artikel

Communicatie bakkerij en winkel

Dossiers

De communicatie tussen winkel en productie kan beter. Maar hoe doe je dat en wat kan het opleveren? P&O adviseur Mariëlle Eringa en bakkerondernemer Klaes Hoekstra geven hun mening en advies.

Communicatie bakkerij en winkel

De communicatie tussen winkel en productie kan beter. Maar hoe doe je dat en wat kan het opleveren? P&O adviseur Mariëlle Eringa en bakkerondernemer Klaes Hoekstra geven hun mening en advies.
 

 
 
Een onderwerp waar Mariëlle Eringa, directeur van het bedrijf Warber human resources uit Utrecht regelmatig op stuit in de praktijk, is het gebrek aan communicatie tussen winkel en personeel. Eringa geeft advies aan bedrijven, waaronder bakkersbedrijven, op het gebied van personeel en organisatie.
Eringa. ‘Ik kom regelmatig verkoopsters tegen die nog nooit de bakkerij of een bakker hebben gezien. Dat kan natuurlijk niet.’ Klaes Hoekstra, eigenaar van de gelijknamige bakkerij in Bedum knikt. ‘Waar het aan mankeert in de bakkerijbranche is de communicatie tussen winkel en productie. Ook in mijn eigen winkel, maar ik heb dat heel simpel opgelost door een communicatieboek in te voeren. Iedere medewerker die iets bijzonders heeft, schrijft het in dat boek en iedereen moet dat boek voor het begin van de werkdag lezen. Als de productie een nieuw taartje heeft gemaakt, wordt het in het boek geschreven. De verkoopster weet er dus ook van en hoeft ze niet meer naar achteren om te vragen wat voor product het is als een klant er naar vraagt. Het staat professioneler.’ 
 
Eringa: ‘Je moet de medewerker de kans geven om kennis op te doen. Ik pleit dan ook altijd om productieavonden te houden, dat stimuleert en dan gaat het leven. De kunst is om het eenvoudig te houden, maar maatregelen moeten er inslijten, dat vraagt veel zelfdiscipline van de ondernemer. Ik ben ook groot voorstander om een keer per maand overleg te hebben tussen de eerste winkeldame en de leidinggevende in de bakkerij. Daarmee creëer je begrip tussen beide afdelingen. ‘Regels en duidelijkheid in een bedrijf zijn belangrijk’, vervolgt Hoekstra. Eringa: ‘Je wilt niet als politieagent rondlopen. Het blijkt als je duidelijkheid schept dat je iets vastlegt waardoor je die agent niet hoeft te zijn. Je moet het personeel laten meedenken, zodat ze trots zijn.’
 
Tips bedrijfsvoering
Laat de winkelmedewerker een dag meedraaien in de bakkerij
Zorg voor goede instructies voor het winkelpersoneel
Laat personeel mee denken, geeft trotsheid
Zet belangrijke mededelingen op papier dat iedereen leest
Bied medewerkers de mogelijkheid om opmerkingen te plaatsen
Los problemen niet van achter het bureau op, maar roep de mensen bij elkaar
 
 
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels