artikel

Damco, Dobla en Grobak ondersteunen bakker met voorjaarsverkoop

Dossiers

Damco, Dobla en Grobak hebben hun krachten gebundeld. De drie bedrijven hebben een samenwerking gesloten om bakkers te ondersteunen bij de voorjaarsverkoop. Vrijdag 23 maart was de officiële aftrap van de voorjaarsactie ‘Proef het Voorjaar’.

Damco, Dobla en Grobak ondersteunen bakker met voorjaarsverkoop

Damco, Dobla en Grobak hebben hun krachten gebundeld. De drie bedrijven hebben een samenwerking gesloten om bakkers te ondersteunen bij de voorjaarsverkoop. Vrijdag 23 maart was de officiële aftrap van de voorjaarsactie ‘Proef het Voorjaar’.

Pasen is natuurlijk hét verkoopmoment voor de ambachtelijke bakker in het voorjaar, maar de lente biedt meer omzetkansen dan dit feestmoment. De eerste voorjaarszon en warmere dagen maken mensen vrolijk en blij en klanten die zich goed voelen kopen meer, is de aloude marketingregel. Het voorjaar biedt dus omzetkansen voor ondernemers. Maar hoe pak je dat aan en welke producten zijn er geschikt voor? Reden voor Grobak , Dobla en Damco om de krachten te bundelen om zo de ondernemers te ondersteunen bij hun verkoopactiviteiten.
 
Spetterend
De aftrap van deze landelijke voorjaarsactie werd op vrijdag 23 maart gegeven tijdens een informatiebijeenkomst voor de vertegenwoordiger. ‘De actie is spetterend en eigentijds en is geschikt voor de ondernemende bakkers die vertrouwd zijn met e-mail en internet’, stelt Paul van Pelt van Grobak. Naast een vijftal productideeën en recepten met als thema voorjaar, hebben Dobla, Grobak en Damco promotiemateriaal ontwikkeld om de winkel in de juiste sfeer te brengen. Naast posters bestaat het promotiemateriaal uit groengele vlaggetjes. 
Wat houdt de actie precies in? Van Pelt: ‘Bij ieder actiepakket die de bakker bestelt zitten 250 kanskaarten. De bakker bepaalt zelf wanneer de consument zo’n kanskaart krijgt. Vervolgens kan de consument op de website http://www.voorjaarsgebak.nl/ kijken of hij prijs heeft. Als dat zo is krijgt ook de bakker een bevestiging per e-mail dat zijn klant heeft gewonnen. De bakker wordt dus niet verrast en weet dat een klant langskomt. De ondernemer moet wel dagelijks zijn e-mail controleren.’
 
Prijzen
In totaal worden er vierduizend prijzen weggegeven, verdeeld over 250 winkels. Naast fietscomputers, koffiesets en picknickplaids maakt de consument kans op een kart-arrangement. De hoofdprijs (10x) is een week lang rijden in een Peugeot Cabriolet. Bakkers krijgen het pakket wanneer ze 100 kilo Damco grondstoffen, 10 colli Dobla en het Diablo assortiment aanschaffen en aan de bijdrage van € 25 voldoen. Van Pelt:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
‘Het voorbeeld van deze interactieve actie zijn de belspelletjes waarbij kijkers moeten sms’en. Omdat sms’en wordt geassocieerd met ‘geld en kosten’, hebben we hier vanaf gezien. Wel wilden we rumoer op de winkelvloer hebben en dat gebeurt met deze actie ongetwijfeld.’ Rosalie Wentholt van Damco omschrijft de actie als volgt. ‘Deze voorjaarsactie is een klantenbinder voor een langere periode met weinig werk voor de bakker.’ Van Pelt: ‘We hebben voor het thema voorjaar gekozen omdat het voorjaar lang duurt, nog tien weken na Pasen namelijk. De bakker kan dus lang van de campagne profiteren ook tijdens momenten als Koninginnedag, Moederdag en Pinksteren.’ Om de bakker flexibel te houden is het promotiemateriaal voorzien van voorjaarsuitingen en is er geen gebak afgebeeld. ‘De bakker heeft dus de vrijheid om zijn eigen draai te geven aan de actie en het gebak.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels