artikel

Van de Leur-actie: ‘Lekker van m’n Bakker

Dossiers

Vlaaispecialist Van de Leur start vanaf 5 maart een nieuwe actie. Bakkers die inhaken geven hun klanten bij aankoop van € 10,00 aan bakkersproducten – dus niet alleen vlaai – een zegel. Bij een volle spaarkaart – dit zijn tien zegels – krijgt de consument een gratis vlaai. Dit alles onder het motto ‘Lekker van m’n Bakker’.

Van de Leur-actie: ‘Lekker van m’n Bakker

Vlaaispecialist Van de Leur start vanaf 5 maart een nieuwe actie. Bakkers die inhaken geven hun klanten bij aankoop van € 10,00 aan bakkersproducten – dus niet alleen vlaai – een zegel. Bij een volle spaarkaart – dit zijn tien zegels – krijgt de consument een gratis vlaai. Dit alles onder het motto ‘Lekker van m’n Bakker’.

 

‘Wij willen de bakkers helpen hun omzet te verhogen.’ Met deze woorden geeft Hans Sangers businessmanager bij Van de Leur het doel aan van de actie ‘Lekker van m’n Bakker’. ‘Deze actie had ook van een branchevereniging kunnen zijn. Het is niet zozeer een vlaaienactie. Wij van Van de Leur hopen dat de consument hierdoor niet €8,00 bij de bakker besteedt, maar €10,00 of meer. Zodat hij of zij dat zegeltje krijgt én terugkomt voor nog een zegel. En tenslotte voor de gratis vlaai. Ondernemers zijn vrij te kiezen welke vlaai ze cadeau geven en hoe ze deze afwerken.’
‘De verwachting is dat klanten trouwer worden aan hun bakker. Volgens ons gaat een consument niet alleen naar de bakker voor de betere kwaliteit. Hij zoekt ook andere vormen van beloning. En daar willen wij met deze actie ons steentje aan bijdragen.’
Sangers vervolgt: ‘Een actie bedenken kost een ondernemer veel tijd en moeite. Het zijn goede ambachtslieden, maar veel bakkers zijn minder gericht op marketing en winkelverkoop. Dat deel nemen wij voor onze rekening. Ondernemers krijgen van ons het hele actiepakket gratis. Maar omdat we natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling zijn, moeten ze wel een bestelling doen in ruil voor de promotiematerialen.’

Actiepakket
Het materiaal bestaat uit spaarzegels, spaarkaarten, plafondhangers, een vlaggenlijn, posters, een toonbankdisplay, een deursticker, een deegkrabber en een bewaardoos. Plus een cd-rom waarop kant-en-klare advertenties staan. Deze materialen worden vanaf 5 maart uitgeleverd.
Sangers motiveert deze consumentenactie als volgt. ‘We konden er ook voor kiezen om ons product de bakkerij in te duwen. Door bij tien dozen, één doos gratis te geven bijvoorbeeld. Maar dat doen we bewust niet, dat past ook niet bij Van de Leur. Ondernemers verwachten van ons iets bijzonders. We kiezen er daarom voor om aan de vraagkant te stimuleren. Uiteindelijk streven we, heel cliché, naar een win-win situatie. Als consumenten hierdoor meer gaan besteden, gaat het de bakker goed en dan gaat het ons ook goed. Zo werkt het nu eenmaal.’

Verwachtingen
De verwachtingen van de vlaaienspecialist uit Bolsward zijn hooggespannen. Sangers: ‘Bij het project van de First Class Vlaaien hebben we destijds twaalfhonderd pakketten weggezet. Met deze actie hopen we dit aantal te overtreffen. Het is een langlopende actie. De zegelkaarten die we nu uitgeven, lopen tot juni 2008. Daarna komt er zeker een vervolg. Maar we gaan eerst dit goed wegzetten.’ Van de Leur realiseert zich dat er bakkers zijn die zelf een spaaractie hebben. ‘Dat klopt. Daar zit dan overlap. Maar er zijn er ook heel veel die niet met een spaaractie werken. Voor deze grote groep is deze actie zeker geschikt.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels