artikel

Duitse bakkers moeten in de aanval

Dossiers

BAKKERSWERELD – De aanval is de beste verdediging: aanbieders van complete productassortimenten zouden zich binnen het bakkerijsegment veel eerder door de verscheidenheid van de producten dan door de prijs moeten onderscheiden. De voorwaarden hiervoor waren nog nooit zo goed.

Duitse bakkers moeten in de aanval

BAKKERSWERELD – De aanval is de beste verdediging: aanbieders van complete productassortimenten zouden zich binnen het bakkerijsegment veel eerder door de verscheidenheid van de producten dan door de prijs moeten onderscheiden. De voorwaarden hiervoor waren nog nooit zo goed.
 

Het standje dat de bakkers laatst op televisie kregen, was eigenlijk hetzelfde als altijd: veel bakkers kunnen niet meer bakken en gebruiken bijna uitsluitend nog industriële halffabricaten en kant-en-klare mengsels, aldus het economische tv-programma ‘Plusminus’ van de Duitse omroepvereniging ARD. Laat de vakhandel zich werkelijk van zijn zwakke kant zien? Tenslotte scoren de Duitse ambachtelijke bakkerijen momenteel in ieder geval voor wat betreft het economische aspect: een omzetstijging van 4,5 procent in het derde kwartaal 2005 is niet niks (bron: Statistisches Bundesamt).
 
Kwaliteit,
Benadruk niet de prijs van de producten, maar veel eerder de verscheidenheid aan kwalitatief hoogwaardige bakkerijproducten. Veel bedrijven binnen de levensmiddelendetailhandel doen dit juist helemaal niet: in het afgelopen jaar bijvoorbeeld betaalden de Duitse consumenten voor meel en brood nog minder dan in 2004. Die daling vormt een indicatie, dat veel bedrijven hun producten te goedkoop aanbieden. Dit betekent trouwens niet, dat voordelige bakkerijproducten geen plek binnen het assortiment verdienen. Integendeel, ze verdienen zelfs een vaste plaats: onderaan in het schap. Waardeverhogende premiumproducten horen daarentegen de blikvanger te zijn.
 
Bake-off
Zonder twijfel is in dit kader de bake-off van groot belang. ‘Ook in 2006 zien wij een buitenproportionele omzetgroei binnen het bake-offsegment’, zo meldt Hans-Jochen Holthausen, bedrijfsleider en aandeelhouder van de firma Harry-Brot. Het bedrijf uit Schenefeld is marktleider binnen dit segment. Voor een belangrijk deel zijn echter ook de voorverpakte producten hiervoor verantwoordelijk. Ook met voorverpakte producten binnen het zelfbedieningskanaal valt winst te behalen. Vooral bij die producten, waarbij de verpakking geen rol speelt voor de eeteigenschappen van het product. De firma Mestemacher staat op nummer 24 in de Duitse top 100 lijst van bedrijven binnen de bakkerijsector. Niet op de laatste plaats vanwege het feit, dat het bedrijf op het juiste paard heeft gewed: convenience en gezondheid.
 
Wellness en convenience
Ook de firma Sinnack signaleert een trend naar gezondheid, wellness en biologische producten. Toch zullen de voordelen van convenience onze eetcultuur ook in de toekomst mede bepalen en verdienen de convenienceproducten een plek binnen het assortiment van de detailhandel. Het is nu zaak, de gulden middenweg te vinden. De bedrijfsleiding van de firma Kronenburg onderstreept, dat het binnen de bakkerijsector ook belangrijk is, rekening te houden met regionale specialiteiten en voor verse producten te zorgen.
 
Diepvries
Binnen het bakkerijsegment laten de diepvriesproducten nog steeds een bijzonder hoog groeipercentage zien. Zo lag de groei in 2005 tegenover 2004 bij 6,5 procent, en dat terwijl 2004 een hele verkoopweek extra had. Bij de zelfbedieningswarenhuizen liep de omzet van diepvriesproducten met 2,4 procent terug. Platzhirsch Coppenrath & Wiese (marktaandeel in waarde 58%) zien hierbij de grootste mogelijkheden voor hoogwaardige cake en taart, koekjes, plaatkoek en vooral voor convenience bakkerijproducten zoals voorgebakken broodjes.
 
Dit artikel is een vertaling en bewerking van het artikel ‘Die Zeit ist Reif’ van Johannes W. Steinbach dat in februari 2006 verscheen in Lebensmittel Praxis.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels