artikel

‘Nog meer richting praktijk

Dossiers

De wisselwerking tussen productie en winkel, het aansturen van personeel en een gesprek met de boekhouder. Het komt allemaal aan bod in het nieuwe ‘Ondernemend Leren’ dat de Vakschool Wageningen gaat invoeren. Hierbij wordt directe support gezocht van ondernemers.

‘Nog meer richting praktijk

De wisselwerking tussen productie en winkel, het aansturen van personeel en een gesprek met de boekhouder. Het komt allemaal aan bod in het nieuwe ‘Ondernemend Leren’ dat de Vakschool Wageningen gaat invoeren. Hierbij wordt directe support gezocht van ondernemers.

‘Ondernemend Leren’. Dat is de uitkomst van de onderwijsvernieuwing op de Vakschool Wageningen . ‘We gaan nog meer richting praktijk. We laten leerlingen hun eigen mini-onderneming runnen met alle facetten die daar in de dagelijkse praktijk bijhoren. Ze worden daarin begeleid door ondernemers. Maar aan de andere kant blijft het vaktechnische onderwijs overeind. Daar hoeven de bakkers in het land niet bang voor te zijn.’ Aan het woord zijn Jan Harm Vos, teamvoorzitter bakkerij en de nieuwe afdelingsmanager Klaas Buter.
Klaas Buter is de opvolger van Frans Harmsen. Deze laatste heeft een andere functie gekregen bij de Vakschool Wageningen.
Buter en Vos zitten naast elkaar in een vergaderruimte van de vakschool en vertellen – elkaar aanvullend – over de nieuwe plannen van de school. Ondernemend Leren is het resultaat van de onderwijsvernieuwing waar ook het competentiegericht leren onder valt. Ondernemend Leren wordt volgend schooljaar ingevoerd, beginnend bij nieuwe leerlingen van het hoogste niveau. ‘De plannen zijn geschreven en goedgekeurd. We kunnen er nu dus mee naar buiten’, geeft Buter de reden aan voor dit interview in Bakkerswereld.
 
Wat is het precies?
‘Zoals het er nu uitziet’, zo vertellen Buter en Vos, ‘gaan leerlingen in blokken van circa tien weken onder begeleiding van een ondernemer hun eigen bedrijf runnen. Dit gebeurt in principe gewoon op school. In onze eigen productieruimte en winkel. Zo komen zowel de productie als de verkoop aan bod. Leerlingen bepalen de samenstelling van het assortiment, plannen de productie, bedenken de winkelformule, het logo, reclames en ga zo maar door.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ze geven leiding aan de leerlingen van de lagere niveaus die de producten maken of de winkel draaien. Ze komen zo in aanraking met het ondernemerschap van A tot Z.’ Terwijl Buter en Vos elkaar even aankijken vervolgen ze: ‘Ze kopen de zaak eerst, draaien er tien weken mee en verkopen de zaak dan weer aan een andere groep leerlingen. Voorafgaand aan een periode van voorbereiding en gevolgd door een grondige evaluatie.’
 
Personeel
Buter gaat verder: ‘Met hun ‘personeel’ voeren ze functioneringsgesprekken, ze gaan naar de notaris, naar de Kamer van Koophandel, de boekhouder en ga zo maar door. Alles wat in de praktijk ook gebeurt. Inclusief de winstverantwoordelijkheid. De begeleiding hierbij bestaat uit onze eigen docenten, maar – belangrijk – ook uit een ondernemer.’ Zijn rol legt Buter als volgt uit. ‘Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld zijn formule. Bespreken het ondernemersplan met hem of haar. We bedenken het leertraject niet hier achter ons bureau; het komt vanuit de praktijk. Natuurlijk ondersteunen we dit met theorielessen, bijvoorbeeld communicatie als het gaat om functioneringsgesprekken. Dit alles moet resulteren in onderwijs dat beter aansluit op de praktijk. Dat is ons einddoel’, zo besluiten Buter en Vos.
Ondernemers die belangstelling hebben om de leerlingen een periode te begeleiden kunnen contact opnemen met de Vakschool Wageningen. Zelf zal de school ondernemers in de regio Wageningen actief benaderen voor deelname aan Ondernemend Leren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels