artikel

Bakker Wim kiest voor internet

Dossiers

Wim en Trudi Nijland verkochten ruim twaalf jaar brood en banket vanuit hun winkel in supermarkt Edah. Sinds maart doen ze dat via het internet, vanuit een nieuwe bakkerij. De producten worden bezorgd. ‘Het is wennen, maar we zouden dezelfde keuze weer maken.

Bakker Wim kiest voor internet

Wim en Trudi Nijland verkochten ruim twaalf jaar brood en banket vanuit hun winkel in supermarkt Edah. Sinds maart doen ze dat via het internet, vanuit een nieuwe bakkerij. De producten worden bezorgd. ‘Het is wennen, maar we zouden dezelfde keuze weer maken.’

Bakkerwim.nl staat er op de gevel van het pand op het bedrijventerrein Marslanden in Zwolle. Voor de deur staan twee bezorgauto’s te glimmen, de belettering is identiek als de belettering op de gevel en de verpakking. Zelfs op het dak van de auto staat de naam van de bakkerij vermeld. ‘Wij bezorgen veel aan bedrijven, mensen die op de bovenste verdiepingen zitten, kunnen dan ook onze naam lezen. Uitstraling is erg belangrijk, het is een rijdende advertentie, dus moeten de auto’s er goed uitzien’, stelt Wim Nijland.
Sinds begin maart is Nijland samen met zijn vrouw Trudi eigenaar van internetbakkerij bakkerwim.nl. De twee ondernemers richten zich op het aanbieden en bezorgen van belegde broodjes, snacks, drankjes en banket via het internet.
 
Omzet
Ook over de omzet van de eerste maanden zijn de eigenaren tevreden. ‘We draaien volgens verwachting. Doordat we geen grootbrood meer aanbieden hebben we veel omzet en salaris in moeten leveren in vergelijking met de winkel, bijna 50 procent. Dat wisten we toen we die keuze maakten, maar daar staat tegenover dat we ook minder kosten hebben.
 
Van alle bestellingen wordt 75 procent gedaan via internet. Om klanten te stimuleren het internet te gebruiken, krijgt de klant 5 procent korting als ze via de site bestellen.
 
 
 
 
‘We hebben de oven (inschietoven, red.), remrijskast en de werk-banken bewust op wieltjes gekocht twee jaar geleden. Mede hierdoor konden we snel verhuizen.’
 
 
 
 
Naast kleinbrood (10% van de omzet) bestaat het assortiment uit belegde broodjes (60%), gebak (15%) en snacks (25%). ‘Ik verwacht dat de belegde broodjes en het gebak meer gaan worden, omdat we ons daar meer op gaan richten richting bedrijven toe.
 
 
 
 
Foto’s Henk Riswick

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels