artikel

Koopmans Meel doet rendementsbelofte

Dossiers

Effectieve verkoopsupport. Met deze nieuwe dienst helpt Koopmans Meel uit Leeuwarden de ambachtelijke bakker die op maat gesneden verkoopondersteuning wil hebben. Het doel: een hogere gemiddelde besteding genereren, de bezoekfrequentie opkrikken of nieuwe klanten binnenhalen.

Effectieve verkoopsupport. Met deze nieuwe dienst helpt Koopmans Meel uit Leeuwarden de ambachtelijke bakker die op maat gesneden verkoopondersteuning wil hebben. Het doel: een hogere gemiddelde besteding genereren, de bezoekfrequentie opkrikken of nieuwe klanten binnenhalen.

Koopmans Meel wil graag een totaalleverancier zijn’, verklaart Johan Bloemhof, verkoopadviseur, de nieuwste ondersteuning. Met “Koopmans belooft rendement” is de Friese meelleverancier begin dit jaar gestart. ‘Dat Koopmans een partner wil zijn voor de ambachtelijke bakker blijkt al uit de Gouden Driehoek “grondstof, techniek en advies”.’ Met de ondersteuning “Koopmans belooft rendement” gaat de meelleverancier een stap verder. Bloemhof: ‘Wij hebben in de loop van de jaren veel verkoopacties gehouden, die hun effectiviteit hebben bewezen. Nu hebben we al die acties gebundeld in een overzichtelijke verkoopondersteunende map, gerangschikt naar het gewenste resultaat. Wij zijn van mening dat de ambachtelijke bakker zich in de toekomst steeds meer zal profileren als een unieke formule en daar willen wij met onze expertise bij helpen. Als ondernemer moet je bijvoorbeeld precies weten wie je concurrenten zijn, waar ze zitten, waar de mogelijkheden en kansen liggen en wat je onderscheidende eigenschappen zijn. Dat schept duidelijkheid voor de doelgroep maar ook intern voor het personeel en voor jezelf als ondernemer/bakker.’
‘Wij helpen bakkers bij dit bewustwordingsproces’, vult Annelies Buurman, van marketing, aan. ‘Dat bewustwordingsproces als “wie ben ik” en “wat is mijn missie” verwatert vaak bij ondernemers als ze een aantal jaren bezig zijn, vanwege bijvoorbeeld tijdgebrek. Daarbij komt tevens dat je missie en strategie dynamisch zijn en dus constant moeten worden bijgesteld onder invloed van interne en externe omgevingsfactoren.’

Besteding
Om de ondernemer zo goed mogelijk te helpen heeft Koopmans Meel de verkoopmap onderverdeeld in een zestal onderwerpen. Een van die onderwerpen is winkelthema’s waarmee de bakker kan zorgen voor een hogere gemiddelde besteding in zijn winkel. Bloemhof: ‘Het promotiemateriaal bestaat onder andere uit stoepbordposters, banieren, posters en schapkaarten. Alles is afzonderlijk te bestellen. De bakker kan direct met zijn klanten communiceren omdat hij zijn eigen logo op het materiaal kwijt kan. Het enige dat de ondernemer moet doen is zijn digitale logo aanleveren.’ De winkelthema’s bestaan onder andere uit: seizoenen, landen (Frankrijk, België, Duitsland en Italië), Hollands Welvaren, jubileum en heropening van de winkel. Buurman: ‘Ook hebben we Oranjemateriaal. Zowel als het gaat om sportevenementen als voetbal áls algemeen dat weer goed te gebruiken is bij bijvoorbeeld de geboorte van een prins of prinsesje. Je kunt als ondernemer dus snel inspelen op gebeurtenissen. De bakker heeft het promotiemateriaal na verzending van het logo binnen tien dagen in huis.’
 
Hele dag vers
Met de campagne “tot 6 uur ‘s avonds echt vers brood” wil Koopmans Meel de bakker helpen om zijn imago te verbeteren, wanneer het gaat om de vaak gehoorde opmerking dat het ambacht ‘s middags geen vers brood meer heeft. Ook hiervoor zijn verschillende promotiematerialen ontwikkeld. Bloemhof: ‘Brood weggooien doet ons allemaal pijn, maar als je het rationeel bekijkt staat de derving in geen verhouding met de extra verkoop die het oplevert wanneer je stuurt op een acceptabele voorraad tot sluitingstijd. Als je kort voor sluitingstijd nog klanten tevreden kunt stellen door het brood te verkopen dat zij graag willen, streep je het verlies van die derving al gauw weg tegen de tevreden klanten die het oplevert. En tevreden klanten komen terug. Belangrijk is dat je goed administreert hoe de verkoopdagen verlopen. Het weer speelt onder meer een belangrijke rol. Een andere tip is: vergelijk een maandag met een maandag en niet met een dinsdag. Uit testen met een aantal ambachtelijke bakkers blijkt dat afzetstijging tot 8 procent mogelijk is’, aldus Bloemhof.
 
Bestaande en nieuwe klanten
Voor bakkers die zich graag willen richten op het behoud van bestaande klanten zijn diverse spaaracties bedacht en een “Parel Pas” ontwikkeld. De door Team Klijnsma ontwikkelde Parel Pas is een elektronische klantenkaart die klantentrouw stimuleert, maar ook specifieke marktinformatie oplevert omdat iedere kassatransactie wordt vastgelegd. Om nieuwe klanten te werven kan er gebruik worden gemaakt van een kortingsactie (strippenkaart) of een krasactie. Andere diensten die Koopmans Meel aanbiedt zijn: winkeltraining en mysteryshopping. Daarnaast kan Koopmans Meel bemiddelen en adviseren bij het opstellen van een nieuwe huisstijl en formuleontwikkeling.
De verkoopondersteunende map is te bestellen op www.koopmansmeel.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels