artikel

‘Kwaliteitszorg is nu volwassen

Dossiers

KTBA: tien jaar Kwaliteit, Training, Begeleiding en Advies ‘S GRAVENMOER – Al tien jaar lang staat dag in dag uit kwaliteitszorg in de bakkerij op deagenda van KTBA Kwaliteitszorg uit ‘s Gravenmoer. Het jubilerende bedrijf neemt het managen van kwaliteitszorg over van bakkerijen om het vervolgens weer te delegeren naar de werkvloer. ‘Net na de start was HACCP in opmars, nu willen de meeste bedrijven voldoen aan BRC of IFS.

‘Kwaliteitszorg is nu volwassen

KTBA: tien jaar Kwaliteit, Training, Begeleiding en Advies
‘S GRAVENMOER – Al tien jaar lang staat dag in dag uit kwaliteitszorg in de bakkerij op de
agenda van KTBA Kwaliteitszorg uit ‘s Gravenmoer. Het jubilerende bedrijf neemt het managen van kwaliteitszorg over van bakkerijen om het vervolgens weer te delegeren naar de werkvloer. ‘Net na de start was HACCP in opmars, nu willen de meeste bedrijven voldoen aan
BRC of IFS.’

 

‘De kwaliteitszorg is volwassen geworden. Tien jaar geleden zag elke bakkerij het als verplichting. Een noodzakelijk kwaad. Maar nu is deze cultuur omgeslagen. Bedrijven erkennen én ondervinden de voordelen van goede kwaliteitszorg.’
KTBA houdt zich dit jaar tien jaar bezig met Kwaliteit, Training, Begeleiding en Advies. Het jubilerende bedrijf richt zich voornamelijk op kwaliteitszorg bij bakkersbedrijven, maar is sinds kort ook actief in andere sectoren zoals de visbranche. Enkele bekende klanten van KTBA zijn Bakkerij Bouman, Bakkerij Van Diermen, Broer Bakkerijgrondstoffen, Smilde Bakery, Hoogvliet Bakkerij, Dekamarkt Bakkerijen, Bakkerij ‘t Stoepje, Bakvers en Bakkerij Van Maanen. Zij hebben hun kwaliteitszorg uitbesteed aan KTBA.
 

 

 

De controleur meet de temperatuur van bloem.

Het kwaliteitszorgsysteem van KTBA voorziet in een nauwkeurige controle op de hygiëne.

 

 

De taarten gaan onder de metaaldetector. De detector wordt gekalibreerd met een testkogel.

KTBA ziet erop toe dat het etiket de juiste informatie bevat.

 

Baardnetje
Bakkerswereld zit om tafel met directeur Ron Besseling en bedrijfsleider Jeroen Sleenhoff in het voormalige gemeentehuis van het Brabantse ‘s Gravenmoer. In dit pand zitten meerdere bedrijven. ‘Wij hebben niet veel kantoorruimte nodig. De tien consultants die we momenteel in dienst hebben, werken voornamelijk bij onze klanten. Dit doen ze vanuit huis. Met een auto van de zaak, telefoon en een laptop.’ De bakkerijen besteden de kwaliteitszorg uit aan KTBA vanwege diverse redenen. Belangrijkste hierbij is dat wanneer er een eigen mannetje op wordt gezet, het vaak minder breed gedragen wordt. ‘Deze persoon is dan heel veel met kwaliteitszorg bezig, zonder dat het doordringt tot de rest van de werkvloer. Daarnaast is het productieproces van een gemiddelde bakker niet zo ingewikkeld dat er iemand fulltime met kwaliteitszorg bezig moet zijn’, aldus Besseling en Sleenhoff.
Daarnaast heeft KTBA Kwaliteitszorg de kennis in huis van de diverse kwaliteitssystemen, zoals HACCP, IFS, BRC, ISO en Skal. Het bedrijf certificeert niet zelf, maar helpt bakkerijen bij het opzetten van een kwaliteitszorgsysteem. ‘Dit doen we echt op de werkvloer. We zetten geen rij ordners in het schap waarna we weer vertrekken. Dat is niet onze visie. We zorgen er met name ook voor dat kwaliteitszorg gaat leven op de werkvloer. In de praktijk. Daarom werken we met gewone mensentaal. Jip-en-Janneke-taal zoals wij dat noemen. De mensen op de werkvloer moeten het systeem zelf uitvoeren. Het kan niet alleen op onze kracht draaien als we bijvoorbeeld één dag per twee weken in de bakkerij zijn. Wij doen het management van het systeem en delegeren het naar de eigen mensen van de bakkerij. We leggen uit waarom het zo belangrijk is dat sesamzaad niet ergens op komt, waar het niet op hoort. Of waarom het belangrijk is een baardnetje te dragen in de bakkerij.’

 

Bezuinigen
Besseling en Sleenhoff hebben de afgelopen tien jaar een aantal belangrijke veranderingen opgemerkt als het gaat om kwaliteitszorg in de bakkerij. ‘Tien jaar geleden belde een bakker ons op omdat een klant van hem eiste dat hij een bepaald certificaat haalde. Nu willen bakkerijen het uit zichzelf halen omdat ze een bepaalde toekomstvisie hebben. Vooruit willen. De meeste bedrijven ondervinden gewoon voordelen van goede kwaliteitszorg. Het is inmiddels wel bewezen dat wanneer je met elkaar afspraken op papier zet, een bedrijf beter gaat presteren. Efficiënter gaat werken. Een praktisch voorbeeld dat Besseling en Sleenhoff geven, is de verplichte scholing voor personeel uit de BRC-norm. ‘Hierdoor verbeter je je eigen organisatie. Daarnaast wordt in veel normen ook steeds meer managementzaken opgenomen. Bijvoorbeeld het klanttevredenheidsonderzoek in de BRC-norm. Ook hier doen bedrijven hun voordeel mee.’
Besseling: ‘Omdat de kwaliteitszorg de laatste tien jaar volwassen is geworden, gaan economische schommelingen ook grotendeels voorbij aan KTBA. Kwaliteitszorg is onderdeel van een bedrijfsvisie. Daar wordt nauwelijks op bezuinigd. Hooguit wordt het een half jaartje uitgesteld, maar als bedrijven echt BRC willen, dan gaan ze ervoor. De prijzenslag in de industrie is dus grotendeels aan ons voorbijgegaan. Al bemerken onze consultants op de werkvloer wel een enorme prijsdruk.’

 

Super heeft macht
Bij de start van het bedrijf was HACCP hot. ‘Dat is over de top. Hip is nu BRC, een norm opgezet door Britse retailers. IFS, International Food Standard, is daarnaast in opkomst in Duitsland en Frankrijk. IFS wordt dan ook het meest geëist door Aldi en Lidl.’ Op de vraag of al deze verschillende normen niet vervangen kunnen worden door één standaard, slagen Besseling en Sleenhoff een diepe zucht. ‘Dat is zeer wenselijk. Niet alleen voor de bakkerijsector maar voor de hele voedingsmiddelenhandel. Maar het lukt gewoon niet. Er is een organisatie die zich daar mee bezighoudt, GFSI, Global Food Safety Initiative. Deze club zegt bijvoorbeeld dat HACCP, BRC en IFS aan elkaar gelijk zijn. Maar heb je BRC en wil je aan Aldi gaan leveren, dan eist Aldi gewoon IFS. De macht ligt hier echt bij de supermarkten.’

 

BRC versus IFS
‘Gemiddeld verschijnt er elke drie jaar een update van een norm. Daarin zie je wel dat de normen steeds meer van elkaar gaan overnemen en daardoor steeds meer op elkaar gaan lijken. Er zit niet meer zo veel verschil tussen BRC en HACCP. Bij IFS ligt de lat nog wel een stukje hoger. Zo verbiedt IFS bijvoorbeeld het roken in werkkleding. Dat mag helemaal niet. Bij BRC is het roken in werkkleding alleen verboden wanneer deze kleding gedragen wordt in high-care zones. Wat betreft sieraden: IFS staat geen sieraden toe. Bij BRC wordt gekeken naar de risico’s per situatie. Daarnaast moeten bedrijven die IFS-gecertificeerd zijn bij handmatige wijziging van documenten deze laten voorzien van een datum en autorisatie. BRC heeft dit in mindere mate. Iets anders wat IFS heeft en BRC niet is het nemen van contramonsters als het gaat om kritische grondstoffen. De BRC-norm kent zoiets helemaal niet. Besseling: ‘Om goed te kunnen kiezen voor één kwaliteitssysteem is het allereerst van belang om te weten met wie je zaken doet of wilt gaan doen. Albert Heijn eist bijvoorbeeld een van de normen conform GFSI. Lidl en Aldi vragen IFS.’

Controle op de schoonmaak. Het schoonmaakplan is onderdeel van het kwaliteitszorgsysteem

Foto’s: Michel Zoeter

Eigenaar overleden

KTBA Kwaliteitszorg is tien jaar geleden opgericht door Jurgen de Jong. Deze HEAO-student deed bij een van de Bakkersland bakkerijen een afstudeerproject over HACCP en kwaliteitszorg. Een item dat tien jaar geleden erg in opmars was. ‘Jurgen is daarna als eenling gestart, met een laptop en een geleende auto ging hij de bakkerijen af’, zo vertelt de huidige directeur Ron Besseling, zwager van Jurgen de Jong. ‘Helaas is Jurgen in 2003 op dertigjarige leeftijd overleden. Een enorme klap voor het bedrijf. We hadden wel even nodig om onze draai weer te vinden. Nu werken er tien mensen bij het bedrijf, dat worden er zeer binnenkort twaalf. De consultants werken in principe vanuit huis en rijden met lease-auto en laptop naar de klanten toe.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels