artikel

Cees Hack nieuwe directeur Sonneveld

Dossiers

Cees Hack is sinds 2 januari algemeen directeur van Sonneveld Group. Hij volgde Geert Sonneveld op. Maar wie is Cees Hack, gaat er wat veranderen bij Sonneveld en gaat er wat voor de bakkers veranderen? Enkele vragen die Bakkerswereld de nieuwe algemeen directeur voorlegde.

Cees Hack nieuwe directeur Sonneveld

Cees Hack is sinds 2 januari algemeen directeur van Sonneveld Group. Hij volgde Geert Sonneveld op. Maar wie is Cees Hack, gaat er wat veranderen bij Sonneveld en gaat er wat voor de bakkers veranderen? Enkele vragen die Bakkerswereld de nieuwe algemeen directeur voorlegde.
 
 
 

Cees Hack zwaait sinds begin dit jaar officieel de scepter bij Sonneveld in Papendrecht. De 43-jarige Hack volgde eigenaar Geert Sonneveld op als algemeen directeur. Hiermee is de dagelijkse leiding van het familiebedrijf overgedragen aan iemand buiten de familie. Geert Sonneveld is nu president-directeur en houdt zich bezig met strategische zaken. ‘Ik vind het een eer dat ik Geert Sonneveld mag opvolgen en dat hij mij dat vertrouwen geeft. Het is ook een uitdaging.’ Hack geeft ook toe dat het wennen is. ‘Voor iedereen. Je volgt niet zomaar iemand als Geert Sonneveld op, zoiets heeft tijd nodig.’
Op de vraag hoe hij zichzelf zou omschrijven, antwoordt Hack: ‘Ik ben een professionele leider. Ik vergelijk mijn functie met een orkestleider. Ik kan de viool laten spelen of de tuba, maar de kunst is nu juist om er voor te zorgen dat alle instrumenten tegelijk spelen, zó dat het goed klinkt. Wat ik daarmee wil zeggen is dat we veel kennis in huis hebben bij Sonneveld, maar het gaat om de juiste aansturing en daar heb je passie voor nodig. Sommige mensen die mij voor het eerst ontmoeten vinden mij misschien een druk baasje, maar ik weet welke kant ik op wil en dat is belangrijk.’
 
Organisatie
Belangrijk was ook dat de nieuwe algemeen directeur bakkerijervaring heeft. ‘Als je producten maakt voor bakkers, moet je ook weten wat een bakker wil en hoe hij denkt’, benadrukt Hack. Hij bezit die gewenste bakkerijervaring. ‘Ik ben bakker van origine. Ik heb de opleiding patroon/bakker gevolgd en ik heb in verschillende ambachtelijke en industriële bakkerijen gewerkt.’ Daarnaast is Hack ruim zeven jaar leraar geweest op de bakkerijopleiding in Breda. Nadat hij afstudeerde als levensmiddelentechnoloog aan de universiteit werkte hij bij Unilever en DSM. Hoewel Hack nog maar kort is benoemd tot algemeen directeur heeft hij niet stilgezeten en veranderingen doorgevoerd in het bedrijf. De organisatiestructuur is aangepast. ‘Ik heb de organisatie platter gemaakt. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de trends die spelen en dat is nodig, want je hebt vandaag de dag niet meer de tijd om daar jaren over te doen. Ik geloof niet dat ik alles weet dus moet je er voor zorgen dat je mensen om je heen hebt die je aanvullen. Geert Sonneveld houdt zich niet meer bezig met operationele zaken, hij kijkt wel mee over mijn schouder als president-directeur. Dat is natuurlijk prima, hij is het ultieme klankbord voor mij.’
 
Bakkers
Wat gaat er voor de bakker veranderen met de komst van Cees Hack? ‘De bakker zal geen directe verandering ondervinden, de vertegenwoordiger blijft gewoon zijn aanspreekpunt. Wel zullen we door de plattere organisatie in de toekomst sneller trends kunnen communiceren naar de bakker. Het gaat om innovaties te vertalen naar de situatie die nodig is. De bakker moet producten krijgen die hij nodig heeft tegen een goede prijs, dat is en blijft ons doel. Daarnaast blijven voedselveiligheid en transparantie als rode draad door de organisatie heen lopen. De bakker blijft centraal staan.’
 
Internationaal
Hack heeft in zijn vorige functies als productmanager en hoofd proefbakkerij bij Unilever en DSM veel internationaal gereisd voor zijn werk. Welke trends signaleert hij uit het buitenland? ‘Wat je overal ziet, is dat brood zijn kernwaarde weer terugkrijgt. Brood heeft ook altijd een goed en gezond imago gehad. Wij hebben gelukkig niet die schandalen gehad zoals in andere sectoren. Ik zie ook dat er steeds meer functionele eigenschappen aan brood worden toegevoegd. Mensen zijn steeds bewuster bezig met gezondheid, bewegen en eten. Dat blijkt ook uit de verkoop van meergranenbrood. Ongeveer achttien procent van het verkochte brood in Nederland is meergranenbrood, een paar jaar geleden was dat vijf procent. Daarnaast globaliseert de wereld, dat kunnen wij niet tegenhouden. Dat hoeft ook niet, je moet er juist de kansen uit pakken als ondernemer. Bijvoorbeeld door consumentengedrag en -trends te bestuderen, eventueel met behulp van BakkersPlan. Vervolgens moet je inspelen op trends en je op de juiste wijze positioneren door middel van een goede prijskwaliteit/verhouding. Dit wordt door sommige, succesvolle ondernemers wel degelijk al toegepast.’
 
Kansen
Op de vraag waar de kansen liggen voor de Nederlandse bakker, zegt hij: ‘De bakker moet breder denken dan zijn producten, hij is namelijk meer dan een bakker. Vroeger leerde je op de opleiding broodbakken en een statusoverzicht maken, maar niemand kreeg marketing of leerde hoe je het brood moest verkopen. Ik kan niet verlangen van een bakker dat hij een volledige marketingopleiding gaat volgen, maar hij moet zich vitaal opstellen. Vandaar dat wij samen met Unipro BakkersPlan hebben bedacht. Je moet in dialoog blijven met elkaar, kennisoverdracht is essentieel.’ Dat geldt volgens Hack niet alleen voor leverancier en bakker, maar ook voor bakkers onderling. ‘Je moet niet vragen wat kan ik leren van bakkers uit het buitenland, maar welke punten kun je gebruiken in je eigen onderneming. Durf de dialoog aan met bijvoorbeeld een Belgische bakker en kijk hoe je een bepaalde smaak kunt integreren in je eigen product. Maar stap niet van je traditie af, want wit, bruin en volkoren blijven altijd. Dat doen wij als Sonneveld ook niet. Wat goed is moet je behouden en daar verder op inspelen en uitbouwen. Wij zijn en blijven een Nederlands bedrijf, dat Europa als markt bewerkt met de Benelux als thuismarkt.’
 
Tekst: Peter de Weerd
Foto’s: Jong & Bekedam
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels