artikel

Degen mikt op toerisme

Dossiers

Toeristen en fietsers. Zij moeten een belangrijke doelgroep worden voor Bakkerij Degen uit Overloon. Om deze groepen consumenten te trekken, is er een groot terras gemaakt voor de zaak. De winkel is afgelopen zomer verbouwd; een koffiecorner en zelfbediening hebben hun intrede gedaan. Voor snackproducten is een aparte vitrine.

Degen mikt op toerisme

Toeristen en fietsers. Zij moeten een belangrijke doelgroep worden voor Bakkerij Degen uit Overloon. Om deze groepen consumenten te trekken, is er een groot terras gemaakt voor de zaak. De winkel is afgelopen zomer verbouwd; een koffiecorner en zelfbediening hebben hun intrede gedaan. Voor snackproducten is een aparte vitrine.
 

De eerste stap om de toeristen naar de bakkerij te trekken, werd begin 2005 genomen door Degen. De bakkersfamilie kocht honderd vierkante meter grond, dat voor de winkel lag, van de gemeente, betrok de tuin er bij en heeft de grond omgetoverd tot terras. Sinds mei 2005 staan hier permanent vier houten tafels met stoelen die plaats bieden aan 32 mensen. ‘In de zomer breiden we het aantal uit naar vijftig zitplaatsen.’ Marco is tevreden over de afgelopen zomer. ‘Ik denk dat het toeristische gedeelte momenteel vijf procent van de totale omzet is, nog niet echt veel, maar of het concept succesvol kan zijn, zal komende zomer moeten blijken.

 

Om toeristen en dagjesmensen, ‘de grazende consument’, volgens Marco, verder tegemoet te komen, is een kleine koffiecorner geplaatst met vier zitplaatsen en een koffieautomaat, eveneens in zelfbediening. Daarnaast staat een koelvitrine voor frisdranken en een vriezer met taarten. Het grootbrood wordt in bediening aangeboden.

 

Zelfbediening speelt ook een belangrijke rol in de nieuwe, verbouwde winkel. Vorig jaar augustus is de zaak volledig gestript en opnieuw ingericht door Koning Interieurbouw.
Marco: ‘De winkel was aan vervanging toe, hij was zeventien jaar oud en dus gedateerd. In totaal heeft de verbouwing drie weken geduurd, in die tijd is er verkocht vanuit een noodwinkel voor het pand.

 

Een belangrijke verandering ten opzichte van de oude winkel, is de keuze voor een gedeelte zelfbediening. Rechts in de hoek van de winkel staat een zelfbedieningsmeubel voor hard kleinbrood. De broden worden in manden gepresenteerd. ‘De verkoop van hard kleinbrood is duidelijk toegenomen, 15% meer dan voorheen’, aldus Marco. Naast het harde kleinbrood staat een zb meubel voor de presentatie van beschuiten en koeken. ‘De mensen staan door deze aanpak dichter op de producten en ze hoeven niet te wachten. Ze kunnen hun eigen keuze maken.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels