artikel

Lex Verkley Leerbedrijf van het Jaar 2007

Dossiers

Wat goed is komt snel lijkt het motto dit jaar te zijn in de bakkerijbranche. Jarreau en Van Vessem & Le Patichou wonnen bij hun eerste poging de titels Banketbakkerij en Bakkerij van het Jaar. Lex Verkley sleepte eind maart de titel ‘Beste Leerbedrijf van het Jaar’ in de wacht.

Lex Verkley Leerbedrijf van het Jaar 2007

Wat goed is komt snel lijkt het motto dit jaar te zijn in de bakkerijbranche. Jarreau en Van Vessem & Le Patichou wonnen bij hun eerste poging de titels Banketbakkerij en Bakkerij van het Jaar. Lex Verkley sleepte eind maart de titel ‘Beste Leerbedrijf van het Jaar’ in de wacht.

Het personeelsbestand van Banketbakkerij Lex Verkley in Soest telt momenteel twee leerlingen. Voorheen waren dat er drie en vier. ‘Het is leuk en goed om leerlingen te hebben, maar een vast aantal is niet nodig’, zegt eigenaar Lex Verkley die eind maart de titel ‘Beste Leerbedrijf van het Jaar’ in de wacht sleepte. ‘Als ondernemer kun je het vak overbrengen en leerlingen zorgen voor gezelligheid. Bovendien heb je voor topsport een goede jeugdopleiding nodig’, vervolgt hij zijn motivatie om jeugd te begeleiden. ‘Als je geen leerlingen hebt in je bedrijf doe je het bedrijf tekort. Het is goed om jonge mensen in je zaak te krijgen en het is goed om commentaar te ontvangen. Zij kijken op een andere manier naar je winkel en producten dan jezelf.’
De leerlingen krijgen bij Verkley veel vrijheid. ‘Daar leren ze van’, motiveert hij de werkwijze. ‘Ze hoeven niet alleen soezen te vullen of schoon te maken. Een leerling van vier maanden mag ook zelfstandig slagroomtaarten maken of helpen met het maken van een bruidstaart. Dat is geen risico, want er lopen genoeg ervaren mensen om te corrigeren.’

Ervaring
Verkley is sinds 1988 eigenaar van de zaak samen met zijn vrouw Nicoline. Al die tijd werkt de Soestenaar met leerlingen. ‘In het begin werkten we alleen met leerlingen in verband met de kosten, maar het gevaar hiervan is dat vernieuwing uitblijft en dat gebeurde bij ons. De reden is dat leerlingen, als een spons, alleen maar informatie opnemen. Sinds 2000 (na de verbouwing van de bakkerij en winkel) heb ik expertise ingekocht waardoor ik meer feedback krijg en de leerlingen kunnen verder doorgroeien. Zo heb ik nu een man in dienst die heel goed is met chocolade en een ander is gespecialiseerd in koek maken. De leerlingen kunnen hier veel van leren en worden meer allround opgeleid dan wanneer ik de opleiding alleen zou doen.’ Op de vraag waarom zijn leerbedrijf ‘Leerbedrijf van het Jaar’ is geworden zegt hij na een korte denkpauze: ‘Leerlingen hebben een goed niveau behaald. Ook geven wij mensen kansen om zich te ontwikkelen.’ Hij typeert zijn bedrijf als sociaal maatschappelijk betrokken. ‘Zo hadden we laatst een ex-gedetineerde in dienst, maar die kon het tempo helaas niet aan en we hebben nauw contact met een school voor geestelijk gehandicapten. Daarnaast hebben we een fijne cultuur; veel vrijheid maar gedisciplineerd. We werken met een leerling-overeenkomst, opleidingsplan en huishoudreglement. Dat is belangrijk want leerlingen moeten weten wat de regels zijn, bijvoorbeeld als het gaat om kleding, omgang met klanten en vakanties. In die reglementen staat ook wat ze van óns mogen verwachten. Leerlingen weten dus waar ze aan toe zijn, weten wie wij zijn en wat we van hen verwachten. Na een aantal weken stellen we een schoolplan op (leerdoelen red.) en dat wordt per week geëvalueerd.’

Personeel
‘Om de goede sfeer in het team te behouden betrekken we het personeel bij alles wat we doen. Als wij weg zijn moet het bedrijf door kunnen gaan en omdat de basis goed is, kan dat ook’, stelt Nicoline Verkley. Dat de eigenaren waarde hechten aan een goede sfeer blijkt ook uit de keuze van de leermeesters. Verkley heeft twee praktijkopleiders in dienst exclusief zichzelf. ‘Voordat we een leerling koppelen aan een leermeester, kijken we eerst bij wie de leerling het beste past, want hoe beter het klikt tussen die twee hoe meer je uit de leerling haalt. Vandaar dat we ook pas later het persoonlijk opleidingsplan invullen.’
Daan van der Ploeg (19) is een van de twee leerlingen die momenteel bij Verkley werkzaam is. Van der Ploeg zit op het ROC in Leusden en is leerling banket. ‘Wat ik belangrijk vind van een leerbedrijf is een goede en duidelijke overdracht. Als je iets fout doet, moeten ze duidelijk uitleggen wat ik fout doe en hoe het wel moet. Bij Verkley gebeurt dat. Duidelijkheid is belangrijk. Door de vrijheid die ik krijg, leer ik sneller en ben ik geen hulpje. Ik word serieus genomen. Het voordeel van de open bakkerij is dat je leert heel hygiënisch te werken.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels