artikel

Bakker gestart met filiaal

Dossiers

‘Je moet er bovenop blijven zitten’ Filialisering. Veel ondernemers willen dit, andere moeten er niets van weten. Arjan en Dieneke Bakker behoren tot de eerste categorie en voegden begin vorig jaar de daad bij het woord. Zij namen in maart 2006 Bakkerij Klop over in Haaften. Gemakkelijk is het niet gegaan. ‘Het is een leerproces.

Bakker gestart met filiaal

‘Je moet er bovenop blijven zitten’

 Filialisering. Veel ondernemers willen dit, andere moeten er niets van weten. Arjan en Dieneke Bakker behoren tot de eerste categorie en voegden begin vorig jaar de daad bij het woord. Zij namen in maart 2006 Bakkerij Klop over in Haaften. Gemakkelijk is het niet gegaan. ‘Het is een leerproces.’ 

 

‘Collega’s waarschuwden ons om niet een filiaal te openen, want je wordt er knettergek van en dat is ook zo, maar nu gaat het goed’, stelt Arjan Bakker. Arjan en Dieneke Bakker, eigenaren van Ambachtsbakker Bakker uit Herwijnen hebben in maart van vorig jaar Bakkerij Klop uit Haaften overgenomen. ‘Bakkerij Klop stopte er mee en we kregen de kans om het bedrijf over te nemen.’ Hoewel de mogelijkheid niet op het juiste moment kwam, de twee ondernemers waren pas een jaar voor zichzelf begonnen en Dieneke Bakker was zwanger, namen ze de uitdaging aan. ‘Pak je de kans niet dan komt die misschien niet meer terug en doet iemand anders het waardoor je er een concurrent bij krijgt’, redeneert Dieneke Bakker. ‘Bovendien zit de bakkerij op een A1 locatie voor een dorp. De winkel zit namelijk tegenover een supermarkt (C1000) en naast een bloemenzaak, een kapper, een elektronicawinkel en een basisschool’, vult Arjan Bakker aan. ‘Waarom we een filiaal wilden? Het is een uitdaging plus we willen groter worden, zodat je ook grotere charges kunt maken. Daarnaast is de afstand, 7 á 8 kilometer, ten opzichte van het moederbedrijf prima.’

 

Personeel

Hoewel alle positivisme, goede plannen en de prima ligging van het filiaal, ondervonden de eigenaren al snel problemen na de overname, vooral op personeelgebied. ‘We kozen voor vaste winkeldames per locatie. Dat liep heel goed in het begin totdat we klachten kregen van klanten dat de winkeldames niet hulpvaardig en langzaam waren. Doordat we vaste medewerkers hadden aangesteld konden de dames in Haaften doen wat ze wilden. Toen ik dat merkte liepen de rillingen over mijn rug’, vertelt Arjan Bakker. Reden voor de eigenaren om de situatie resoluut aan te pakken. Dieneke Bakker: ‘We hebben direct nadat we de klachten constateerden het personeel bij elkaar geroepen om de boel recht te trekken.’

Een van de maatregelen die de eigenaren hebben genomen is de invoering van een roulatiesysteem. De winkeldames werken nu afwisselend in Haaften en in Herwijnen, vaste werkplekken zijn er niet meer bij. Om meer controle te houden op de zaak in Haaften staat Dieneke Bakker nu iedere vrijdag in de winkel, Arjan Bakker bezoekt de zaak iedere dag. Om meer grip te krijgen op het personeel en om te weten wat er leeft onder de medewerkers houden de eigenaren een keer in de twee maanden overleg met de winkeldames. ‘De medewerkers moeten anoniem twee goede en twee slechte punten opschrijven zodat we discussie krijgen zonder dat ze elkaar aanvallen en dat systeem werkt erg goed.’

Communicatie

Hoewel Arjan en Dieneke Bakker teleurgesteld waren in sommige personeelsleden, steken ze ook de hand in eigen boezem en erkennen ze zelf fouten te hebben gemaakt. Arjan Bakker: ‘Ik verwijt onszelf dat we niet oplettend genoeg zijn geweest. De waarschuwing van de collega’s dat je knettergek wordt van een filiaal klopte dus, maar nu gaat het goed.’ Exacte cijfers hebben de eigenaren niet kenbaar gemaakt.

‘Je moet het filiaal in de gaten blijven houden en er boven op blijven zitten. We hebben veel geleerd en ik zie het ook als een leerproces’, stelt Dieneke Bakker.

‘Communiceren is het moeilijkste’, erkent Arjan Bakker. Om dat probleem op te lossen hebben zij sinds een paar maanden een communicatieboek geïntroduceerd. ‘We lazen deze tip in Bakkerswereld (Bakkerswereld 28 september 2006) en het werkt prima. Er worden in het boek onder meer de aanbiedingen geschreven en wanneer de productie een nieuw product heeft gemaakt. Iedere werknemer is verplicht om ‘s ochtends dit boek door te lezen en zo is iedereen dus op de hoogte.’

Productie

Het betrekken van een filiaal heeft ook gevolgen gehad voor de bakkerijproductie. Om alle producten op tijd af te hebben, begint het bakkerijpersoneel een uur eerder op vrijdag en twee uur eerder op zaterdag. ‘Het voordeel is wel dat we nu grotere charges kunnen draaien.’ Om te sparen op logistieke kosten vervoeren de winkeldames die in Haaften verkopen op maandag, dinsdag en donderdag de producten per bus van Herwijnen naar Haaften. De andere dagen bezorgt Arjan Bakker de producten vanwege de grotere hoeveelheden.

Op dit moment zijn de jonge eigenaren bezig om eenheid te creëren tussen beide winkels. ‘Dat is moeilijk. We hebben veel ideeën om de winkel op te knappen. In Herwijnen doe je dat zelf er snel tussendoor, in Haaften laten we dat over aan de winkeldames, maar dan wordt het toch anders dan je voor ogen hebt én doe je het alsnog zelf. Het mooiste zou zijn als je een winkeldame hebt die eindverantwoordelijke is, maar zo ver zijn we nog niet.’

6 Tips van Arjan en Dieneke Bakker

1 Pak een kans als die zich aandient.

2 Rouleer personeel tussen de winkels.

3 Los direct problemen op sámen met het personeel.

4 Blijf actief betrokken bij het filiaal.

5 Houd regelmatig overleg met het personeel.

6 Blijf oplettend.

Taken

Personeelsadviseur Mariëlle Eringa : ‘Je wilt niet als politieagent rondlopen. Het blijkt als je duidelijkheid schept dat je iets vastlegt dat je die agent niet hoeft te zijn. Je moet je medewerkers taken geven en taakhouders aanstellen. Taken die voor iedereen zijn, zijn voor niemand en dan ben je als ondernemer vaak de klos. Je moet mensen leren op elkaars gedrag aan te spreken. In eerste instantie vinden personeelsleden het eng om meer taken te krijgen, omdat ze bang zijn verantwoordelijkheid te nemen. Als ze eenmaal die verantwoordelijkheid hebben, waarderen ze het en daarmee krijg je het gevoel ‘we doen het samen’.’

 

Tekst: Peter de Weerd

Foto’s: Henk Riswick

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels