gebied van marktbewerking en inkoop, wat kostenbesparend werkt.

- Samenwerking met andere (lokale) versspecialisten biedt kansen. De consument zoekt meer en meer een ‘totaaloplossing'; hierbij valt te denken aan een compleet verzorgde barbecue.

 

Perspectief

De omzet in de voedingen genotmiddelendetailhandel is sinds begin 2006 stijgende. Het blijkt dat met name supermarkten profiteren van de omzetstijgingen. De slagers blijven met een omzetdaling van 0,3 procent in het eerste kwartaal van 2006 (ten opzichte van dezelfde periode in 2005) achter. Ondanks de goede economische vooruitzichten voor 2006 en 2007 blijft de positie van de ambachtelijke slager kwetsbaar.

 

Visspeciaalzaak

 

Kenmerken visbranche

- Het is de enige branche in de gehele detailhandel waarin in aantal gemeten het ambulante kanaal belangrijker is dan het winkelkanaal.

- Ondernemingen met meer dan één vestiging komen nauwelijks voor.

- In sommige verzorgingsgebieden zijn viswinkels dun bezaaid hetgeen een negatieve invloed heeft op de hoogte van de consumptieve bestedingen.

- Dit verklaart de prominente positie van de ambulante handel.

- Ondanks initiatieven is nog steeds sprake van een lage samenwerkingsgraad.

 

Trends

- Vis wint verder aan populariteit; de visconsumptie stijgt de laatste jaren.

- De verkopen diepvriesvis stijgen sterk. Vooralsnog profiteren alleen de supermarkten van de stijgende verkopen.

- De Nederlandse consument vindt gezond en duurzaam voedsel steeds belangrijker.

- Indien de visdetaillist voldoende onderscheidend vermogen biedt, zijn er voldoende kansen voor een gezond toekomstperspectief. De visspecialist kan focussen op kwaliteit, vakmanschap en assortiment.

- Snel en gemakkelijk te bereiden (gemaksproducten), middels diverse productcombinaties en kant-en-klare maaltijden bepalen in toenemende mate de keuze van de consument.

 

Kansen en bedreigingen

- Het gunstiger economische klimaat biedt kansen voor de visspeciaalzaak.

- Binnen de branche is de noodzaak tot samenwerking én bundeling van krachten doorgedrongen.

- De toenemende vraag van de consument naar gezond en veilig voedsel sluit naadloos aan op het positieve imago van de visdetaillist.

- De visdetaillist kan middels vakmanschap, kwaliteit én deskundig advies toegevoegde waarde leveren.

- De concurrentie van de supermarkten lijkt wat af te zwakken.

- Een uitgebreid assortiment met een ruime keuze aan bewerkte producten en complete maaltijden kan, vanwege de interessante marge, bijdragen aan verbetering van het rendement.

 

Perspectief

De economische laagconjunctuur ligt definitief achter ons. De prijzenoorlog lijkt over het hoogtepunt heen te zijn. Dankzij de opgaande conjunctuur kan de (luxe) visconsumptie stijgen. Dit biedt kansen voor de speciaalzaak, maar ook voor de out-of-homemarkt. Een combinatie van verkoop en directe consumptie is kansrijk. Dit geeft de speciaalzaak een (tijdelijke) voorsprong op de supermarkt.

 

Tekst: Peter de Weerd

Foto’s: Wim van Vossen, Koos Groenewold

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels