artikel

Investeren en innoveren centraal bij GB Plange

Dossiers

GB Plange. Dat is de nieuwe naam voor de bakkerijgrondstoffentak van GB Ingredients. Het bedrijf heeft ambitieuze doelstellingen. De nieuwe eigenaar, het Duitse familiebedrijf Werhahn wil met zijn bakkerijactiviteiten doorgroeien op de Europese markt. Investeren en innoveren zijn de trefwoorden.

Investeren en innoveren centraal bij GB Plange

GB Plange. Dat is de nieuwe naam voor de bakkerijgrondstoffentak van GB Ingredients. Het bedrijf heeft ambitieuze doelstellingen. De nieuwe eigenaar, het Duitse familiebedrijf Werhahn wil met zijn bakkerijactiviteiten doorgroeien op de Europese markt. Investeren en innoveren zijn de trefwoorden.

Werhahn Mühlen, de meel- en bakkerij-ingrediënten divisie van de Werhahn groep heeft een lange termijn focus, zegt Corné Verlind, algemeen directeur van GB Plange. ‘Voeding zien ze als een solide, stabiele markt, ondanks de huidige onrustige ontwikkelingen op de Europese foodmarkt. Dat creëert tegelijkertijd ook veel dynamiek.’
Food is een speerpunt in de groeiontwikkeling van Werhahn geworden. Het bedrijf is actief op verschillende markten, onder andere in de bouwwereld.
 
Groei
De groei op de Europese bakkerijmarkt, onder de naam GB Plange wil het familiebedrijf op een Duitse verantwoorde wijze realiseren. Geen overhaaste beslissingen. Er wordt sterk ingezet op uitwisseling van concepten en producten binnen de divisie van bakkerij-ingrediënten bij Werhahn. ‘We gaan investeren en innoveren. En we gaan de afstand tussen ons bedrijf en de klant verkleinen’, aldus Verlind.
 
Actief onderhouden
Met de overname door Werhahn krijgt het Dordrechtse bakkerijgrondstoffenbedrijf een heel andere moeder dan het had. In 2004 verrichtte de toenmalige moeder DSM (dat Gist Brocades had overgenomen) een strategische heroriëntatie; het vroeg zich af wat te doen met DSM Bakery Ingredients. De commerciële activiteiten voor banketgrondstoffen waren al verkocht en ook de broodbakkerij (grondstoffen en gist) was geen kernactiviteit. Volgens Verlind werd de strategie ‘actief onderhouden’ gevolgd.
DSM Bakery Ingredients stond in de etalage. Er dienden zich kopers aan. Een van hen was het Duitse familiebedrijf Werhahn. Al snel bleek dat de koop van de divisie bakkerijgrondstoffen én gistactiviteiten samen voor Werhahn en anderen te complex was. ‘De Duitsers waren wel zeer gecharmeerd van de divisies en het management daarvan’, aldus Verlind. DSM koos vervolgens voor een management buy out voor de bakkerijactiviteiten. Voor de vijftig werknemers van GB in Dordrecht bleef het een wat onzekere tijd.
 
Inkoop centraliseren
Werhahn bleef interesse houden in het inmiddels omgedoopte GB Ingredients (GBI). De activiteiten sloten immers naadloos aan bij die van de Duitsers. En GBI had waardering voor de doelstelling van Werhahn: het uitbouwen van de bakkerijactiviteiten op de Europese markt. Er werd verder gepraat. ‘Met name Bert Jongejan, directeur van de GBI holding, heeft zich erg sterk gemaakt voor de verkoop van een deel van GBI aan Werhahn. Hij koos daarmee voor de continuering van het bedrijf.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wij zijn heel goed terechtgekomen’, voegt Verlind daaraan toe. ‘Er is duidelijk gekozen voor een koper die ons zag als complementaire business.’ Verlind heeft bij Werhahn de leiding gekregen over de activiteiten in Dordrecht, de Nederlandse vestiging. Tevens is hij verantwoordelijk voor de inkoop- en productorganisaties van alle bakkerijgrondstofbedrijven. ‘De kostprijs voor grondstof maakt, afhankelijk van het product, tussen de 60 en 70 procent van de totale kosten van een product uit. Door de inkoop Europees te centraliseren kunnen we goed op de grondstofkosten letten.’ De internationale ervaring van Verlind bij DSM Bakery Ingredients op dit terrein wordt nu ingezet bij GB Plange.
Dat betekent niet dat er een eenheidsworst van grondstoffen op de Europese markt gaat ontstaan. ‘We denken globaal, maar we ontwikkelen voor lokale markten. Dat hoeft niet te betekenen dat elke lokale markt zijn eigen grondstoffabriek moet hebben, wel zijn eigen producten.’ DSM Ingredients had het aantal productielocaties in de wereld al gereduceerd.
 
Verdubbeling
Werhahn is in Nederland vooral bekend vanwege zijn bloem- en meelactiviteiten onder de naam Plange. Het behoort na de ingrijpende herstructurering van de Duitse maalindustrie tot één van de zes grote molengroepen die zijn overgebleven; gemeten in omzet is het bedrijf de tweede grootste.
Plange had overigens in de zestiger en zeventiger jaren in Langerak een vestiging. Het bracht vandaar uit wat mixen op de Nederlandse markt.
De omvang van de bakkerijgrondstofbedrijven van Werhahn overstijgt nu in omzet ruim de 100 miljoen euro. ‘De intentie is om dit verder uit te bouwen, door autonome groei en overnames. We hebben de ambitie om een grote speler in Europa te worden. Die ambitie uitspreken is één, maar het realiseren ervan is twee’, beseft ook Verlind. Maar hij heeft hoge verwachtingen van het realiseren ervan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lovend is Verlind over de wijze waarop de familie Werhahn naar de bedrijfsactiviteiten kijkt. ‘Ze gunnen zichzelf de tijd om te groeien.’ Verlind wijst op de Oostenrijkse activiteiten van Werhahn. ‘In de negentiger jaren kochten ze Diamant in Wells, een lokale aanbieder van grondstoffen. Werhahn investeerde tientallen miljoenen in Diamant. Het bedrijf is nu marktleider in Oostenrijk. Bovendien verwierf Werhahn via Diamant sterke marktaandelen in Tsjechië en Polen.’
 
Verlind vervolgt: ‘In eerste instantie gaan we kijken wat we aan elkaar kunnen toevoegen, verbeteren en innoveren. Dat is een proces. Dat kost tijd. De bakkerij mag in de komende tijd veel van ons verwachten. Naast een breder assortiment komen we met nieuwe concepten, die we ontwikkelen vanuit de internationale ervaringen bij zowel GB als Plange. ‘We gaan dichter bij de klant staan. En we gaan meer keten denken. We zullen ons minder op onze producten focussen, maar veel meer op consumententrends. Daarop moeten we snel inspelen. Dat moet onze meerwaarde worden.’

Reageer op dit artikel