artikel

Max Kroes over GB Ingredients

Dossiers

‘Bakker kan betere service verwachten’DORDRECHT – GB Ingredients werd begin augustus gesplitst. De Europese bakkerijgrondstoffentak werd verkocht aan het Duitse Werhahn en de gisttak ging solo verder. De naam van de gistdivisie is onveranderd GB Ingredients gebleven, de doelstellingen zijn wel aangepast. Directeur Max Kroes: ‘Betere service en nadrukkelijker aanwezig zijn in de markt.

Max Kroes over GB Ingredients

‘Bakker kan betere service verwachten’
DORDRECHT – GB Ingredients werd begin augustus gesplitst. De Europese bakkerijgrondstoffentak werd verkocht aan het Duitse Werhahn en de gisttak ging solo verder. De naam van de gistdivisie is onveranderd GB Ingredients gebleven, de doelstellingen zijn wel aangepast. Directeur Max Kroes: ‘Betere service en nadrukkelijker aanwezig zijn in de markt.’
 

Gist Brocades, DSM Bakery

Ingredients (vaak afgekort tot DSM), GB Ingredients. Door diverse overnames waren dit de namen die in de loop van de jaren gebruikt werden voor een en dezelfde gistdivisie. ‘Ik kan me voorstellen dat de mensen het spoor bijster waren’, erkent Max Kroes, directeur van GB Ingredients Nederland in Dordrecht. ‘Dat is ook de reden dat we hebben besloten om de naam niet opnieuw te veranderen, maar te behouden in GB Ingredients. Gist Brocades was een goede naam en had een goed imago. GB stond al op veel van onze verpakkingen, bovendien was het logo beschermd. Door het GB logo te gebruiken in onze naam en verpakkingen creëren we herkenbaarheid, zonder dat we associëren naar Gist Brocades. Kortom, gewoon een goede naam.’

Hoewel de naam ongewijzigd is gelaten, is er het een en ander veranderd. Kroes: ‘Toen DSM Bakery Ingredients (in 2004) door DSM in de etalage was gezet had Werhahn reeds belangstelling getoond. Men vond het kopen van zowel de wereldwijde activiteiten voor gist als die voor bakkerijgrondstoffen toen te complex en haakte af. Na de verzelfstandiging van GB Ingredients is Werhahn opnieuw in beeld gekomen voor de Europese bakkerijgrondstoffen en heeft die activiteiten inmiddels omgedoopt in GB Plange. De combinatie van het GB logo en het Plange logo is misschien onduidelijk voor bakkers, maar dat was een compromis, we wilden beiden graag GB gebruiken in onze naamstellingen. Maar het zijn twee aparte bedrijven’, benadrukt hij.

 

Kansen

Getreurd over de gang van zaken is Kroes niet, integendeel hij ziet kansen door de afsplitsing van de broodverbetermiddelen. ‘Op het gebied van gist zijn wij een topdrie speler in de wereld. Vanuit gist heb ik dus nooit twijfels gehad. We kunnen op eigen kracht voldoende partij zijn. Door de afsplitsing van bakkerijgrondstoffen kunnen we ons nu helemaal richten op gist.’ Maar wat schiet de bakker daar mee op? ‘Service verbeteren. De bakker kan betere service verwachten, niet alleen op productniveau maar ook als het gaat om bijvoorbeeld levering. Verder willen we nadrukkelijker aanwezig zijn in de markt. We hebben de laatste jaren, mede doordat bakery geen core was in DSM, keuzes moeten maken die niet altijd in het voordeel van de ondersteuning van gist hebben uitgepakt. Er is bijvoorbeeld nauwelijks meer geadverteerd; we hoeven die keuzes nu niet meer te maken; dat geeft ruimte.’

Op de vraag of GB Ingredients net zo’n centrale rol voor ogen heeft als Spiritus Fabrieken en De Koninklijke Gist ooit speelden door het organiseren van vakwedstrijden en voorlichting, zegt Kroes: ‘We moeten kijken wat we kunnen betekenen voor de sector in vakwedstrijden en dergelijke. Ik verwacht dat daar behoefte aan is, hoewel de wereld wel veranderd is. Maar of we teruggaan naar het oude systeem of dat het regionaal opgepakt moet worden, moet nog blijken. Ik vind dat wij als gistproducent ook een rol hebben om het ambacht en de industrie scherp te houden en te adviseren. Als ik naar het ambacht kijk, zie ik nog steeds te veel lege schappen aan het einde van de dag; gooi maar eens wat weg in plaats van blij te zijn dat je alles hebt verkocht’, merkt hij gedreven op. ‘Bakkers zouden meer de focus moeten leggen op de voorkant van de zaak in plaats van de achterkant. Maar gelukkig zie ik ook winkels waar het goed gaat. Maar nogmaals als GB Ingredients vind ik het onze taak om mee te denken met bakkers om hun business verder te verbeteren, daar is de hele sector bij gebaat.’

 

Europa

De tijden dat gist een regionaal product

was zijn al lang voorbij. Gist wordt vandaag de dag uit heel Europa aangevoerd. Wat betekent dat voor de positie van GB Ingredients? ‘Dat betekent dat wij extra scherp moeten varen op onze propositie. We moeten goede producten leveren en goede service. Gist moet voor de klant een product zijn zonder problemen. Wij investeren miljoenen in onze productiebedrijven om up-to-date te blijven onder meer met klantenwensen en steeds strenger wordende regels. Het resultaat is een topproduct. We zien best goedkopere gist in de markt maar we zien ook dat de uiteindelijke bijdrage van gist in de kostprijs van brood gering is. Als een bakker tien euro duurder uit is door onze gist te gebruiken, moeten wij er voor zorgen dat hij dertig euro meer verkoopt en dat k&uacutennen we omdat wij de internationale markten kennen en internationale recepten in huis hebben. De bakker die zegt dat gist gist is, kijkt niet goed genoeg, naar mijn mening. Je moet als ondernemer kijken naar het totale product, service, maar ook naar het rijskracht profiel. Konings Gist is robuuster waardoor je extra speelruimte hebt.’

 

Over de speelruimten in het groot- en middenbedrijf merkt Kroes op: ‘Ik zie dat retail de industrie drijft. De retail professionaliseert en zet druk op de prijzen in het grootbedrijf. De retail zet ook druk op de volumes in het ambacht’, meent Kroes. ‘Maar het ambacht moet zich niet gek laten maken door prijsaanbiedingen van de supermarkten, er is altijd een groep mensen die wel bereid is voor de beleving van kwaliteit en versheid van ambachtelijk brood wat meer te betalen.’ Hij vergelijkt de situatie van de bakkerijbranche met de automarkt. ‘Er zijn mensen die de Chinese Landwind gebruiken en genoegen nemen met de geboden kwaliteit, terwijl een SUV van Europese makelij veel meer kost en daar is óók markt voor. Het is ook gewoon een zaak van positionering en segmentering; dat zien we bij andere producten eveneens.’

 

Kroes verwacht daarom dat het ambachtelijk aandeel in de broodverkoop op termijn zal stabiliseren. ‘Wat betreft Europa zie ik universele trends, namelijk gemak en schaalgrootte en gezondheidsbewustzijn. Voor wat betreft de individuele landen en regio’s is de beginsituatie wel verschillend; zo is de positie van supermarkt en industriële bakkerij in Zuid Europa nog veel minder sterk dan in Noordwest Europa. In Portugal bijvoorbeeld is de verdeling tussen ambacht en industrie het tegenovergestelde van Nederland, maar ook daar wint de supermarkt langzaam terrein. Het voordeel voor het ambacht is dat brood een vers product is en niet lang houdbaar is, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zuivel. Dat biedt kansen. Knijp dus niet op je grondstoffen, zorg voor lekkere producten en zorg dat de winkel vol ligt.’

 

Max Kroes

Max Kroes is 48 jaar en is afgestudeerd levensmiddelentechnoloog. In 1983 startte hij bij Gist Diederik in Dordrecht als hoofd productontwikkeling. Kroes verhuisde in 1992 naar Delft en was hij verantwoordelijk voor productontwikkeling op Europees niveau. Twee jaar later werd hij marketingmanager exportgroep om in 1996 toe te treden tot het managementteam van de bakkerij-ingrediëntendivisie van Gist Brocades. In 2005 werd Kroes verantwoordelijk voor de verkopen van gist en broodverbetermiddelen in de industrie en sinds 1 augustus van dit jaar is hij directeur van GB Ingredients Nederland.

 

Export

GB Ingredients heeft een jaaromzet van ¢ 350 miljoen en heeft naast vestigingen in Nederland (Dordrecht en Delft), vestigingen in Chili, Peru, Brazilië, Argentinië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië, België, Duitsland en Engeland. Daarnaast levert GB Ingredients aan 120 andere landen via hun exportgroep.

 

Melasse

Hoewel Max Kroes positief is over de positie van GB Ingredients maakt hij zich zorgen over de ontwikkelingen op de melasse markt; zowel op die van biet- als die van riet-melasse. ‘Door de EU suikerhervormingen en de toenemende (gesubsidieerde) productie van bio-ethanol zien we de prijzen van deze voor ons belangrijke grondstof enorm stijgen en de beschikbaarheid afnemen. Dit gaat gevolgen hebben voor de gistprijzen’, aldus Kroes.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels